Torsdag d. 12. september 2013                                    RETUR

Vilde dyr på uventede steder i Banff

Det var lidt køligt at skrive dagbog fra i går på terrassen, men allerede solens første over bjerget ændrede på dette, så endnu en dag med fuld blå himmel truede. Efter at have spist endnu en overdådig selv-fremstillet morgenmad, tog vi sandalerne, men det var nok lige vovet nok, da en 12 km vandretur fra hotellet viste sig at være langt mere kuperet end ventet. Et par km fra hotellet nåede vi ud til det første "viewpoint" over "The Hodoos", som var tre klippeskorstene, der tronede på skråningen ned mod Bow-floden. Ikke vildt imponerende, når man har set de tusindvis af hodoos i Bryce Canyon.

Men udsigten var da flot, og i det fjerne kunne man skimte ”The Banff Springs Hotel”, som vi skulle se på slutningen af turen inde i byen.

Vi traskede nu gennem skoven de 5 km ind til byen, og her var både stejle og glatte passager - absolut ikke passende for sandaler. Til gengæld var her mange andre vandrere, og en del mountainbikes cyklister med bjælder, som skulle advare - var det bjørne eller andre turist-gængere om, at her kom en cykel i høj hastighed?

Vi var helt nede og dyppe fødderne i den fossende ”Bow River”, inden vi nåede frem til ”Banff Falls”, som er en langstrakt, fossende strækning af floden mellem stejle klippekanter, hvor det enorme ”Banff Springs Hotel” troner på toppen af klippen over os.

Vi var nu inde i hyggelige Banff, hvor der var sort af turister - hvordan er her så ikke i højsæsonen - hvad enten det er vinter eller sommer? Vi kølede af med et par kolde drikke på Starbucks, da øl udskænkning ikke står højt på listen over muligheder i Canada. Herefter ventede en stejl tur op til vores hotel uden for byen. På vejen mødte vi to unge fyre, hvor den ene højt erklærede til den anden, at "lige derovre så jeg en stor grizzly sidste sommer". De ER her altså, de store bjørne. Vi nåede igen hjem til hotellet uden at se skyggen af et levende dyr.

Efter en times afslapning tog vi bilen for at køre til to højt berømmede nærliggende områder, hvor der skulle være super-gode chancer for at se vilde dyr - alt fra bæver til hjorte og bjørne. Vi listede os de første 30 km gennem det første reservat uden så meget som at se en myg! På vej ud af området kørte vi på en bro over Bow-floden, og OVEN på broen havde en osprey (falk) bygget en stor rede, hvor dens store unge sad og skreg på mad - meget underholdende, men et lidt uventet sted at se denne rovfugl.

Der var nærmest trafikkaos på broen for at stoppe og fotografere sceneriet.

I det nærliggende naturområde "Lake Vermillion Lakes" sneg vi os gennem den smalle vej langs vandet uden at se andet end ænder. Vi opgav at se flere dyr, så vi kørte tilbage til byen, hvor vi lige skulle se Banff Springs Hotel i lyset fra solnedgangen, da vi havde set det i totalt modlys tidligere på dagen. Heldigvis kørte jeg en forkert vej, for midt på hovedgaden passerede en stor han-Elk-hjort med enormt gevir vejen, fuldstændigt upåvirket af trafikken og folk omkring den.

Den græssede i fortovskanten på trods af horder af folk omkring sig med kameraer. Så fik vi alligevel set lidt dyr, på trods af de noget uventede placeringer. Nu kunne vi godt tage hjem til hotellet, hvor vi gentog succesen fra morgenmaden med brød, pate, ost og vin. I morgen er det slut med bjerge og vildnis et stykke tid - så tager vi til storbyen Calgary.