Tirsdag d. 24. september 2013                                   RETUR

Prærie, mini-Grand-Canyon og verdens største forekomst af petuniaer

Vi spiste morgenmad i den lille café med natholdet fra de store tog, der åbenbart har fast sove-base i Rock Springs. Det er tydeligvis et noget andet liv, de fører med rullende arbejdsplads og ingen fast gå-hjem-tid. Vi rundede lige Walmart inden dagens køretur og fik et par T-shirts og lidt salat til frokosten.

Det flade landskab ved Rock Springs fortsatte lidt mod syd, og vi så vilde heste på de store vidder. Langsomt kom bakkerne tilbage, da vi nærmede os grænsen mellem Wyoming og Utah, og snart dukkede de velkendte røde runde klippeformationer op, som vi kender fra det sydlige ørken-Utah.

Vi skulle vandre lidt i ”Flaming Gorge”-området, som er en State Park, selv om den har visuelle kvaliteter og dyr til at blive ”National Park”. Hele kløften er dannet omkring ”Green River”, der først har skåret sig ned i bjergene og dannet dette ”mini-Grand-Canyon”, og efter at ”Flaming Gorge Dæmningen” blev bygget, er søen foran dæmningen og de tilstødende dale blevet en flot azurblå kontrast til de røde bjerge med de grønne træer og buske – selvfølgelig i solskin, for vi havde som sædvanligt godt vejr.

På selve dæmningen var der et informationscenter, hvor vi kort forhørte os om vandremulighederne, men den tur, som Hanne havde fundet på nettet, var stadig vores favorit, så den holdt vi fast i. Vi kørte derfor væk fra dagens direkte rute mod byen Vernal og fortsatte et kvarter mod Salt Lake City i vest, indtil vi nåede ”Rim Walk”, der som ordet antyder er en vandring langs kanten af afgrunden – virkelig flot og meget langt ned, hvis du træder to skridt til siden

Vi spejdede flere gange efter de lovede Bighorn får, men det eneste vi så, var to små slanger, som vi var ved at træde på midt på stien. Vi havde planlagt at spise frokost ved ”Greens Lake”, men det blæste en halv pelikan på stedet, så i stedet gik vi tilbage til ”The Rim”, hvor vi fandt et væltet træ lige på kanten af afgrunden, hvor vi spiste den indkøbte salat. Jeg fik også øvet mig i at gå HELT ud til kanten af afgrunden – godt hjulpet af PhotShop og lidt snyd – jeg HADER at stå på kanen af afgrunden.

Vi var tilbage ved bilen efter tre timer, og så fik kikkerten lige en ekstra tur for at spotte får på den modsatte klippeskråning – intet liv! Til gengæld strøg en stor ørn nærmest hen over hovederne på os, da vi skiftede fra vandresko til sandaler, så kameraerne var lagt væk. Efter kun 30 sekunders kørsel fra parkeringen skreg Hanne STOP! … og vi måtte bakke lidt for at nyde en stor flok Bighorn, der lå og slumrede lige ved siden af vejen – sådan.

Deres horn var ikke snoede endnu – var det unge dyr? Deres støvede brune farve faldt fuldstændig sammen med den støvede og tørre baggrund i græsset, så det var et under, at Hanne havde spottet dem.

5 dage senere var jeg på ”Denver Museum of Nature & Science”, hvor der var mange flotte udstillinger med dyr – også Bighorns.

Her blev det vist, hvordan hornene gror i etaper hvert år, så de netop danne årringe. Eksemplet til venstre viser et får med 13 år på bagen og hornene.

Nu fulgte en dramatisk opstigning med efterfølgende helt vild og stejl nedkørsel med Vernal, da vi passerede ”Uinta Mountains” på vej 191. Vi holdt ind mange gange for at nyde de mange-farvede bjerge omkring os og i horisonten. I det fjerne på en bjergside lå den dinosaur-udgravning, som vi skal se i morgen.

Efter at have fundet hotellet i Vernal og smidt bilen, forsøgte vi at gå til det supermarked, som den unge pige i receptionen havde anbefalet, men det var langt, og hovedgaden i Vernal er den 4-sporede I-40, der absolut er ucharmerende og støjende, selv om den er pyntet op med ufattelige mængder af røde og hvide petuniaer – det må vist være verdens største forekomst af disse blomster.

Tilbage efter bilen og hen til ”Smiths”, hvor et par ”TV-dinners” røg i kurven, og vi endnu en gang fik rabat, selv om vi ikke havde det rigtige kort – flinke mennesker.

Resten af aftenen så vi ”Breaking Bad” på TV, men natten var varm og støjende, da overboen allerede stod op kl. 4 og buldrede rundt på gulvet.