Fredag d. 12 februar 2010.                   RETUR

Vejen til Florida er én endeløs kø ... hvis det sner!

De foregående par uger havde jeg haft kørefællesskab med kollega Carsten, som lige var flyttet til Birkerød. Da han skulle låne bilen, mens vi var på ferie, samlede vi ham op på vej til Birkerød Station, så da han forsvandt med bilen i retning mod Nærum, forsvandt vi ind i S-toget med retning mod Kastrup Lufthavn og Florida USA. Vi skulle have 14 dages ferie i sol og varme ... noget af en omvæltning i forhold til den snevinter, som vi havde i Danmark.

Vi ankom til lufthavnen 8.30 i god tid flyet 11.05, og her startede dagens første lange kø i Terminal 2, hvor Delta Airlines og EasyJet forsøgte at presse noget der lignede ½ million mennesker gennem to køer, som var endeløse. Det tog 1½ time at nå frem til skranken, hvor en venlig mand beroligede os med, at vores fly fra Atlanta, Georgia til Jacksonville i Florida allerede var aflyst pga. snestorm i USA. Suk! Vi kunne heller ikke få sæder ved siden af hinanden i flyet. I gaten var der allerede en lang kø af det samlede passager-indhold i flyet, men uden tildelte sæder kunne vi bare sætte os og vente, mens køen kun meget langsomt sivede ind i flyet. En halv time efter planlagt afgang fik vi kortvarigt tildelt to sæder ved siden af hinanden, men disse blev inddraget efter ét minut, da en børnefamilie dukkede op og havde brug for pladserne. Efter et kvarters yderligere sveden fik vi - som de to sidste - vores sæder. Jeg var heldig - mit sæde var ved en nødudgang, så der var god benplads. En noget rodet start på en afslappende ferie ... men det skulle blive meget værre!

Noget forsinket forlod vi Kastrup, og specielt turen hen over New York og Washington var meget turbulent, da vi havde en snestorm og vindhastigheder på op mod 300 km/t imod os. Vi landede dog uden problemer i Atlanta, som er verdens mest trafikerede lufthavn - og nu dækket af sne, hvilket de ABSOLUT ikke var vant til. Alt var kaos i lufthavnen. Vi stillede os i kø til "Immigration" og havde kun en time til vores fly videre, da vi slap ind, men eftersom vi vidste, at flyet var aflyst, så var dette jo ikke kritisk. Vi stillede os derfor i kø igen og fik forholdsvis hurtigt stand-by billetter til det næste fly, og vi fik samtidigt at vide, at der var 2-3 andre fly senere i aften, hvis vi ikke kom med på første afgang. Inden vi overhovedet nåede ud til gaten, kunne vi se på de næsten udelukkende røde afgangs-skærme, at vores fly allerede var aflyst. Der var kun ganske få "grønne" fly på skærmene, som ikke var aflyst.
 Vi gik nu fra Gate-A3 (den fjerneste i terminalen) og stillede os igen i kø ved booking-skranken, og en dame fik forbløffende hurtigt skaffet os sæder på flyet 21.35 i Gate-A32, så vi gik en halv kilometer videre ud i gaten i denne gigantiske lufthavn. Da vi når derud, ser vi, at man har skiftet gate til A3, så der er nu ca. en kilometer tilbage, hvor vi kom fra. Ved Gate-A3 har de opdaget fejlen ... de mente selvfølgelig Gate-A31, så på denne måde fik vi dagens motion, og begyndte så småt at overveje, om det ikke var nemmere at GÅ direkte til Florida frem for at foretage endeløse vandreture i denne kedelige lufthavn.
 Vi når endelig frem til Gate-A31, og her står ganske rigtigt vore flynummer, men nu er det udsat til 23.05. Til gengæld ser det nu ud til at regne udenfor, så der er håb for, at flyet rent faktisk vil lette. Vi går derfor lidt roligere tilbage til en bar, hvor vi får en velfortjent øl og en kyllingesandwich. Der er 2½ time til afgang, da vi er tilbage i Gate-A31, så vi lukker øjnene i en times tid - klokken er nu 04 dansk tid.

