Fredag d. 12. februar 2016                                          RETUR

Total ferie-slapper på strand og dæk

Det var vores sidste hele dag i lejligheden, og det blev udnyttet til fulde. Vi sov længe, kiggede hvaler fra dækket – og så en del haler og et enkelt hop i det fjerne, og der blev skrevet dagbog for de to sidste dage. Morgenmaden var nok nærmest brunch i form af lækker omelet med resterne af den gode laks fra i går.

Det var derfor efter middag, før vi begav os ud til det hårde dagsprogram, som bestod af at tage til stranden.

Første holdt var et kort besøg hos ”Oceanfront Realty”, hvor Kelly, som reddede os for en uge siden med anvisninger til lejligheden, kunne give os to timer ekstra i lejligheden i morgen, da der åbenbart ikke kom nye lejere lige efter os. Det betød, at vi kunne blive der til kl. 12 i stedet for kl. 10 – helt genialt, for så kan vi stå op i ro og mag og pakke.

Vi tog til ”Haena Beach”, hvor vi havde været før. Her fandt vi et sted i skyggen og nød de mange surfere på de fine bølger i den lille bugt … vi sidder og gemmer os i skyggen nedenfor til venstre.

IMG_5209x IMG_5188

Der var selvfølgelig ikke disse monumentale højhuse af mini-tsunamier, men hver eneste bølge var stor nok til at virke skræmmende, når man ser de små mennesker i vandet foran bølgerne. De dykkede lige før brændingen ramte dem, og så dukkede de op på den anden side for at svømme videre ud, indtil de fandt det sted, hvor de ville starte på en ny tur. Når de først fanger en bølge, så er de i et lille hop oppe på brættet, og så går det ellers der-ind-af. Falder de i bølgen, så går det hurtigt galt, da de bliver kastet rundt i skum, som ikke bærer dem oppe, og når de endeligt stikker hovedet op, så er næste bølge over dem, så de ikke kan nå at dykke. Vi observerede et par tilfælde, hvor en uheldig surfer blev ramt af tre bølger i træk uden at slippe fri af skummet, og som regel lod de sig drive helt ind til stranden, så de lige kunne få et pusterum.

Vi traskede videre ud af stranden og kiggede efter de små, farverige skaller fra krebsdyr, som skyller op med bølgerne. Her er mange, så skal man have nogen med hjem, så er det en udfordring at vælge fra.

IMG_5212 IMG_5215

IMG_5216x IMG_5222x

Haena Beach” leverer også nogle skelet-agtige træer, der døde står helt nede i vandkanten. De minder om ”Enterne” fra Ringene Herre … desværre var disse individer døde.

Således gik hele eftermiddagen, og det var på tide at vende hjem til sidste solnedgang fra dækket – og forhåbentlig et par hvaler til.

På vej hjem til købte vi store bøffer, og der var påfaldende mange hjerter og lyserøde ting hos Foodland – det er ”Valentine’s Day” d. 14. februar, og selv vores store bøffer var skåret som et hjerte … thjaee.

Vi sad meget længe og nød udsigten, mens et cruiseskib forsvandt i horisonten som en glød. Det var helt mørkt, før vi lavede mad, som vi også endte med at spise på dækket i denne milde aften med månelys. Det er kun blevet varmere, siden vi ankom til Kauai, og aftenen var som varm fløjl, der smøg sig omkring os, så man havde absolut ikke lyst til at gå ind, da dette jo var vores sidste aften her på dækket – i morgen aften flyver vi hjem mod Danmark.

Til sidst overgav vi os dog alligevel og så afsnit 7 af ”Bedrag” … det strammer til. Det passer genialt med at afsnit 8 optager hjemme søndag aften, så vi kan se det mandag, når vi er hjemme. Man skulle jo nødigt gå glip af noget.

Til Toppen                                                                                Hop til forrige dag        Hop til næste dag