Torsdag d. 29. juli 2010.                         RETUR

Vi bevæger og lige så lidt som gletsjeren

Hanne's aftale med Vorherre holdt stik. Det var strålende vejr, og jeg hentede et frisk brød i Skei, så vi kunne spise morgenmad på broen. Herefter blev vi siddende og stegte i solen, mens vi læste og nød livet frem til kl. 14. Så pakkede vi lidt mad, te og småkager og lånte to af stolene fra dækket.

Vi tog nu bilen og kørte de 30 km til Supphellebræen, hvor vi ganske kort fra parkeringspladsen plantede stolene, så vi havde en perfekt udsigt mod bjerget, og alle de is-laviner, som vi skulle se. Meget optimistisk var vi iført korte bukser og T-shirts, men det var mere skyet og blæsende her ved gletsjeren, så efter kort tid skiftedes vi til at gå tilbage til bilen for at få lange bukser og fleezetrøjer på. Hanne tog endda en ekstra fleezejakke over benene. Hanne var dybt optaget af sin bog, mens jeg studerede isens kunstfærdige former med min nye kikkert i over to timer. Der blev dog tid til at tage et billede af os selv med kameraet på selvudløser.
 Selv om man godt kan genkende detaljer fra for tre dage siden, så er det også tydeligt, at der er faldet store stykker ud af gletsjeren på billedet til højre. Isen er også tydeligere blå, der hvor der er et friskt brud.

Her var tale om total afstresning, og de eneste afvekslinger i de næste to timer var, når vi som to ældre pensionister hilste pænt på andre turister, der kom forbi for at kaste et hurtigt blik på bræen. Det var til gengæld også den eneste "action" vi fik i dag. Efter de to timer var vi kolde, og der havde ikke løsnet sig så meget som et iskrystal fra gletsjeren, så vi pakkede sammen og kørte tilbage til Esso i Skei, hvor vi fyldte vores vandbeholdere IGEN! Det er stadig imponerende, hvor meget vand man bruger. Det må være al den kaffe!

Tilbage i hytten tog Hanne en sen middagslur, mens jeg læste min fotobog færdig - nu er jeg klar til at tage gode billeder! Selv om der ikke var sol, var det stadig 20 grader, ¨så vi rykkede aftensmaden ud på dækket og sad der helt frem til kl. 22, hvor vi var færdige med kaffen, og den sidste solstråle forsvandt fra de lyserøde skyer på den modsatte side af Jølstravattnet.

Hvilken herlig slappedag - nu kan vi prale af, at vi har holdt ferie. I morgen skal vi op og gøre huset rent, inden vi drager videre  lidt nordpå mod Geiranger.