Deep Purple, 13.
november 2017, Valbyhallen, København
Et absolut værdigt farvel
Retur
Det var igen drengene
fra Electric Guitars, der skulle varme op til Deep Purple
– ligesom sidste gang i Falconersalen i 2014. Deres musik er jo ikke højtravende, men det er
fest og fuld fart frem, og det er meget fint som opvarmning. Dog vil jeg
sige, at det ikke løftede sig specielt meget – og så alligevel. Da gæstesanger Michael Bastholm Dahl fra bandet Artillery steppede ind på den nye single i stedet for Jesper Binzer, så var det som om, at nogen detonerede en energibombe på scenen – hold da op! Ham kunne de godt bruge hele tiden – det var en fuldstændig anden oplevelse, som kom meget bedre ud over kanten. Men det var desværre kun dette ene nummer. Og Binzer-klonen havde et meget stort hår, som han var meget glad for at svinge rundt. Jeg tror dog, at han hjerneceller er kede af at blive slynget så meget rundt. Så igen et stort tak til Electric Guitars. Setliste: Fra https://www.setlist.fm/
Vi fik nu en
forholdsvis kort pause, og her kunne vi glæde os over ”Deep Purple in Ice” … et bagtæppe
med reference til den ikoniske ”In Rock”-forside –
men denne gang i et isbjerg. Ca. 20.50 gik lyset
ud, og Purple kom på scenen. De lagde ud med første
skæring på den nye skive ”Infinite”, hvor Ian Gillan messer en bøn, inden det går løs. Allerede her
blev jeg lidt bekymret. Det var som om, at han læste op fra tekst på
scenegulvet, og var der en melodi i stemmen, så ramte den ikke det, som den
skulle. Bulder-starten indtraf
som ventet, og det var en flyvende start – alt var alligevel, som det skulle
være. Bandet virkede tændt, og det er imponerende efter så mange år på
farten. Sidste strofe fra
”Time for Bedlam” var dårligt nok døet ud, da
speed-rockeren ”Fireball” blev sat på afspilleren.
Hold da op en up-tempo-version – eller i hvert fald en full-speed version af
denne klassiker. Stemmen og timingen var ikke helt i skabet, men hastigheden
blev absolut ikke sat ned, da vi fortsatte direkte over i ”Bloodsucker” fra det klassiske ”In Rock”-album
– og så direkte over i ”Strange Kind of Woman” …
hold da op. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at både de og jeg
overlever ikke, hvis dette tempo fortsætter hele aftenen. Husk, at vi er
voksne (læs halv-gamle) mennesker i Valbyhallen i
aften. Valbyhallen leverede
for øvrigt leverer en overraskende god lyd på trods af den mange betondragere
under loftet. Torden-indledningen er
slut, og der bydes velkommen fra scenen. Ian Gillan
spørger de forreste tilskuere, om de har drukket? ”So have I”, siger han, men
det kan vist ikke være rigtigt, hvis han skal holde hele aftenen! Tempoet bliver dog sat
væsentligt ned nu, da vi får ”All I got is You” fra nyeste skive. Det rykker ikke meget i forhold
til det dunder, vi lige har oplevet. Jeg synes, at Ian Paice
har en noget lavere kadence end tidligere oplevet, og han er absolut én af
mine favorit rock-trommeslagere. Jeg kommenterede til Svend under Electric
Guitars, at deres trommeslager nok slog ét slag, for hver gang Ian Paice når 10. Nu er hastighed jo ikke i sig selv godt,
men præcisionen er heller ikke som tidligere – sprødheden manglede. Steve Morse’s lidt mudrede guitarlyd bidrager heller ikke til
skarpheden i aften. Nu dukker ”Uncommon Man” op, der ligesom tidligere bliver dedikeret
til Jon Lord. Det efterfølges af
endnu ét af numrene fra den nye skive, som jeg – indrømmet – kun har hørt
ganske få gange – i forhold til den nærmest ugentlige afspilning, som ”Now! What?”-albummet fortjent har fået. Gillan og Morse
forlader scenen, og Don Airey kaster sig ud i
aftenens solo – tror vi. Men Glover og Paice forbliver på scenen, og efter en del omveje kommer
vi frem til en velkendt orgellyd, som lægger an til det kendte og elskede Lazy-riff. Det er ganske udmærket, og de jammer længe,
inden vokalen og guitaren dukker op og kaster sig ind i slaget. Præcisionen lader
stadig lidt tilbage at ønske – desværre. Det er fint fremført, men heller
ikke mere – den sidder ikke lige i skabet som tidligere. Adskillige gange
under samspillet med resten af bandet, må Don Airey
justere sin pitch på synthen
for at ramme de andre – det afsløres af de fine nærbilleder af hurtige
fingre, som projiceres op på bagtæppet, så alle kan følge med. Steve Morse og
Don Airey udfører en fin duel, og efter nummeret
strækker de hænderne frem og trykker hinanden i hånden som ”Tak for kampen!”. Endnu et nummer fra
nyeste skive (Bird of Prey), der nærmest virker
søvndyssende på folk, der ellers var helt oppe at køre over Lazy. Der er ingen tvivl om, at publikum elsker Purple og aftenens optræden, Der synges med, og den yngre
kvinde ved siden af mig danser så vildt hele tiden, så jeg har svært ved at
holde balancen med alle de skub, jeg får. Det er lidt irriterende – omvendt
er det dejligt, at der er gang i publikum, og det kun er mig, der er en
gnaven gammel hard-core fan, som er lidt skuffet.
