Van der Graaf Generator,
24. februar 2022, London Palladium
En “once-in-a-lifetime”
koncert med verdens underligste boy-band
Retur
Nogle gange er det federe at stå i kø i Netto end andre gange – jeg vil
aldrig glemme, da min mobiltelefon sagde ”ding”, mens jeg ventede på at komme
til kassen, og det viste sig at være en besked fra Songkick, som tracker de
artister, som jeg synes om – og foreslår nogle, som minder om disse – en
fremragende ordning! Min begejstring var enorm – ikke nok med at jeg nu kunne
høre Van der Graaf, som jeg elsker, men vi kunne også tage en tur til London.
Da Hanne så sagde: ”Jeg skal da med til koncerten”, fik jeg lige lidt kolde
fødder, da INGEN – som i ABSOLUT INGEN – i min musikalske omgangskreds fatter
VdGG, men de synes alle at Peter Hamill’s stemme er FOR mærkelig. Det er
derfor jeg ikke længere har nogen venner 😊 Kun en time senere var
der købt to billetter til The London Palladium til koncerten i Maj 2020 – en
forårstur til London er altid dejligt. Det var så lige her, at verden blev ramt af en lille virus, som lammede
alt i flere år! MEN … i slutningen af februar 2022 SKULLE det lykkes, så vi
gik totalt i flyverskjul i ugen op til afrejsen, og det lykkedes os at komme
ud og hjem uden at have symptomer – helt perfekt! Altså … efter flere forsøg med rykkede datoer står vi her … Rammen om koncerten er fantastisk. Ikke nok med at det gamle teater
viser, hvem der spiller i aften, men salen er også enorm flot. Gammel, slidt
og … en passende ramme for en flok ældre musikere, som leverer klassisk guld! Det første man tænker, da de tre aldrene herrer kommer ind på scenen er
”Christ, hvor er Peter Hamill tynd”. Han ligner bogstavelig talt et skelet i
hvide ligklæder, og man bekymrer sig over, om han vil knække sammen, men det
eneste som knækker lidt, er stemmen, og det har den gjort siden han startede
med at synge som teenager – alt er med andre ord, som det skal være. Peter Hamill er ikke meget snakkende, men han introducerer kort andet
nummer, da nogen råber på et nummer. ”We don’t do requests!”, konstaterer han
tørt, og fortsætter at de altid blander sangene, og aldrig spiller det samme
sæt flere aftener i træk. Der vil derfor komme en blanding af nyt og gammelt
… og denne her kan man ikke komme uden om – og de kaster sig ud i ”Every
Bloody Emperor”. Peter Hamills stemme er fuldstændig som den altid har været – på godt og
ondt. Han synger bare så specielt, at det er unikt, men stemningen er helt
perfekt, og gengivelsen mangler intet. Jeg er overrasket over, hvor meget (og
godt) Peter Hamill spiller klaver. Det er interessant at høre numrene for
klaver, orgel og trommer – og selvfølgelig baspedaler. ”Over the Hill” starter med den atonale indledning og går derefter over i
ren barmusik. Jeg elsker Hugh Bantons orgel-underlægning – den er efter min
mening lige så unik som Hamills stemme. Og så kommer de vilde nedfald på
klaveret, hvor man tænker: ”Nu rabler det”, og så lander de alligevel på
benene og spiller videre efter en typisk VdGG rundgang, som speeder op til
hektisk tempo og igen ender i knytnæver i tangenterne – for at ende i en
lydmur – det er så godt! Et flot nummer som igen ender i total styret
VdGG-kaos. Kigger man på Wikipeadia (som jeg ofte gør), så er VdGG beskrevet som
Progessive Rock (yep – det er korrekt), Experimental Rock (igen en pletter)
og Art Rock … ja, hvis tingene bliver meget abstrakte, så kun ganske få
mennesker ser en værdi i det, så er det vel kunst, så her er beskrivelsen
også korrekt. Nu rejser Hamill sig fra klaveret og tager fat i den elektriske guitar.
Der kommer endnu en ”request” i et råb fra salen, som kort bliver besvaret
med ”not on guitar!”. Herefter lægges der hurtigt fra land med ”All That
Before” med skærende guitar og massivt orgel, inden vi igen lander i staccato
sang med synkron-trommer og orgel. Så får vi én af mine favoritter, hvor stille sang akkompagneres af
tangenterne i ” Childlike Faith
in Childhood's End”. Uh, jeg mangler saxofonen – den lægger en
helt speciel stemning hos gamle VdGG, som vi må mangle fordi David Jackson
var både gal og genial – og den første blev åbenbart for meget for de tre
andre. Jeg vil absolut ikke lægge skjul på, at mine tre favoritter er
album-treenigheden ”Godbluff / Still Life / World Record” som blev udgivet
fra oktober 1975 til oktober 1976 – TRE ALBUM PÅ 12 MÅNEDER … ikke underligt
at de knækkede sammen med stress – det er tre mesterværker på rekordtid. Og
dette nummer har det hele: Stille, intense, rodede, voldsomme og smukke
passager. Så bliver det ikke bedre, og gengivelsen i aften er virkelig flot.
