Lørdag d. 28. juli 2012.                                                    RETUR

Waimea Canyon ... Hawaii's svar på Grand Canyon

I dag havde vi alle besluttet os for at tage til Waimea Canyon, som skulle være Hawaii's og/eller Kauai's svar på Grand Canyon. Vejret så noget gråt ud, da vi forlod vores lejlighed og styrede længere vestpå på øen.

Vi kom hurtigt op i højderne, og den røde jord blev til deciderede Mars-landskaber, hvor vandløbene igennem dog ødelagde den illusion, men til gengæld gjorde det billederne flottere.

Lige på den modsatte side af vejen kunne man stirre ned i de dale, som Waimea-floden har gravet gennem tusindvis af år.

Dybt nede kunne vi se farme, og vi undrede os over, hvordan disse mennekser kommer frem og tilbage fra deres hjem, for der var ingen tydelige veje - højest nogle støvede stier, som tilsyneladende stopper langt fra husene. Vi snoede os videre op, men vi skal ikke højere op end 3500 fod, så det er intet i sammenligning med Big Island og Maui. Det bliver stadig mere gråt, men vi kan dog stadig se dybt ned i dalene.

Da vi når det officielle Waimea Canyon "lookout", trasker vi op ad trappen sammen med mange andre turister og glæder os over synet. Dette ER Grand Canyon i mini-format, men det er langt mere grønt end Arizona-fætteren. Der er buske og træer i hver dal. Til gengæld er der ingen gode stier ned i dybet - dette er en State Park - ikke en super-trimmet National Park. Vi tager mange billeder, selv om solen ikke er igennem, så farverne er lidt flade under skydækket.

Pigerne stiller lidt modvilligt op til forældre-fotografering - det er prisen for at være med på ferie med de gamle.

Tilbage på parkeringspladsen overfalder i pladsens eneste bod, som sælger frisk frugt, og vi indtager mango og sød ananas omringet af høns og stridbare haner på græsplænen bag bilen.

Vi sætter os i bilen og kører videre, men allerede fem minutter efter kan vi se, at skyerne vælter ind i dalen. Vi kører helt op nordpå til Koke State Park, hvor regnen vælter ned, da vi når parkeringen. Sådan er det meget ofte på Kauai's nordside. Vi løber ind i Park Visitors Center, hvor der er en lille udstilling om området og øens tilblivelse. Ved siden af ligger en restaurant-café, hvor vi har aftalt at spise frokost, men det er kun lige blevet middag, så det er lidt for tidligt for os. Vi aftaler derfor at gå en tur og se bjergene først. Den rare dame i centret udpeger en kort rute på et kort, "men der er nok lidt fedtet og mudret efter regnen", tilføjer hun. Tager man HELE ruten, er det ifølge Hawaii-bogen noget, som kun meget erfarne vandrere gør, selv om ruten kun er 20 kilometer lang. Vi kører dog først ud til et udsigtspunkt, hvor vejen ender helt mod nord på øen, og her er tale om total "grey-out". ("White-out" er betegnelsen for bjergbestigere, der kun kan se en meter på grund af snestorm - så "grey-out" må være det tilsvarende med tåge - man kunne bogstaveligt talt kun se én meter!)

Jeg tager alligevel turen turen op til udsigtspunktet iklædt mit regntøj, og kort efter kommer Hanne for at forevige udsigten, som i dette tilfælde kun bliver mig og skiltet. Her er INGEN udsigt i dag. En meget kort familierådslagning kan hurtigt blive enige om at Kauai's nordlige udsigter er kraftigt overvurderede (i hvert fald i dag), og tanken om at skulle ud på glatte, stejle, mudrede stier er ikke noget, der sælger billetter i dag, så vi beslutter hurtigt at sætte snuden hjemad mod syd, men vi tager dog et enkelt billede eller to ned i den nu sky-fyldte canyon på vejen ned.

Det går strygende hjemad, og allerede ved 14.30-tiden er vi tilbage til solskin og varme i lejligheden. Resten af eftermiddagen bruges på at se OL i TV, ordne foto og nyde udsigten fra altanen, hvor to lokale unge mænd med livet som indsats samler "noget" på klipperne nedenfor. Det virker som om, at de har styr på det, men alligevel springer de for livet, når en rigtig stor bølge skyller ind.

Og så slutter vi selvfølgelig af med en super-solnedgang, hvor der er mange mennesker på kysten i silhuet mod solnedgangen ... og en enkelt fisker tæt på de høje bølger.
Pigerne har desværre "store problemer" med Internettet, så jeg må flere gange ind til dem i stuen i løbet af aftenen for at hjælpe til ... det er undskyldningen for at have hemmeligheder for Hanne ... mere om dette i morgen.