Specielt da jeg elskede den performance, som vi fik for tre år siden i
Falconersalen, hvor bandet kom helt vildt meget ud over scenekanten.Vi
får ”Knocking at your back door”, som jeg gerne havde undværet i aftenens
set. Nu blev det så tid til
Dom Aireys solo, og man må give ham, at han er en
dygtig rock-mand – men han har også en livslang erfaring fra bands som f.eks.
Colloseum. Det er en udmærket solo-performance, som
kun kortvarigt forfalder til publikums-leflen med
”Wonderful Copenhagen” – ellers er det fuld fart frem – nok den bedste solo,
jeg har set ham fyre af. Han drejer afslutningen over i kendte toner, og
bandet buldrer ind med én af favoritterne i form af ”Perfect Strangers”, som jeg har oplevet med Mark-II besætningen
og dansende grønne laserlys gennem hele salen i koncerten i Malmø i 1985. Her
blev det meget tydeligt, at timingen var gal i aften. Netop ”den grønne
laser-sekvens” var mudret og upræcis – dog uden at jeg kunne sætte en finger
på den enkeltes indsats. Don Airey kaster sig igen ud i en længere indledning til et
nummer, der sniger sig hen mod Space Truckin’.
Folket elsker det, og det er også dejligt at opleve denne klassiker igen, i
noget der ligner den oprindelige album-version. Inden vi når at sunde
os over det, kaster Steve Morse sig ud i det ikoniske guitar-riff fra ”Smoke on the Water”, og der er straks fællessang i salen
– kraftigt tilskyndet af Gillans mikrofon-deling
med Steve Morse på scenen. Bagtæppet viser både Frank Zappa og den brændende
koncertsal i Montreaux under hele nummeret – samt
et par avisoverskrifter og Gillans oprindelige text til sangen griflet ned på et tilfældigt stykke papir
– sådan bliver mindeværdig kunst ofte skab – ved tilfældigheder. Koncerten er slut, og
der siges påfaldende kort farvel fra scenen. Dog er Ian Paice
fremme ved scenekanten og vinke – det er nok ham, der er tættest på pensionen
og har fremskyndet ”The Farewell Tour” med sit lille slagtilfælde. Bandet er
dårligt nok forsvundet, før de kommer tilbage. Her kaster de sig ud i
det gamle Hush-nummer, som de færreste af
tilskuerne vel har oplevet originalt – dette er meget gammelt Purple. Til vores overraskelse
forlader det meste af bandet igen scenen, men efterlader Roger Glover, der kaster sig ud i en manisk bassolo, som jeg så
vidt jeg husker, aldrig har oplevet før. Det er tydeligt, at han hygger sig
på scenen med publikum, så det tager vi godt imod. Hvor skal det ende? Det
afslører den gode tromme-bas-indledning til ”Black Night”, og så har vi gang
i sidste nummer. Steve Morse indlagde her guitar-vokal-duellen, hvor publikum
skal synge det samme som hans guitar – det var også ganske vellykket og
frembragte store smil på scenen – her lykkedes det virkeligt at komme ud over
scenekanten. Også denne gang
forsvinder bandet i alle retninger uden at tage ordentligt farvel til
publikum - et publikum som for manges vedkommende har fulgt dem i tykt og
tyndt i over 40 år – det ER imponerende. Denne konstellation af Deep Purple er muligvis ikke det elskede Mark-II setup med Lord & Blackmore, men det er de musikere,
som har været med næsten hele vejen, og den konstellation, der har holdt
længst og givet os Purple i de sidste 30 år – så
tusind tak for det. Skulle dette blive den
sidste gang – og det håber jeg næsten – så var det en værdig afslutning, for
det kan vist kun gå ned af bakke fra nu af, så lad os mindes et band (næsten)
på toppen. Se alle billeder her i fuld
opløsning. 2. Fireball 3. Bloodsucker
6.
Uncommon Man (tribute to Jon Lord) 8. Lazy
10. Knocking at Your Back Door 11. Keyboard Solo 13. Space Truckin'
Encore: 16. Bass Solo 17. Black Night |