Svaneborg Kardyb, 8. februar 2024, Mantzius
Live (Birkerød) Retur
En aften
med sfærisk magi og sjov!
Da jeg kiggede Mantziusprogrammet igennen, faldt mine øjne på et sløret billede af to unge
mænd, hvor beskrivelsen af koncerten lovede: Svaneborg Kardyb er Nikolaj Svaneborg
(Wurlitzer, Juno, klaver) og Jonas Kardyb (trommer, percussion), en prisvindende duo fra Danmark.
Med inspirationskilder som
Nils Frahm, Esbjörn Svensson og Jan Johansson's mesterværk
Jazz På Svenska, er deres
musik en udsøgt og frydefuld sammensmeltning af smukke melodier, delikat minimalisme, catchy
grooves og subtile elektroniske
vibes, nordisk atmosfære
og organisk sammenspil -
alt sammen understreget af en uforbeholden
lyst til at spille sammen. Jeg havde nået at Spotify-lytte deres nyeste album ”Over Tage” inden
koncerten, og med den rolige stemning og lækre lyd frygtede jeg lidt, at bror
Niels og jeg måske ville slumre lidt efter et godt måltid på Café Alex i
Birkerød. Der var ligesom sidst sat caféborde op på gulvet foran scenen, så
vi kunne placere os helt forrest ved scenen med en øl på bordet fra baren i
forhallen – der er perfekte forhold i Mantzius Salen. Nikolaj Svaneborg og Jonas Kardyb kommer på
scenen med store smil, og uden et ord sætter de sig til henholdsvis keyboards
og trommesæt, og straks er vi inde i et univers af elektronisk keyboard og
sarte rytmer, hvor tangenterne lyder som er klokkespil med stor rumklang. Nu
skal man jo ikke nødvendigvis sammenligne kunstnere, men første nummer
mindede mig meget om den mere afdæmpede Vangelis med loop-sekvenser og stille
trommer. Meget dejligt. Svaneborg bevæger hænderne hurtigt på trods af musikken rolige karakter.
Det skyldes, at han både justerer meget på sin elektronik, men han spiller
også meget repetitive rytmer med venstre hånd, hvor andre nok ville have
snydt med en sequenzer. Ander nummer – her tænker
jeg meditativt Tangerine
Dream, hvilket jeg egentlig ikke havde ventet –
troede at det ville være langt mere jazz’et, men
det gør ikke oplevelsen dårligere. Hr. Kardyb slår på alt. Han skifter mellem
whiskers, små trækøller og trommestikker, og både kanten af trommerne, over-
og undersiden af sin hi-hat bliver ramt, og med mellemrum putter han et
viskestykke imellem de to bækken-dele for at kunne spille endnu mere
afdæmpet. Han snyder dog i afslutningen af et nummer, hvor de spiller lavere
og lavere med øjenkontakt for at fade helt ud … forventer man, men hvis nogen
i salen slumrede, så vågnede de brat, da nummeret slutter med et brag på
trommerne … morsomt. Ved flere lejligheder fremdrog Jonas også en ”pose
muslingeskaller?”, som blev lagt oven på diverse genstande, så de klaprede
med, når der blev trommet. Vi fik et nummer, som åbenbart havde haft trompet inde over – men i alle
tilfælde var der klare spor af ”Jens Vejmand” midt i det hele – som sætlisten
også afslører. Det hele leveres med kæmpe-smil og grin – det er meget
smittende. Efter de første numre fortæller de to herrer lidt om numrene, f.eks. om
nummeret ”Terrassedør”, som er komponeret ved en åben terrassedør, opført til
et bryllup på en terrasse osv. Efter at have spillet nummeret ”Bluesen” på flygelet, jubler Nikolaj over
dette fantastiske instrument. Han nævner også, at dette flygel fra Steinway
er ”endeløst” dybt, hvilket vi ikke kan se, da det er placeret, så Nikolaj
desværre sidder med ryggen til publikum, når han spiller på det. Bartenderen
bekræfter efterfølgende, at dette Steinway & Sons flygel er helt nyt og
kostede ca. 170.000 kroner … sådan. Dejligt at Mantzius
Live kan stille dette til rådighed for sine kunstnere. Vi fik et par ekstranumre, hvor et af dem rent faktisk indeholdt lidt
hjælp fra et keyboard, som spillede en anslået akkord som en sekvens, så igen
fløj hænderne mellem de to keyboards, mens Jonas slog på alt på alle
tænkelige måder. Det var en perfekt oplevelse! Koncerten afsluttes med nummeret ”Fløjtesangen”, hvor Nikolaj forklarer
om en våd aften i byen, som afsluttede med fløjten på vej hjem – en lille
melodi som blev optaget og nu indgår i et nummer. Her skulle vi ikke lave
fællessang – MEN – ja nemlig – fællesfløjten. Det kan hurtigt blive lidt
akavet, men Birkerød var meget opsat på at fløjte, så efter nummeret rejste
Nikolaj sig fra det store flygel og var et stort smil. De to herrer mødte nu op i baren, hvor CD’er og LP’er gik som varmt brød
– og lystigt blev signeret. Tak for det – det var er dejlig aften, som varmt
kan anbefales til alle. For folk med stærke nerver og fuldstændig mangel på musikalitet kan det
nok være sjovt at opleve afslutningen af ”Fløjtesangen”
på video her – beklager at jeg sad så tæt på mikrofonen! Link
til fotos i fuld opløsning. Nikolaj Svaneborg – Wurlitzer, Juno, piano Jonas Kardyb – drums, percussion Setlisten har jeg fået direkte fra kunstnerne på mail
– tak for det! Duplo Everything possible Knob Vandre Jens Vejmand Et Lite Øyeblikk
bare Over Tage Bluesen Terrassedør Havn Orbit — Haven Fløjtesangen |