23. juli 2007 : Safarier på Nyati's områder

Mobiltelefonen vækker os kl. 6, og telefonen gentager det en halv time senere, da manden i røret informerer os : ”This is your wake-up call for the bush-walk”. De har styr på det. Vi får en hurtig kop kaffe på terrassen til solopgangen sammen med vores brudepar fra Kastrup – Linda & Rune.

Vi indtager dagens Toyota med Mark, som er både chauffør og guide. Han giver os valget mellem ”den sikre indhegningstur” med giraf, elefant og bøffel, eller ”den mulige” tur i åbent terræn, hvor alt an ske. Vi satser på ”det mulige” – med den risiko at vi intet ser. Det er stadig hundekoldt, så pigerne pakker sig ind i tæpper. Turen i området går meget op og ned med hældninger på over 30 grader. Mark indrømmer, at han én gang har siddet fast efter et regnskyl, hvor han tog den forkerte vej. Ruten er gold og tør, fyldt med døde træer og næsten intet grønt. Ingen mad – ingen dyr! Området tilhører naboen, og han lejer det ud til jagt. Dog ikke i dag, bliver vi beroliget. En enkelt lille hjort viser sig. Pigerne sover tungt på trods af den kraftige bumlen i bilen. Da vi ikke ser så meget må vi lære noget i stedet. Mark fortæller om, hvordan man kan ryge tørret elefant-gødning eller bruge det som helse-teblade. I det hele taget har mange af planterne forskellige helbredende virkninger. Efter 1½ time dukker et par store antiloper op. Vi er på toppen af plateauet, hvor der er udsigt overe hele området. Man kan se den nybyggede lodge i det fjerne. Området har tidligere været ko-farm. Der er rester af indhegninger, foderskure og vandingsanlæg omkring os. Den nye ejer holder stadig vandingstrugene fyldt med frisk vand for at lokke dyrene til – så nogen kan skyde dem. Efter meget få dyr kører vi ned til et sted ved floden, hvor en flok på 10-15 flodheste holder til og bobler på et malerisk sted foran et gigantisk træ. Det største træ i landet ifølge Mark.

Vi knipser vildt med kameraet og bliver på skift foreviget med flodhestene i baggrunden.

Vi haster tilbage til morgenmaden, men et par giraffer for os til at standse. Lige ud for portene til Nyati er vi ved at køre en ”Pumba” over.

Vortesvinet ligger og soler lige i kanten af vejen og flytter sig kun modvilligt, da vi bakker hen for at studere det. Det er for øvrigt ”Miss Piggy” ifølge Mark. Der er nogle få vortesvin, som holder til i nærheden, og de er blevet navngivet.

Kort efter indtager vi udsigtspladsen ved morgenmaden, og herefter er der fri leg og badning i den kolde pool indtil frokosten. Et af de få frie tidspunkter i løbet af ugen, som bliver nydt i solen og brugt til at kigge på omgivelserne. Der er bla. nogle meget flotte kaktusser, som sommerfuglene er meget begejstrede for. Men udsigten fra terrassen er stadig det bedste!

Kl. 2  er resten af holdet kommet tilbage fra ”township” turen, hvor adskillige har været i behandling af den gamle kloge kone i landsbyen.

Midt på eftermiddagen er der afgang til ”sundowner” turen i Toyotaerne. Dagens ”mountain bike” udflugt var aflyst pga. løver i området, så vi håbede at se nogle af løverne. Turen gik til Nyatis egen 5 kvadratkilometer store indhegning, hvor der ”kun” er næsehorn, giraf og bøffel. Vi så dog hverken næsehorn eller bøffel. Til gengæld fik vi KANON billeder af turens første zebra&gnu-flok, der sparkede det støvede jord op i lyset fra solnedgangen.

Vi fik også nogle fine strudse skud. Strudse er absolut ikke kønne dyr, og de virker RET dumme ... hvilket vist også er tilfældet.

Karen-chauffør blev omdøbt til Grumphy, da hun mildest talt var møgsur og ikke gjorde turen til nogen stor fornøjelse mht. informationer. Dyrene var dog stadig en flotte, og en flok Waterbucks med det karakteriske malede toiletsæde på rumpen stillede nydeligt op til aftenens fotografering. De er vamsede og lækre, og man får lyst til at kramme dem. "Toilet-sædet" er et "følg-mig" tegn, så dyrene kan følge hinanden i mørke.

Nyatis område er totalt goldt pga. overgræsning, så de er ved at udvide området til det dobbelte areal – dog med de ekstra dyr, der følger med, når de sætter et nyt hegn op. Lidt grønt ville pynte voldsomt på området.

Det hele afsluttede med en solnedgang og hvidvin på toppen af området, hvor der var en fin udsigt til de bakkede omgivelser. Pigerne må have kedet sig, for de tog en mængde tåbelige billeder af hinanden.

Tæt på var der et hul i jorden, som viste at hele undergrunden er kvarts-sten. Nogen har forsøgt at starte en udvinding af dette, men det har ikke været rentabelt. Til gengæld har flagermusene nu et udmærket hjem. Og check lige bilernes nummerplader ... "Limpopo"! Man får straks associationer til historien om den store grå-grønne og grumsede Limpopo-flod, hvor den drilske krokodille trak snabelen ud på elefanten.

Aftensmaden foregik i restauranten, og der var som sædvanlig tændt op i pejsen.

Aftenen var præget af at alle skulle op kl. 04.30 næste morgen, men højdepunktet var fødselsdagssang for Christine’s Lars (herefter Larsi’) fra det afrikanske personale. (Christine og Lars var turens andet brudepar.) Sangen var fin på engelsk, men det var MEGA på afrikansk. De lokale synger helt utrolig godt.