Men jeg undrer mig over, at Peter Hamill kan holde til at synge sådan hver
aften – det må slide vildt på hans stemme. Der annonceres nu er kort pause, men først får vi det nærmest hypnotiske
nummer ”Go” fra nyeste ”Do Not Disturb”-album – et nummer som jeg, når jeg
hører det, tænker som en slags farvel ”… it’s time to let go”. En meget
passende ”nedkøling” før pausen. Efter pausen lægges der hårdt ud med ”Lemmings”, hvor Peter Hamill selv
lægger ud med det ikoniske riff på tangenterne. Også her burde man savne
saxofonen, men Hugh Banton klarer fint den flotte underlægning. Hugh Banton havde to valg i tilværelsen: Han kunne enten blive
balletdanser eller organist! Da to af hans onkler var kirkeorganister (tak
til Wikipedia for
denne info) valgte han at kombinere dette, så nu kan man sidde på de røde
plysstole i The Palladium og glæde sig over hans dansende benarbejde. Det er
fascinerende at se de hoppende fødder, som styrer både lyd-og basgangen i
numrene. De hvide sportssko flyver elegant rundt på næsten usynlige tangenter
på gulvet, mens hænderne danser hen over de to lag af tangenter – det er
nærmest hypnotiserende at sidde og studere – ud over at det lyder fedt! Hugh
Banton er i min optik lige så unik for Van der Graaf lyden som Peter Hamill.
(Og det er så her at jeg savner saxofonen – hvorfor har de tre dog ikke taget
en dygtig saxofonist med på deres live sets – det ville have løftet
koncerterne til genialitet!) Der er mange knapper at vælge imellem under
tangenterne, så Hugh Banton skal lige sikre sig, at han rammer rigtigt. Nu introducerer Peter Hamill et nyt nummer om gamle dage, og da vi hører bilhorn
og trafikstøj, er det klart at ”Alfa Berlina” er på vej. Det undrede mig en
del, at Peter Hamill ikke benyttede chancen til at fortælle lidt anekdoter
fra deres liv i denne gamle bil. Jeg synes, at det er et hyggeligt nummer på
”Do Not Disturb”, men det lykkkedes ikke helt at få denne ”hygge” med på
scene-versionen, hvor det ligesom ikke flød rigtigt – Mr. Hamill var måske
for optaget af guitaren? Guy Evans sidder bag sit trommesæt og ser ufatteligt koncentreret ud. Jeg
er ret imponeret over, at en mand, som er 11 år ældre end jeg, kan sidde og
styre tingene SÅ præcist. (Tak til Wikipedia for alderen).
Når det så er sagt, så må jeg indrømme, at hvis jeg mødte Mr. Evans i en mørk
gyde, så ville jeg nok tro, at min sidste time var kommet. Guy Evans ser
virkelig skræmmende ud, når han sidder sammenbidt bag gryderne og nedstirrer
sine to partnere i Van der Graaf. Ikke desto mindre er han virkelig præcis –
og igen – det er Fand… godt gået at en mand, som er årgang 1947, og han
sætter virkelig farten – specielt i nogle af de gamle ”larmende” numre. Så lægges der an til endnu én af mine favoritter da orgel, trommer og
klaver langsomt bygger sig op til ”Scorched Earth” fra favoritten ”Godbluff”.
Der lægges virkelig kræfter i opførelsen, og jeg nyder det vildt – dette er
efter min mening koncertens højdepunkt – en kraftpræstation af 10 minutters
præcist sammenspil, som da også modtager stående bifald fra en begejstret
sal. Peter Hamill introducerer nu sidste nummer med en ”official announcement”
om at bandet virkelig er glade for at være tilbage efter Covid-udsættelserne,
men at de stadig lever i deres boble og derfor ikke vil signere albums efter
koncerten. Vi går nu helt tilbage i kataloget til ”Pawn Hearts” fra 1971 –
altså nogle år før jeg stod på Generatoren – men absolut et album, som jeg ny
nyder at høre. Peter Hamill er igen ved klaveret og udøver ”skønsang” … som
han faktisk godt kan, hvis han vil – han vil bare ikke ret længe ad gangen,
for det bliver meget hurtigt voldsomt – for derefter at blive vanvittigt, som
kun VdGG kan med staccato rytmer og skrigende vokaler. Ufatteligt at de kan
klare det – virkeligt imponerende af tre ældre herrer, som har deres HELT
unikke lyd. Skiftene mellem det kaotiske og det smukke forbløffer mig stadig
… hvor var det godt, at det lykkedes at opleve dette. Endnu et højdepunkt. De tre herrer siger pænt farvel, og salen klapper begejstret. Vi får ekstranummeret
”Refugees”, som er aftenens ældste indslag fra 1970. Jeg har hørt Van der Graaf Generator siden anden halvdel af 1970’erne,
men jeg vil lytte til det med en helt anden andægtighed fremover – det er
virkelig dygtigt lavet, og det har været herligt at se, hvordan dette
specielle lyd-univers kan opføres af tre dygtige musikere, der nærmest
startede som store knægte i slutningen af 1960’erne. Endnu en setlilste fra setlist.fm: (… og så er fedt at kunne lave en Spotify
playliste …) Set 1: 5.
Childlike
Faith in Childhood's End 6. Go Set 2: 7.
Lemmings (including Cog; arrangement for trio)
8.
Alfa
Berlina (all siren wailings … more ) 10. Man-Erg Encore: 11. Refugees Nedenfor er vist fra hvilke albums, numrene kommer fra. |