7. februar 2008 : Døgnvender i Canada                                        Retur til Hovedside

Hold da op. Jeg har været oppe i 24½ time nu, så jeg begynder at være lidt træt. Men OK! Jeg sov vist lidt i flyet, så det tæller nok ikke helt som 24 timer på farten.
Lufthansa er lidt kedelige at flyve så langt med. Det er sjovere med SAS, hvor du har du egen lille skærm på ryggen af sædet foran, så du selv kan vælge hvilke film, du vil se.
Efter at være stået op lidt i 5 i morges landede jeg i Vancouver kl. 13.35 i blændende flot solskin. Dog skal man så lige lægge 9 timer til, så de modtog en SMS hjemme kl 23 om at kufferter også var ankommet. Efter en hurtig taxitur til "Downtown" hvor taxichaufføren forklarede, at vejret var usædvanlig flot, var der kun ét at gøre: Skynd dig ud og tag nogle billeder, mens solen stadig skinner.

Hotellet ligger 1½ minuts gang fra "waterfront", så man er hurtigt nede ved udsigten til "North Vancouver", som betjenes af to færger i pendulfart. Flot ser det ud med bjergene i baggrunden. Der er hele tiden vandflyvere og helikoptere, som letter og lander fra havneområdet.

Det første. der møder én, er "Canada Place", som er en "Utzon-agtig" bygning, hvorfra man kan nyde udsigten over havnen og den nordlige del af Vancouver på den anden side af havneindløbet. Sneen og skyerne gør det til et fantastik syn, når solen er på.

Et kig tilbage mod den sydlige del af Vancouver, hvor jeg bor, afslører den roterende restaurant på toppen af Harbour Centre. Mit hotel ligger lige bagved denne bygning.

På vej tilbage til hotellet slår jeg en smuttur ned i GasTown, der er oplyst af af gaslygter, som man kan se på billedet. Højdepunktet er dog det damp-drevne ur, der hvert kvarter spyr dampsøjler ud gennem sine piber og laver en lille melodi. Stort. Det er drevet af damp fra jernbanestationen, som ligger ligger under fødderne på os. Dog har jeg mistanke om, at man ikke bruger dampen til andet end uret i dag.

Aftensmaden tilbringes med to flinke fyre, Brian & David, på en pub-restaurant, som brygger deres egen øl. Brygmesteren havde travlt under hele måltidet i de flotte kobberkedler.

Mine øjne hænger nu helt nede i skoene. Jeg har været oppe i 25 timer ... men vågner allerede kl. 03.00 og leger lidt med denne hjemmeside. Klokken er 12 hjemme, så min krop forventer frokost. Det går ikke. Jeg skal til møde hele dagen i morgen med Brian, David og nogle andre, så jeg er nødt til at være frisk. Forhåbentlig kan jeg få et par timer til på øjet nu.