Mandag d. 9. september 2013                                      RETUR

STORE bjerge med masser af sne om vinteren … og lidt på toppen nu.

Det var lidt for skyet til at drage til bjergene omkring Revelstoke, som vi ellers havde planlagt. I stedet spiste vi igen den helt store morgenmad i hotellets restaurant, og så kørte vi ind til Revelstoke for at købe ind til aftensmad og morgenmad i morgen - for frokosten i dag bliver vist sprunget over. Der var mange prisnedsættelser i supermarkedet, hvis man havde et kort til butikken, og det havde vi af gode grunde ikke. Her træder den "amerikanske" service i kraft (selv om vi er i Canada), og den rare kvindelige ekspedient tager lige "kortet til de kunder, som har glemt deres eget" og scanner det - således sparer man lige 15$ på få sekunder ... imponerende.

Ved middagstid lysnede det hele, og det passede perfekt med at vi satte kursen mod Mount Revelstoke National Park. Vi slap 8$ pr næse ved indgangen og zigzaggede os op ad bjerget i en halv time. I skulle passe på firbene ifølge skiltene, men vi så kun et par stykker. Til gengæld var her sort af store camper-biler, som okkuperede alle parkeringerne … nogle steder så massivt, at det lignede en reklame for ”CruiseCanada”. Vi konstaterede også, at vejskiltene nu står på både fransk og engelsk, da Canada jo er tosproget.
IMG_4351 IMG_4349x
Man skulle gå de sidste tyve minutter til toppen, hvor man så kunne tage en masse små rundture på asfalterede stier, eller ture ud i vildmarken på 20 km. I dag tog vi de små for at spare lidt på Hannes fod, der knirkede lidt efter den lange tur i Vancouver. Der var smukke udsigter, og solen skinnede nu fra en skyfri himmel.
Vi så det gamle brandvagtstårn, som er helt dækket af sne om vinteren ... det betyder 5 meter sne!

Efter tre-fire timer var vi tilbage ved udgangen af parken, og vi kunne lige nå at køre de 30 km til "Glacier National Park", som ligger længere mod øst ad vej 1. Her begyndte helt vilde scenerier med enorme bjerge, hvor sneen og gletsjerne blev belyst af den faldende sol.
IMG_6306 IMG_0144
Det viste sig, at der var 60 km til det besøgscenter, som vi skulle se, og her slap vi ENDNU 2*8$ for at komme ind - det var så her, at Hanne skumlede, og de venlige betjente fortalte, at en billet gælder én dag til alle parker, så vi fik hurtigt vores penge tilbage. Vi så centret, som fokusrede på ”Rogers Pass”, der har været et meget svært passabelt område med mange laviner. Der var flotte modeller, som viser hvor meget sne, her er hver vinter. Det kunne på den ene side være meget spændende at se al den sne … men vi er egentlig meget godt tilfreds med at nøjes med at se modellerne – det er lidt lunere. Kors hvor har de knoklet i gamle dage, hvor der ikke var mobilt maskineri til at fjerne sneen fra sporene.
IMG_0146 IMG_0147x
Her var også udstillet alle de dyr, som huserer i området, dvs. bjørn, ulv, puma, hjorte og store uldne geder samt tykhornsfår. De skulle alle kunne ses fra vejkanterne, så vi må til at kigge efter. (Og vi håber da på at få set alle i løbet af hele turen.)

Vi susede nu de 60 km tilbage til Revelstoke, hvor vi lige skulle se den store Revelstoke Dæmning, der producerer strøm til området.
IMG_4393x IMG_4395
Den var også imponerende i solnedgangslyset, men Hanne syntes, at det var sjovere at fotografere mig … og vores fine bil!

Som sidste punkt på dagen nåede vi at købe en flaske vin og to dåser øl - de sidste kostede 25 kr. pr styk i den statsdrevne ”Liquor Store” ... det er vildt meget dyrere end i Danmark. Næste gang vi kommer til Canada, skal vi have alkohol med fra USA. Jeg klappede også de to første bjørne uden for butikken … men det tæller nok ikke helt. Vi har stadig en svaghed for at fotografere brune poser med alkohol – det må være et specielt fænomen for det amerikanske kontinent. Bemærk de orange togvogne bag mig. Endnu et endeløst tog med stablede containere … det er enormt, hvad der transporteres på tog her.
IMG_4390 IMG_4391

Aftensmaden i form af brød og ost blev indtaget på den nærliggende restaurant ”Chez Terrasse” foran værelset, og der var stadig lidt lys i omgivelserne. Hanne havde fået at vide i receptionen, at man kunne se bjørne lige nedenfor på græsset, så hver eneste lyd blev undersøgt … men der var ikke skyggen af bamser. Vi skulle selvfølgelig også ned i hot-tub'en, der denne gang "kun" var besat af en yngre fransktalende herre bosiddende i Montreal, så vi fik en masse tips om at besøge det østlige Canada - det skal helst ske i oktober, hvis man skal se farverne på bladene, og byen Quebec skulle være et "must see".  Så næste tur til USA/Canada kunne begynde at ligne en Boston-Quebec-Montreal-New York-tur ... lad os nu se.