The Pineapple Thief
(Support: Trope), 18. marts 2022, Amager Bio
Forfriskende og godt
håndværk serveret med stor energi Retur
Trope (Opvarmning) Det er efterhånden tit, at jeg også glæder mig til at høre opvarmningen
til en koncert. Ifølge Amager Bio’s hjemmeside var Trope nye
album ikke udkommet endnu. Det var derfor herligt, at den rent faktisk lå i
merchandise boden efter koncerten – og at Diana Studenberg
og guitaristen Moonhead stod og meget velvilligt
signerede albummet. Det mest overraskende var, at de ikke kunne tage imod
penge, så de fik min mail og sendte en regning via PayPal, som blev betalt
netop, som jeg skriver dette – sådan. Hyggeligt at få en mail fra sangeren
efter en koncert 😊 Denne text er fundet på bandet’s
hjemmeside https://www.tropetheband.com/
Trope is an alternative rock band with progressive elements
located in Hollywood, LA featuring vocalist Diana Studenberg,
Moonhead (producer/guitar), Joe Ciccia (guitar),
Todd Demma (bass) and Sasha Siegel (drums). The band formed in 2016
and have spent time writing and recording demos which became their debut
album `Eleutheromania` which means “a manic intensity for freedom,” and was
created after lead singer Diana and Moonhead joined
forces to co-create the album. Moonhead produced a
foundation of progressive-style riff rock and alternative chordal structures,
which Studenberg interweaved powerful lyrics and
melodies, building anthemic choruses and polyrhythmic verses. Jeg var først lidt skuffet over, at hele bandet ikke kom på scenen, men
der var kun afsat plads til en halv times musik + 10 minutters sceneskift, så
det skulle nok holdes småt. Det var så meget glædeligt, at guitaristen Moonhead med sin akustiske guitar kunne larme som et helt
band, og sanger Diana Studenberg kunne levere en
flot og kraftig vokal. Og kraftig vokal var nødvendig, hvis hun skulle
overdøve Moonhead, som nærmest forsøgte at tæske
noderne ud af de stakkels guitarstrenge. Mest forbløffende var det, at han så
vidt jeg kunne se, ikke stemte guitaren i løbet af den halve times bøllebank,
som strengene fik. Numrene er baseret på melodiske riffs til Diana Studenbergs
stærke stemme, og de stille passager efterlader plads til mere følelse af
folkemusik. Stemmen arbejder sig så op sammen med guitaren til en eksplosion
af langstrakte vokaler (altså ”Cooooooooome with me, Staaaaaay with me, and you fiiiiiiiiind
another waaaaaaaay” med
beton-riff som underlæg – det er meget flot musik, som burde kunne slå
igennem på den internationale scene. I en lidt anden opsætning kunne det være
god pop … men det er jo opskriften på at blive store i en svær branche, og
hvis Volbeat kan, så burde Trope også have en
chance for at klare sig. Producer Moonhead ved i
hvert fald, hvad det kræver. Meget fint – jeg håber virkelig, at jeg får muligheden for at høre Trope
med fuld besætning. Link
til alle fotos i fuld opløsning. Set: 1. Lambs
2. Plateau
3. Surrogate 4. Breach 5. Planes
7. Pareidolia The Pineapple Thief Der lægges stærkt ud med nummeret ”Versions of the Truth”
fra nyeste album, og allerede her er jeg glad for, at jeg købte ørepropper i
baren, for der er fuld skid på det hele. Allerede under første guitarsolo får
jeg lidt ondt af låne-guitaristen Beren Matthews,
som ellers gør det ganske udmærket, men det er det flotte tromme-underlæg,
jeg noterer mig. Det irriterer mig så også lidt, når bands tager session-folk
med på scenen, men det skyldes jo nok, at Bruce Soord
er en ganske habil guitarist, så han vil nok gerne selv klare dette i
studiet. (Læser man artiklen på Wikipedia om
TPT, så er det tydeligt, at Bruce Soord også er
perfektionist – det er utroligt hvor mange af deres skiver, som er remastered og re-mixet om af
Mr. Soord inden udgivelsen.) I “I Got Demons” får vi et godt popnummer med
