Svaneborg Kardyb, 8. februar 2024, Mantzius Live (Birkerød)                           Retur

En aften med sfærisk magi og sjov!

 

Da jeg kiggede Mantziusprogrammet igennen, faldt mine øjne på et sløret billede af to unge mænd, hvor beskrivelsen af koncerten lovede:

Svaneborg Kardyb er Nikolaj Svaneborg (Wurlitzer, Juno, klaver) og Jonas Kardyb (trommer, percussion), en prisvindende duo fra Danmark. Med inspirationskilder som Nils Frahm, Esbjörn Svensson og Jan Johansson's mesterværk Jazz Svenska, er deres musik en udsøgt og frydefuld sammensmeltning af smukke melodier, delikat minimalisme, catchy grooves og subtile elektroniske vibes, nordisk atmosfære og organisk sammenspil - alt sammen understreget af en uforbeholden lyst til at spille sammen.

 

Jeg havde nået at Spotify-lytte deres nyeste album ”Over Tage” inden koncerten, og med den rolige stemning og lækre lyd frygtede jeg lidt, at bror Niels og jeg måske ville slumre lidt efter et godt måltid på Café Alex i Birkerød. Der var ligesom sidst sat caféborde op på gulvet foran scenen, så vi kunne placere os helt forrest ved scenen med en øl på bordet fra baren i forhallen – der er perfekte forhold i Mantzius Salen.

 

Nikolaj Svaneborg og Jonas Kardyb kommer på scenen med store smil, og uden et ord sætter de sig til henholdsvis keyboards og trommesæt, og straks er vi inde i et univers af elektronisk keyboard og sarte rytmer, hvor tangenterne lyder som er klokkespil med stor rumklang. Nu skal man jo ikke nødvendigvis sammenligne kunstnere, men første nummer mindede mig meget om den mere afdæmpede Vangelis med loop-sekvenser og stille trommer. Meget dejligt.

 

 

 

Svaneborg bevæger hænderne hurtigt på trods af musikken rolige karakter. Det skyldes, at han både justerer meget på sin elektronik, men han spiller også meget repetitive rytmer med venstre hånd, hvor andre nok ville have snydt med en sequenzer. Ander nummer – her tænker jeg meditativt  Tangerine Dream, hvilket jeg egentlig ikke havde ventet – troede at det ville være langt mere jazz’et, men det gør ikke oplevelsen dårligere.

 

 

Hr. Kardyb slår på alt. Han skifter mellem whiskers, små trækøller og trommestikker, og både kanten af trommerne, over- og undersiden af sin hi-hat bliver ramt, og med mellemrum putter han et viskestykke imellem de to bækken-dele for at kunne spille endnu mere afdæmpet. Han snyder dog i afslutningen af et nummer, hvor de spiller lavere og lavere med øjenkontakt for at fade helt ud … forventer man, men hvis nogen i salen slumrede, så vågnede de brat, da nummeret slutter med et brag på trommerne … morsomt. Ved flere lejligheder fremdrog Jonas også en ”pose muslingeskaller?”, som blev lagt oven på diverse genstande, så de klaprede med, når der blev trommet.

Vi fik et nummer, som åbenbart havde haft trompet inde over – men i alle tilfælde var der klare spor af ”Jens Vejmand” midt i det hele – som sætlisten også afslører. Det hele leveres med kæmpe-smil og grin – det er meget smittende.

 

 

Efter de første numre fortæller de to herrer lidt om numrene, f.eks. om nummeret ”Terrassedør”, som er komponeret ved en åben terrassedør, opført til et bryllup på en terrasse osv.

Efter at have spillet nummeret ”Bluesen” på flygelet, jubler Nikolaj over dette fantastiske instrument. Han nævner også, at dette flygel fra Steinway er ”endeløst” dybt, hvilket vi ikke kan se, da det er placeret, så Nikolaj desværre sidder med ryggen til publikum, når han spiller på det. Bartenderen bekræfter efterfølgende, at dette Steinway & Sons flygel er helt nyt og kostede ca. 170.000 kroner … sådan. Dejligt at Mantzius Live kan stille dette til rådighed for sine kunstnere.

 

 

 

Vi fik et par ekstranumre, hvor et af dem rent faktisk indeholdt lidt hjælp fra et keyboard, som spillede en anslået akkord som en sekvens, så igen fløj hænderne mellem de to keyboards, mens Jonas slog på alt på alle tænkelige måder. Det var en perfekt oplevelse!

 

Koncerten afsluttes med nummeret ”Fløjtesangen”, hvor Nikolaj forklarer om en våd aften i byen, som afsluttede med fløjten på vej hjem – en lille melodi som blev optaget og nu indgår i et nummer. Her skulle vi ikke lave fællessang – MEN – ja nemlig – fællesfløjten. Det kan hurtigt blive lidt akavet, men Birkerød var meget opsat på at fløjte, så efter nummeret rejste Nikolaj sig fra det store flygel og var et stort smil.

 

 

 

De to herrer mødte nu op i baren, hvor CD’er og LP’er gik som varmt brød – og lystigt blev signeret. Tak for det – det var er dejlig aften, som varmt kan anbefales til alle.

 

For folk med stærke nerver og fuldstændig mangel på musikalitet kan det nok være sjovt at opleve afslutningen af ”Fløjtesangen” på video her – beklager at jeg sad så tæt på mikrofonen!

 

Link til fotos i fuld opløsning.

 

Nikolaj Svaneborg – Wurlitzer, Juno, piano

Jonas Kardyb – drums, percussion

 

 

Setlisten har jeg fået direkte fra kunstnerne på mail – tak for det!

 

Duplo

Everything possible

Knob

Vandre

Jens Vejmand

Et Lite Øyeblikk bare 

Over Tage 

Bluesen

Terrassedør

Havn

Orbit

Haven

Fløjtesangen

 


Retur