Lørdag d. 30. april / 1. maj 2011.          RETUR

Hvorfor flyve, når man kan se det hele i Google Earth?
.... og en del gensyn med flotte steder på vej hjem.

Vi kunne ikke sove, så allerede kl. 4 gik jeg i bad. Vi kom ned i receptionen, og under tre minuttter efter kom shuttle-bussen til lufthavnen. Den var betænkeligt fyldt med rejsende, hvor af en stor del var piloter og andet flypersonale, og på 5 minutter var vi og vores 4 tunge kufferter i lufthavnen. Vi slog rumpen i sædet 6.15 ved Gate 18, hvor flyet til Seattle var ved at være klar - men vi skulle først med 8.15-flyet, så vi var i ekstrem god tid. Hanne købte morgen mad til os, så vi var klar til den lange tur: San Diego - Seattle, vente 5 timer, 7½ times flyvning til Reykjavik, vente en time og så sidste hop 3 timer til København.

Første hop fra San Diego til Seattle var uventet underholdende. Hanne sov, men jeg havde vinduesplads, og udsigten var top-underholdende hele vejen, da jeg fik set adskillige National Parker fra oven, så jeg fotograferede lystigt. Nu er det jo ikke altid til at sige med sikkerhed, hvor man rent faktisk er, men her kan programmet Google Earth hjælpe, når man er kommet hjem. Og det er så her at man overvejer, om man overhovedet behøver at tage på ferie for at se jorden?

GOOGLE EARTH:

Softwarefirmaet Google har fået satellitfoto fra hele jorden og samlet dem i programmet Google Earth. Bare du trykker et sted på planeten, så "styrter" du mod jorden og detaljerne vælter frem. Man kan også søge direkte på adresser, bygninger, byer eller naturparker, så der er endeløs underholdning, når man først har startet dette program op.

Zoom'er man f.eks. ind syd for Sjælsø, så kan man studere vores egen have og konstatere, at billedet må være taget for et par år siden, da vi ikke havde en swimmingpool. Det må faktisk være nogen år gammelt, da terrassen heller ikke er lavet.
Den helt fantastiske funktion er nu, at man kan lægge billedet ned, så man får et kig ud over landskabet, som om man sad i en helikopter.
På denne måde kan man suse rundt i verden i sin egen helikopter og nyde alverdens naturparker. Og ikke nok med det: Google har også lagt bygninger ind i mange byer, så de rejser sig og giver den naturlige oplevelse. Dette sker ikke i Birkerød, da her er fladt og ingen høje bygninger, men kigger man f.eks. på København, så har nogen da lavet en del af de store bygninger ... og endda rutsjebanen i Tivoli er kommet med.

Første skud er taget lige efter starten, hvor lystbådehavnen i San Diego dukker op. Det eneste, der afslører, at mit billede er taget fra et fly er vist vingen i øverste venstre hjørne. På Google Earth har de også lagt vejnavne på billedet ... det er suverænt.

Her kan man tydeligt se to søer øverst, men tager man et nærkig på Google Earth, så afslører den, at det er de store udtørrede saltsøer nær Edward Airforce Base, hvor man mange gange har sat hastighedsrekorder på jorden, og hvor Rumfærgen har landet adskillige gange.

Herfra var turen en ren gen-oplevelse af vores ture langs vestkysten af USA, hvor der er et væld af naturparker. Første klart genkendelige sted var Yosemite National Park, hvor den gigantiske El Capitan-klippe stikker ud.

Jeg mindedes vores herlige tur med pigerne i 2006, hvor vi nød parken i jordhøjde på en meget smuk dag.

Jeg spejder efter en velkendt top, og adskillige andre dukker op først. Desværre begynder der at komme skyer, så det er med stort besvær, at man lige kan skimte toppen af Mount St. Helen ... eller mangel på samme.

Det var en skræmmende oplevelse af stå foran den i 2009, da Hanne og jeg kørte på tværs af USA. Træerne lå stadig ned 30 år efter udbruddet tilbage i 1980.

Lige før vi ankommer til Seattle, dukker det store Mount Rainier op, som er det højeste punkt i staten Washington. Det rager også langt op over de nu tætte skyer, så i dag er Google Earth-versionen desværre flottere end virkeligheden.

Det var ikke tilfældet tilbage i 2009, hvor solen skinnede på dette vidunderlige sted ... det nærmeste vi har været på Paradis.

Så er det Seattle og storby. Ligesom for at slutte turen af med maner, foretager piloten et stort sving hen over centrum af byen, så man får et perfekt vue ned over de mange flotte huse. Det store "Space Needle" tårn og det farverige og besynderlige EMP Music Museum er lette at få øje på, og dem så

jeg jo i jordhøjde i i November 2006 på en firmarejse til Seattle.

Hold da op! Her havde man regnet med at ferien var overstået, og så nåede vi lige en 3-4 National Parker og en storby ... det er da meget godt gået på tre timer.

Resten af turen var helt begivenhedsløs, og det er egentlig også bedst, for så kan man bare sove og få det overstået. Den eneste udfordring var at få fire store kufferter og to håndtasker samt kameraudstyr til Birkerød i Metro og S-Tog, men det lykkedes, og så var endnu en helt fantastisk ferie slut ... bortset fra at det tog mig 10 måneder at få sorteret de 6.000 foto og få skrevet min dagbog ren ... men det er jo ligesom at holde ferien igen.