Lørdag d. 8. juni 2013                            RETUR
                                                              
Halvmaraton i San Francisco ... på 11 timer!

Efter en hurtig gang morgenmad på hotellet og et nærstudie af mulighederne på nettet og i "Turen går til" er det ud i byen kl. 10. Turen ned til havnen fører mig igennem finans-kvarteret, hvor de tårnhøje pengetanke står side om side, og nøgne mennesker fremstiller penge i en stor presse - sådan laver man penge her.

Jeg er igen snydeheldig, for jeg har har planlagt at sejle til Sausalito, og færgen afgår 10.45, som jeg ankommer til terminalen 10.38. Den er lidt forsinket, og en ufatteliig mængde mennesker skal ombord, så jeg når uden problemer at købe en billet i automaten og indtage en god udsigtsplads på forreste dæk. Det er mildest talt stormende - men sådan er det jo det meste af tiden i San Francisco, og det fremmer ikke situationen at komme ud på vandet.

Snart er San Francisco bag os, og vi har et fantastisk vue over byen, der ligger i solen i bugten, mens både Alcatraz og Golden Gate er fuldstændigt indhyllet i tåge og skyer.

En lille smule af den berømte bro kommer dog til syne, da vi nærmer os Sausalito, som ligger en bakketop fra Golden Gate. Det er fascinerende, at broen så ofte er fuldstændigt forsvundet i skyerne.

Sausalito kan nok bedst betegnes som San Francisco's Hellerup, hvor man kan bo tæt på storbyen og have sin lille båd liggende. ("Lille" var en vittighed!)

Her er egentlig ikke vildt spændende, og det havde adskilige anmeldelser advaret om, men sejlturen og det fine vejr gør det alligevel til en meget fin oplevelse.

En lille California Seal ligger på en sten og soler sig (den er af bronze) med Alcatraz i tågen og San Francisco helt forsvundet. Jeg så faktisk en sæl i vandet på vej over med færgen.
Sausalito er sort af turister, som ikke har ret meget andet at lave, end at drikke øl. Det er lidt for tidligt efter min mening, så jeg tager som planlagt første færge tilbage efter 1½ time i Hellerup. I køen til færgen formaner en dyster sort herre os om alverdens ting, som vi enten ikke må, eller som vi skal på færgen. Det er pænt underholde: "Lås ikke jeres cykler - der er INGEN der napper dem og svømmer i land med dem. Find jeres billetter INDEN I kommer hen til automaten - der er ingen grund til at rode i tasken, mens alle bag her venter." Sådan bliver han ved i 10 minutter - fremragende - ham kunne de godt bruge på Nørreport om morgenen.

Hjemturen er en diset, blæsende og kølig affære. Godt at jeg havde min fleeze med i en pose. Golden Gate er en anelse mere synlig, og Alcatraz fremstår nu som et spøgelse i disen med San Francisco som en dyster silhuet i baggrunden.

Færgen sejler tættere på Alcatraz og sætter farten ned, selv om det er en færge for pendlere - de mange turister skal også have noget for pengene.

Som ved et trylleslag er vi ude af tågerne omkring den gamle uhyggelige fængselsø, og nu står San Francisco igen varm og indbydende og venter på os.

På vej ind i havnen kan man få nogle gode skud af den enorme Bay Bridge.

Klokken er nu 13, og jeg har planlagt at se solnedgang fra 41. etage fra et nærliggende højhus, så jeg har lige 7 timer, som jeg skal have slået ihjel. Jeg har derfor planlagt at se et Tegneseriemuseum og en meget stor legetøjsforretning. Jeg kommer forbi et togmuseum, men det er middags-lukket ... måske kan jeg komme tilbage senere.

Jeg trasker ned til Tegneseriemuseet først, og her er jeg ikke overrasket over, at det udelukkende er amerikanske tegninger, som de har udstillet. Det betyder Batman, Superman osv., som jeg absolut aldrig har været fan af. Ikke desto mindre er det sjovt at se de originale tegninger, der er udstillet, og i indgangen sidder et par unge håbefulde tegnere og laver kopier af Superman.

Det er sjovt at se de miniature-oplæg, som Foster har lavet til Prins Valiant - som min Far læste for mig som godnathistorie for 50 år siden. Her er alle de kendte i original-tegninger: Busser & Blondie, Radiserne, Steen & Stoffer, Basserne og en masse andre. Men selvfølgelig ikke en eneste europæisk tegning, på trods af at alle butikker i nærheden har udstillet Tintin. Det er lidt af et Superman-tempel ... men OK. Det var sjovt at se for en nørd - og tro mig - de typer der gik rundt her var VIRKELIG nørder - det var faktisk lidt skræmmende! Blege, bumsede og underligt klædt. Jeg fandt et toilet og konstaterede, at jeg faktisk er ved at blive lidt skoldet i nakken - og jeg har da heller ikke bumser.

Jeg går nu videre tilbage i retning mod hotellet for at finde en meget stor legetøjsforretning omtalt i "Turen går til". Jeg går frem og tilbage på Stockton-gaden uden at kunne lokalisere den. Der, hvor jeg mener, den skal ligge, er der en Ferrari-butik med rødt tøj og en en meget stor model af en racerbil. Jeg lister hen foran en Starbucks kaffeshop og misbruger deres gratis netværk. Jeg kan konstatere på min mobiltelefon, at legetøjsbutikken lukkede i 2002. Det er vel egentlig meget forståeligt! Børnene er nu blevet voksne, og så vil drenge gerne have Ferrarier - ikke legetøj!