Ca. en time før afgang lyder det i højttaleren, at vores fly IGEN er aflyst, men der er få pladser på flyet kl. 00.15. Hanne har allerede talt med hotellet i Jacksonville Lufthavn, hvor vi havde planlagt at overnatte i aften, og vi kan komme ind hele natten, men vi tror ikke længere på dette cirkus. I stedet hanker vi op i vores håndbagage og glæder os over, at vi ikke har kufferter, som ender i Jacksonville. Det giver os nemlig muligheden for at leje en bil her og køre hele vejen til Miami i morgen ... det er trods alt bedre end at skulle gå. Det er en tur på 700 km., men den ville blive ½ gang længere, hvis vi skulle runde Jacksonville for at samle kufferter op.

Vi tager nu toget rundt i den store lufthavn og ender hos Hertz biludlejning, hvor vi ... stiller os i kø. En venlig dame giver os et tilbud på at leje en bil i 14 dage for ca. 7000 kroner, hvilket er lidt rystende, da vi har betalt 2100 kr. for at leje bilen i Jacksonville hjemmefra. Da vi brokkede os, rakte hun os en telefon, så vi selv kunne ringe til Hertz' hovedkontor og klage! Det gjorde vi så, og efter tre omstillinger (der er også kø i telefonerne!), havde vi en bil fra Atlanta og retur for under 3000 kroner - sådan! Den eneste ulempe var, at vi skulle returnere bilen i Atlanta i stedet for Jacksonville, så vi ville få en lidt længere køretur, når vi skulle hjem, men ALT var nu bedre end at strande her i lufthavnen, hvor næste ledige fly først var på mandag!

Kort efter kastede vi os ud i sneen, som egentlig ikke var så slem. Sneen havde ikke desto mindre stoppet 1100 afgange i dag i lufthavnen ... ikke underligt, at alt var kaos. Der var faldet 3 tommer sne, hvilket svarer til et helt års sne i Atlanta, men vejene var allerede helt sorte efter regnen, hvilket vi var glade for, da bilen havde sommerdæk på. Til gengæld var vejskiltene fuldstændigt tildækkede af sneklatter, så vi havde meget svært ved at finde den rigtige retning væk fra lufthavnen. Vi kørte dog kun forkert én gang, så kort efter var vi ude på I-75, som førte os mod byerne Macon og Jacksonville. Efter at have kørt i en time i mørket, fandt vi ind på en afkørsel, som pralede af mange hoteller. Det første var fyldt, men det lige ved siden af havde plads til os for under 100$, hvilket var meget rimeligt.

Vi forsøgte at finde en åben tank, så vi kunne få noget at drikke, men det eneste, vi opnåede, var at støde på en mand, som manglede 66$ til at reparere sin bil - og som ville give os en elektrisk motorsav i bytte for kontanter ... noget underligt her efter midnat. I stedet trak vi vand i en automat på hotellet og lavede en kop te til "Weather Channel" på TV, som selvfølgelig udelukkende handlede om dagens snestorm, som havde ramt samtlige stater i USA ... undtagen Hawaii. Det er aldrig sket før!!

For første gang i vores USA-rejsehistorie tændte vi for Air-Conditioningen på værelset MED VARME! Hotellet var helt klart ikke bygget til vintervejr - Georgia er trods alt en sydstat. Efter at have sovet kortvarigt i larmen fra AC'en, vågnede jeg og slukkede for den - dumt! Klokken 04 vågnede vi begge og klaprede med tænderne i kulden under de tynde lagener, så håndklæder og fleezetrøjer blev taget til hjælp, og AC'en blev tændt igen - det hjalp!

Sikke en dum start på vores afslappende varme-ferie, som skulle være en flugt fra sneen i Danmark!