Søndag d. 1. august 2010.                     RETUR

Masser af bær men ikke mere vin!

Som meteorologen havde forudsagt, regnede det tæt, da vi vågnede, så vi glædede os over, at vi havde gået tur i går. Morgenmaden var en herlig gentagelse af gårsdagens "bacon & egg", og da vi var færdige med at vaske op, tydede lysningen i vejret på, at det var ved at blive opholdsvejr.

Ved 12-tiden var det helt tørt, så i stedet for at gå på Fjordcentret i Geiranger, drog vi af sted med tomme vandflasker med store åbninger/låg og de tilhørende mavebælter til flaskerne, som ville være geniale at plukke blåbær i. Vi kørte op til restauranten med udsigten fra i går, og var heldige at få den sidste ledige plads på den stoppede parkeringsplads lige for næsen af en af de store mobile-homes, som bare IKKE burde køre på disse små veje. De er ikke konstrueret til at køre på disse smalle, stejle grusstier.
 Vi skulle næste 3/4 af turen op til vandfaldet, før vi kom til det gode bær-sted.

Her kastede vi anker i adskillige timer, og mens Hanne plukkede, fik jeg opdateret et par dages dagbog. Her kom overraskende mange turister/vandrere forbi, og på et tidspunkt var der nærmest en lang kø af folk op ad bjerget. Vi gættede på, at det var turister fra det lille skib "Princess Daphne" med 450 passagerer, som netop havde kastet anker i fjorden. Til gengæld var der en modgående kø af får, som nærmest styrtede  ned ad bjerget. De havde dog ikke mere travlt end at de stoppede op for at gnaske i vores rygsække, så Hanne måtte standse sin plukning og råbe af dem, før de fortsatte.

Da jeg var færdig med at skrive, kastede jeg mig også over plukningen, og jeg nåede at fylde en stor flaske, mens Hanne havde fyldt tre, så vi havde nu noget, der lignede 4 liter bær.
 Det begyndte at dryppe, da vi gik tilbage til bilen, og det styrtregnede, da vi nåede tilbage til hytten, hvor Princess Daphne lå og tronede lige udenfor vores panorama-vinduer. Jeg kastede mig i bad, så jeg kunne sidde klar med en kold øl, når hun sejlede kl. 18. Ved 19-tiden var der stadig ikke sket noget, og et ekstra check af sejlplanen for Geiranger afslørede, at det først var kl. 20, der var afgang.
Ih altså! Her sidder man og bliver vildt stresset over at det gode skib ikke sejler til tiden.

Til gengæld fik jeg lært alt om, hvordan de små overdækkede redningsbåde, der sejlede i pendulfart mellem kajen og skibet med passagerer, blev hejst ombord på skibet, da det endelig gjorde klar til afgang. Med tysk præcision truttede kaptajnen i tågehornet kl. 20.00, så fårene brægede og mågerne skreg hysterisk i ekkoet mellem de høje klipper.

Vi stegte fyldte fiskefiletter og tømte BÅDE rød- og hvidvinsdunken ... det er på tide at forlade dette pragtfulde sted og vende snuden hjem mod vinkælderen i Birkerød.