I mit rock-univers er der tre store bands, som har lagt
grunden til hele rocken. Det er Black Sabbath, Led Zeppelin og Deep Purple.
Black Sabbath er arbejderne, der tager det tunge slæb i kulminen hver dag, Led Zeppelin
er aristokraterne, der overlegent leverer deres righoldige variationer af
rockmusik, og Deep Purple er de intellektuelle, der
hellere vil improvisere og lege end levere den sædvanlige vare - du vidste nok,
hvad du havde bestilt, men du vidste
aldrig, hvordan det blev anrettet og serveret til en Deep Purple koncert - det er du
til gengæld helt sikker på, til en Black Sabbath koncert - det er med andre
ord totalt forudsigeligt.
Det er her, at min begrænsede begejstring for
denne koncert bliver afsløret - det var bare alt for forusigeligt. Jeg havde på
forhånd ikke gjort mig nogen-som-helst forhåbninger om at blive positivt
overrasket, og det blev desværre indfriet til fulde. Vi fik den helt
sædvanlige menu, i den sædvanlige rækkefølge, serveret på den sædvanlige
måde og med Ozzies sædvanlige "I can't fucking Hear you" og "Let me see some
hands". Vi kunne lige så godt være gået i biografen ... men når det så er
sagt, så var det jo PRÆCIS denne film, vi kom for at se.
Efter et opvarmningsband "Uncle Acid & The Deadbeats", hvor
lyden var en frygtelig buldrende sump, kom de gamle mænd på scenen præcis
kl. 21 i noget der ligner et stuvende fyldt Forum.
Ikke overraskende starter koncerten med, at en galning
begynder at skrige "You Fuckers", "Go Crazy" før der er lyd og folk på
scenen ... Ozzy er tilbage.
Det første der sker, da lyset kommer på scenen,
er det rituelle "Let me see some hands" akkompagneret af dommedags-guitaren
fra mesteren Tony Iommy ... og så er der skiftevis Ozzy-sang og en linie fra
publikum i "War Pigs" ... drejebogen til koncertfilmen er den sædvanlige. Der er masser af
hænder og bølgen foran scenen, og lyden er pludselig perleklar.
Ozzie futter ikke rundt som en gammel mand med samlede ben
og små skridt i hjemmesko - næ, her er tale om en person, der løber rundt
med lange skridt og fægter vildt med armene - i modsætning til "cool" Tony
Iommy, der slentrer rundt i sin halvlange sorte læderjakke og beviser, at
rigtig guitar ikke nødvendigvis er et spørgsmål om at spille så mange toner
i sekundet som muligt - næh, han spiller de rigtige toner med den lyd, som alle
har glædet sig til at høre. Vi kan følge med i selv de mindste detaljer fra
bagerste række på storskærmen, der er indlagt i midten af den grotte, som
scenen forestiller.
Geezer Butler ligner sig selv og er temmelig ubevægelig på venstre
scenekant, mens den hyrede trommeslager Tommy Clufetos buldrer løs med
overdrevne armbevægelser - ham har vi set sammen med Ozzie på
Sölvesborg-festivalen i 2011.
Black Sabbath har en enestående lyd, der er som et skarpt
sort fingeraftryk på trods af densiteten og de tunge riffs - i modsætning
til mange kopi-band - her i blandt opvarmningsbandet - hvor det tunge udtryk
ender i udtværet grå fingermaling, hvor alle nuancer forsvinder. Dog kunne
jeg godt savne mange af de nuancer, som netop har defineret Black Sabbath
i min optik - nemlig variationen. Hvor var "National Acrobat", hvor var "Sabra
Cadabra".
Hele settet var meget gamle kendinge, som har det samme lydbilledet og
rytme, og det ender med at blive kedeligt, ligemeget hvor godt det er, Jeg
manglede de pusterum, hvor du glæder dig over den stille rislen ned ad
ryggen pga. et stykke akustisk guitar eller melodisk fingerspil i stedet for
at nyde tsunamien af lyd. Selv en tsunami bliver kedelig i længden.
Min
sidenmand, som var en ung fyr til koncert med sin far, faldt helt ufatteligt i søvn midt i koncerten - hvordan
det kan
kan ske til en Black Sabbath koncert er ufatteligt - men nok et tegn på, at
han havde fået nok af ensformigheden.
Ensformigheden bliver dog brudt af Tommy Clufetos' trommesolo, der er en tro
kopi af den, vi fik til Ozzi-koncertern - men det blev den ikke dårligere
af. Hr. Clufetos har en særegen trommestil, hvor han forsøger at dræbe
trommerne ved at tæske dem til døde - jeg har aldrig set en trommeslager,
der hæver hænderne helt bag om ryggen for at tage tilløb til de dødelige
slag - han er meget visuel og publikum elsker det.
Herefter får vi "Iron Man", der nok var koncertens musikalske højdepunkt.
Samspillet og præcisionen var lige i øjet.
Da Tony Iommy endelig slår tonerne an til "Sabbath Bloody
Sabbath", så gør bandet for første gang det, som jeg egentlig efterlyser -
nemlig at improvisere og lege en lille smule - men desværre betyder det så,
at vi IKKE får dette nummer, da han straks slår over i "Paranoid", som alle
tilsyneladende har ventet på. Folkemængden går amok for sidste gang, og der
er fest på gulvet.
Så er det slut. De tre ældre herrer og dræbermaskinen bag
trommerne kommer frem og modtager en velfortjent hyldest fra folket. Måske
ikke så meget på grund af aftenens herlige gensyn, men i lige så høj grad en
hyldest til det band, der lagde grunden til den tunge rock. Dette var endnu
en dag i kulminen for arbejderne på scenen - og det var det, som folk var
kommet for at genopleve - formodentlig for sidste gang!
Tak for det enorme bidrag til den musikkultur, som vi er opvokset med, og
som tydeligvis går på tværs af generationerne. Hvem villa have troet på det
i halvfjerdserne?
Tak for at vi fik chancen for at opleve det igen - i aften
var vi alle teenagere!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har gået rundt om mig selv i en måned for at overveje,
hvad jeg skulle skrive om denne koncert. Først nu forstår jeg min lidt kølige begejstring over
denne koncert. Jeg elsker at høre Black Sabbath, og jeg har hørt den nyeste
Live Reunion RIGTIGT meget - og det er godt. Men mit hjerte ligger helt
klart på "Sabbath Bloddy Sabbath" og skiverne lige før, dvs. "Vol.4" og
"Master of Reality" ... og jeg kender slet ikke "Technical Ecstacy".
Tager man Black Sabbath skiverne, så var de spillede numre til koncerten fordelt således:
1) Black Sabbath : 3
2) Paranoid
: 5
3) Master of Reality : 2
4) Vol.4
: 2
5) Bloddy Sabbath : -
6) Technical Ecstacy : 1
7) Never Say Die :
-
13) 13
: 2
Der var med andre ord kun 4 af de 15 numre fra skiver, som
jeg dyrker ... men det er jo nok min fejl. Og HVORFOR spillede de kun et par
strofer fra "Sabbath Bloddy Sabbath" ... det giver ikke mening?
Tak til www.setlist.fm
for setlisten
-
-
-
-
-
-
-
-
(Preceded
by "Bassically" … more)
-
-
-
(Followed
by Tommy Clufetos Drum Solo)
-
-
-
-
Encore:
-
(Sabbath
Bloody Sabbath Intro)
Mange
flere foto fra koncerten kan ses her!
Retur