Fredag d. 20. september 2013                                    RETUR

Alt er stadig fantastisk i Yellowstone

Efter en hurtig “Continental Breakfast” satte vi kursen mod Yellowstone og var allerede inde I parken efter en times tid.

Lige inden for den nordlige indgang holdt en masse mennesker og stirrede op i luften, så vi stod selvfølgelig ud. På kanten af bjergene – helt oppe i himlen – stod nogle små væsener, der vha. kikkerten viste sig at være bjergfår – som de her blot kalder for ”sheep”, selv om det nok er ”Bighorn” får. Hanne faldt straks i snak med en lokal med et teleskop på en trefod, og her kunne vi se hele dyret i linsen – Wow! for et sugerør. Det skabte et meget stort behov for at få en Swarovski kikkert. Billedet til venstre er det bedste vores dyre kamera kunne præstere – og til højre et ”billigt” kamera gennem den ”dyre” kikkert. Det viste sig senere, at kikkerten koster … mellem 13.000 og 15.000 kroner. Vi skal nok ”lige” spare lidt sammen, inden den kommer på indkøbslisten.

IMG_0001 IMG_0677 P1970059

Den venlige herre fortalte om bjørne-mulighederne i området, som han havde set for nyligt, og han bad om SD-kortet fra Hannes kamera, puttede det i sit eget kamera, og tog et par fantastiske billeder af de flotte Bighorn-får, der lå og sov på kanten af afgrunden. En fed start på dagen.

Kort efter var vi i Mammoth, hvor vi gik en tur ved de store hvide aflejringer, som er så karakteristiske for dette område – stadig imponerende, selv om vi har set dem før.

EOS_6637x IMG_0011

EOS_6643 EOS_6645

Vi skulle køre hele dagen i parken, inden vi nåede til hotellet, og Yellowstone er jo større end Sjælland, så man får tilbagelagt en del kilometer i løbet af en dag. Der var masser af bison langs vejene, og vi satte hurtigt kursen mod Lamar Valley, som ud over at være smuk rummer en masse dyr – og ulve i horisonten, hvis man er heldig. Det var eftermiddag før vi havde passeret de stadig afbrændte skove fra 1988-branden, hvor de unge træer er overraskende lave, og de gamle enten står afbrændte eller ligger som tændstikker endnu. Og der var faktisk sne på toppen af bjergene over de afbrændte træer – vi er sidst på sæsonen.

IMG_0038 IMG_0045

Fremme i dalen så vi kun få dyr, da forholdene er bedst morgen og aften, hvor det er køligt. Vi så en coyote i horisonten, der åd et lig af en elk-hjort – her havde været ulve i morges. Vi spiste frokost i vejkanten med et par bisoner i det fjerne, og så kørte vi tilbage til selve 8-tallet i Yellowstone, hvor vi nu skulle fra øverste højre del til nederste venstre del, men vi ville ”lige” se lidt varme kilder, og de ligger i den nederste venstre. Der var næsten ½ times ventetid i et vejkryds for at komme ind i 8-tallet pga. vejarbejde, så det fremmede ikke tidsplanen.

På vejen så vi et kaos af biler og mennesker, og der gik en stor grissly-mor og hendes store unge i trærækken lige bag grøften – altså ALT for tæt på os, men hun var tilsyneladende ligeglad og gravede ivrigt i jorden efter noget, der så ud til at være guf.

IMG_0691 IMG_0692

Højdepunktet her var de idiotiske folk, der prøvede at komme så tæt på, at de kunne fotografere bjørnene med deres iPad! Vi fortrak hurtigt, inden parkrangerne dukkede op og standsede festen, så bjørnene kunne få fred fra dumme, uvidende turister.

Vi var først fremme ved ”Midway Geyser Basin” lidt før solnedgang. Her ligger ”Grand Prismatic Spring”, der er den store, klare blå gejser-sø, der har præget en del kalendere og Lars’ VISA-kort.

IMG_0077 EOS_6656

Vi gik hurtigt gennem det flade område, hvor man går på træbroer i den svovlholdige damp fra søerne, men her var gult af kinesiske turister. Vi hastede derfor over til det punkt på bakkerne over for Midway, som vores guide havde vist os på forrige tur, og her skyndte vi os ud for at få det flotte kig (kick) ned over den lyseblå sø. Vi skyndte os så meget, at turen blev taget i sandaler, så det hæmmede opstigningen over mikadospillet af faldne træer fra branden, så halvt oppe strandede vi og fik et par andre klatrere et foto af os her – vi må tilbage når solen står højere på himlen.

IMG_0074 IMG_0706x

Nu var planen at se ”Old Faithful” gejseren, men der var en times kørsel videre, så da vi passerede var solen ved at gå ned. Vi havde stadig en times kørsel til ”The Lake Area” i nederste højre halvdel af 8-tallet, så den gamle gejser blev droppet i dag. Det blev mørkt på vejen, så man skal passe på dyrene, og vi passerede også store flokke af ”elk” i vejkanten, som folk stod og studerede i tusmørket.

Da vi var fremme ved hotellet var det kulsort, og der var oceaner af biler, så det var svært at finde parkering. Vi fik nøglerne til vores hytte, da der er et stort område med hytter omkring hotellet. Vi lå aller yderst i området, hvilket betød, at vi ville have fri udsigt over åbne arealer og Lake Yellowstone – noget vi absolut ikke kunne se nu kl. 20, selv om det var fuldmåne og stjerneklart – og næsten frostvejr efter en dag med over 20 grader i solen. Der blev hurtigt lavet aftensmad, og så var det i seng – vi skal op kl. 5 og på vandring med egen guide i morgen.

Til toppen

To morsomme billeder fra i dag, der vender tingene på hovedet i Yellowstone. Det første er taget til morgenmaden på hotellet og viser, at dyrene i Yellowstone venter på vores ankomst – det andet er taget på et toilet i Yellowstone og teksten lyder: ”Vask dine poter - Bakterier er på rov!”