Hvad nu? Jeg trasker tilbage mod havnen, hvor jeg havde set togmuseet. Jeg bliver fanget af lyden af elektrisk violin til rockmusik, og det lyder godt. Der er koncert i "Yerba Buena" parken. Det slutter desværre et par minutter efter, at jeg ankommer, og det er lidt surt, for "Tom Rigney & Flambeau" (som jeg aldrig har hørt om) er faktisk meget underholdende. Turen tilbage til havnen fortsætter derfor, og jeg må konstatere, at det ikke er et togmuseum, men en meget lille grratis udstilling om sporvogne! Det er minimalt spændende - med den undtagelse, at plancherne meget detaljeret beskriver, hvordan alle beslutninger omkring udviklingen af den offentlige trafik i San Francisco i flere dekader var styret af bestikkelse -ikke hvad folket ønskede. Ufatteligt hvad penge kan gøre!

Nu trasker jeg over i Embarcadero Center, som ligger lige ved havnen. Det er her, jeg vil se solnedgang i aften, og jeg vil godt lige lokalisere den "Skyline", som "Turen går til" beskriver. Jeg går længe rundt i dette aldelses ucharmerende beton-center, der består af fire bygninger, som er forbundet med gang-broer i tredje sals højde. Arkitekturen er egentlig spændende, men her er næsten mennesketomt, og det fremmer ikke charmen.

Jeg forvilder mig ind i en butik, der sælger tasker, da jeg gerne vil have en lille rygsæk - jeg er træt af at slæbe min pose med fleeze-jakken. De små rygsække starter ved 110$ og er grimme, så jeg er ude med lysets hastighed. Men hvor er den udsigtsplatform? Efter at have strejfet rundt i alle fire bygninger og grundigt studeret alle info-tavler, så støder jeg på en uniformsklædt person. Han kan informere mig om, at "The Observatory" har været lukket siden år 2000! Hallo "Turen går til"!!! Du er fra 2006, og nu har du lavet TO fejl indenfor et kvarter.

Der er brug for hurtig re-planlægning. Jeg går sgu' tilbage gennem hele byen og ser "The Painted Ladys". På vejen passerer jeg først lige forbi Transamerica Pyramiden og så China Town igen. I China Town springer en genial lille rygsæk på mig ... til 9.95$ Og så kan den foldes sammen og fylde mindre en en paperback. Genialt!

Hov! Jeg glemte, at jeg gerne lige ville se "The Cable Car Museum" igen. Det er en gratis oplevelse, som man ikke bør gå glip af. Her drives de fire berømte kabel-sporvogne i San Francisco, og de kilometer lange kabler, som løber i gaderne, løber alle her hen for at få nye kræfter. Eneste problem var, at jeg var adskillige gader for langt, da jeg kom i tanke om det, og gaderne her i området kræver planlægning - man gider ikke gå for meget frem og tilbage!

Nå! Man har vel gode ben, så det er bare at gå OP igen for at komme derhen.

Jeg ankommer tre kvarter før lukketid, men det er rigeligt tid til at se de store motorer og hjul, der driver kablerne i gaderne omkring stedet. Vi har været her før, men det er stadig et genkig værd.

De store eldrevne maskiner trækker de tykke kabler, og nede i kælderen sender store hjul kablerne i fire retninger til banerne Hyde, California, Mason og Powell. Jeg når også at genopfriske alle billederne fra det store jordskælv med efterfølgende brand i 1906, som også gik hårdt ud over kabelsporvognene.

Nu zig-zag'er jeg tilbage gennem byen. På denne måde er kun hver anden gade en skråning, så man får tid til at puste ud mellem stigningerne. Jeg passerer forbi mit hotel i 20 meters afstand, inden jeg fortsætter over mod de gamle malede damer.

De ligner sig selv, bortset fra at adskillige huse på vejen er revet ned - det var de vist ikke, da vi var her sidst. Ét af husene er også helt pakket ind og under renovering. Man kan svagt skimte Pyramiden i det fjerne, som jeg passerede for 1½ time siden. Af hensyn til turistbogen tager jeg lige et billede, som kun indeholder de malede træhuse - utroligt så et billede kan snyde, hvis det beskæres.

Faktisk er de huse som ligger lige til venstre for damerne langt smukkere. De får lige et billede - helt uden snyd.

Nu er jeg træt! Man er ikke, hvad man har været. På vej tilbage til hotellet ser jeg rådhuset, der ligner et helt Capitol. Bygningen til højre er operaen. Det bliver IKKE i dag!

Maden i dag indtages på en thai-restaurant kun 50 meter fra hotellet. Portionen er fornuftig, så der er ikke noget mad til hverken afrikanske børn eller hjemløse i San Francisco i aften ... sorry. Mens jeg nyder et glas vin, bliver dagen i morgen planlagt. Den skal nok ikke være helt så lang.

Loggeren afslører, at dagens gåtur var på 21 kilometer. Sejlturen tæller ikke med. Det ligner nærmest planløs omkring-futten ... men "Turen går til" snød mig et par gange. Det er vist ikke sket før.

Retur til toppen.