Lørdag d. 14. september 2013                                    RETUR

Uhørt æstetiske skeletter og en velbevaret kulmine

Morgenmaden i Calgary var IGEN skræmmende, så det er et under, hvis vi ikke tager på udelukkende pga. Hannes valg af hoteller med morgenmad. Vi pakkede en del rundt i kufferterne, så det vil være nemmere de næste par dage, og vi kan lade nogle af kufferterne ligge i bilen om natten. Klokken var derfor næsten 10, inden vi cruisede ud af Calgary i let skydække, der dog hurtigt forsvandt.

Vi fortsatte den flade tur hen over græslandet med retning mod Drumheller. Da vi nærmede os byen, åbner landskabet sig op ved at afsløre store revner i jorden – det som kaldes ”badlands”.
IMG_4572x IMG_4575x
Disse revner med deres bløde jord holder på en skat af minder fra fortiden, og derfor er Drumheller centrum for udgravninger af dinosaurer og huser flagskibet "The Royal Tyrrel Museum of Dinosaurs". Byen prøver da heller ikke at skjule dette faktum, så vejene ind mod byen og enhver benzinstation har store dinosurer stående i vejkanten.

Vi ankom til museet lidt før middag, og her var deres store parkeringsplads pænt fyldt op. Efter at have sluppet 11$ pr næse trådte vi ind i museet, der viste sig at være noget af det mest imponerende, vi nogensinde har set på museums-fronten. De nye bygninger er bygget til at guide én igennem en lang rejse, hvor man oplever storhed og fald for disse fantastiske skabninger i enorme panoramaer. Det er skræmmende livagtigt … bemærk den lidt bekymrede pige nedenfor til venstre.

Her er også skelletter, som er udstillet på den måde, som de blev fundet. Nedenfor ses ”Black Beauty”, som er en lille T.Rex der blev fundet i en flodskrænt af nogle skolelever på fisketur – sikken fangst! De fleste dinosaurer trækker sig sammen som vist, når de dør, så den svungne hale og hals ser vi en del gange i dag – men ikke mere imponerende end dette velbevarede skelet.

Computerskærme med en tilpas mængde af informationer er diskret placeres over alt. Højdepunktet af æstetisk museumsindretning var lokalet med kunstværker på væggene i form af guldindrammede flade sten, som indeholdt skeletterne af dinosaurer, som de var fundet.

IMG_4600x IMG_0424

I midten af lokalet med dæmpet belysning står et enorm full-size T-Rex skelet, og der blev spillet dæmpet klassisk musik, så man gik rundt i andægtighed og næsten ikke turde trække vejret - fantastisk, enestående, informativt, smukt og spændende!

Så er normen for museer defineret!

Midt i museet er der er værksted, hvor man kan observere palæontologerne arbejde med at frigøre indsamlede forsteninger fra den klippe, som de indkapslet i. Det er et langsommeligt arbejde, som må kræve en nærmest ufattelig tålmodighed. Det viser sig, at den guide vi har i morgen, David, bruger 8 måneder om året i dette glasbur – hold da op. Bemærk den lille hvide model af en Stegosaurus på det højre billede nedenfor – og det virkelige rygskjold i den sorte sten ved siden af. Hyg dig lige et par år med at få fræset det skelet fri!

Efter lidt over to timer i panoramaer, hvor malede billeder på væggene bag de store skeletter viser den givne situation, var vi mætte af indtryk og ny viden, og vi spiste den medbragte frokost i delvis skygge under nyplantede træer i de specielle omgivelser af "badlands"-bakker, som hele Drumheller-området er dækket af.

Vi havde nu mulighed for at køre flere rundture i området både nord og syd for byen, men først checkede vi dog ind på Econolodge midt i byen, der var prototypen på et amerikansk motel - dog absolut i den gode ende. Pga. åbningstiden hos "Atlas Coal Mine" på den sydlige tur, startede vi med denne runde, og ved 16-tiden tog vi en selv-guidet tur omkring nogle af USA/Canada's bedst bevarede træbygninger omkring den gamle kulmine, der lukkede ned i 1979.

Vi så de gamle transportbygninger ved minen og de ramper, som man brugte til at læsse det "sorte guld" på togvogne med.

Kl. 16.30 dukkede Aaron op og guidede os lidt rundt i den udstillede maskinpark, og på underholdende vis lærte vi om trækheste, børnearbejdere og en del andet, som var relateret til transporten ud og ind af minegangene.

IMG_0468 IMG_0471

Til sidst fik vi en rundtur i det originale eldrevne tog, som havde fragtet kul ud af minen indtil 1979, og toget var faktisk over 80 år gammelt ifølge Aaron. Vi lærte også at håndtere et skiftespor – hvis vi nogensinde skulle blive ansat i en kulmine. Til sidst havde jeg muligheden for at lege i min egen kulmine med store maskiner, men udsigten til at blive sort fra top til tå fik mig til at afstå. I stedet undersøgte vi de forskellige værktøjer, der blev brugt i minen – bemærk det dinosaur-lignende næbdyr, der blev brugt til at fræse ind i klippen med kullene. Vi så også beskrivelsen af, hvordan en lampe placeret på en høj pæl kunne ses helt nede fra landsbyen. Hvis lampen var tændt, så var der arbejde i minen i dag – ellers kunne man blive hjemme. Thjaee … vi lever i andre og mere beskyttede tider.

IMG_4620 IMG_0476

Efter denne underholdende oplevelse var der kun et par timer til solnedgang, så vi kunne faktisk ikke nå mere i dag - tyndt. I stedet satte vi kurs mod IGA Supermarkedet, som forhåbentlig kunne levere aftensmad til os. Selv her bliver man mindet om at området har tilhørt dinosaurerne.

IMG_0477 IMG_0478_stitch

Med 24 timers åbning hver dag (!) kunne vi lige nå det, og udvalget af færdige salater og lune retter var overvældende, så allerede 18.30 spiste vi aftensmad på motellet - det er vist turens tidligste "dinner". Herefter kunne vi nyde solnedgangen og studere de enorme motorcykler, som nogen af gæsterne på motellet var ankommet på.

Der blev skrevet dagbog, og så skal vi tidligt op i morgen kl. 6. Vi har været super-heldige at kunne bestille en tur med én af Tyrrel Museets palæontologer på computeren tilbage i Banff, så nu skal vi lege arkæologer og SELV grave dinosaurer-knogler op af jorden.

Vi studerede med bekymring de kort på PC’en, der viste situationen i og omkring Denver, hvor der lige nu er enorme oversvømmelser efter kraftig regn – det er her vores tur ender. Kan vi overhovedet komme hen til ”Rocky Mountains National Park” nordvest for Denver, som vi har bestilt overnatning i … det bliver spændende.

Boulder-floods-2013-09-14

Ikke andet end lukkede veje og oversvømmelser.

Til toppen

Dagens køretur modbeviser, at den korteste vej mellem to punkter er den lige linje. Der er MANGE lige linjer i vejsystemet i Canada, når man når til de mere ubeboede områder – her er vejene lavet i perfekte koordinatsystemer, så dette var den hurtigste måde at komme fra Calgary til Drumheller.