det karakteristiske guitarløb – et nummer, hvor der også er plads til en
syngende guitar til harmonierne – harmonivokalerne, som netop er én af Pineapple Thiefs styrker. Der er endnu flere harmonier i ”No Man’s Land”,
og de stod knivskarpt i det spinkle arrangement med akustisk guitar og
klaver. Bassen buldrer ind fra Jon Sykes, hvis
stemme absolut også er en stærk del af TPT – og så tonser det derudaf – det
er jo progressiv rock! Igen er det svært at fokusere på andet end Gavin Harrison’s trommearbejde – der er bare super-lækkert. Der går lidt koks i en guitar, og Bruce Soord
tilkalder Audio-Cladio, som er roadie. Dette giver
anledning til an kort pause, hvor Bruce siger ”Do you
want to see Gavin’s trick?” Alle forventer nok et tromme-trick, men
Mr. Harrison stepper frem på scenen og udfører det store ”lommetørklædet
forsvinder”-nummer … der er ikke et øje tørt. Bruce Soord er en fremragende performer. Man er
ikke i tvivl om, at han er TPT, og hans vokal bærer mange af numrene. Hans
stemme er efter min mening stærkest, når han går efter de høje toner. Nogle
af harmonier sad ikke lige i skabet, og det skal de, når man baserer sin
musik på dette stærke kort. Til gengæld var jeg imponeret over bassisten Jon Sykes’ vokal, der er med til at give dette band sin
karakteristiske lyd. Jeg bliver aldrig træt af at høre stærke
vokalarrangementer, og dem var der trods alt mange af. Mit kendskab til The Pineapple Thief startede nok på Morow
streaming-stationen, men det var først, da jeg besøgte min absolut
yndlingsbutik Fopp i London, hvor der var KScope udsalg, at jeg hentede de første CD’er hjem til
samlingen. Jeg undrede mig over, at der er så mange genindspilninger på ”Nothing But the Truth” dobbelt-CD’en (som jeg købte efter koncerten i
merchandise-boden), men det viser sig at TPT’s
oprindelige musikselskab Cyclops ikke længere kan
levere deres bagkatalog, så det er smart at genindspille dem. (Tak til Wikipedia for
denne info) Låne-guitaristen Beren Mathews har en sjov
gimmick. Når han ikke spiller (han er jo med for at supplere Bruce Soord), så stivner han og leger statue. Først når han
skal spille, begynder han at bevæge sig igen – pudsigt! Keyboard maestro Steve Kitch gør ikke meget
væsen af sig, og det er sjældent at man ser rockmusikere, som tilsyneladende
spiller efter noder på en skærm. Det undrede mig en del, da hans fingre
næsten ikke bevægede sig i mange passager, så der er ikke så mange noder at
huske – sammenlignet med de meget bevægelige guitar-hænder på scenen. Men Pineapple Thief er ikke et
standard prog-band med synthesizer soloer osv., men
keyboardet bruges til at skabe en underliggende stemning for guitarerne. Dog
er der jo også passager med akustisk klaver. Gavin Harrison tænker: ”Klarer Bruce den solo?” I DID
IT! Til det tredje ekstra nummer samler Steve Kitch
sit bærbare keyboard op og kommer helt frem på scenen på scenen til ”fuld
gas”-nummeret ”Nothing at best”.
Jeg er lamslået over at se, at hans eneste bidrag til nummeret er at holde én
tangent nede med venstre hånd, mens højre hånd skruer hysterisk på en knap.
Det er meget støjende, men det er en god afslutning på en flot aften, som jeg
er glad for ikke at have misset. Det er altid forfriskende at opleve et band live, som man har lyttet en
del til. Det giver et nyt perspektiv til musikken, når man lytter til den
hjemme. Og musik er nogen gange bedst, når alle på scenen
ikke skal forsøge at overgå hinanden med tekniske finesser, men simpelthen
serverer nogle gode melodier med stor energi og indlevelse – og her får The Pineapple Thief et flot 10-tal
på 12-skalaen. Alle
foto i fuld opløsning her. Endnu en setlilste fra setlist.fm: Set: 1. Versions of the Truth 2. In Exile 3. Demons 4. No Man's Land 5. Our Mire 6. That Shore
7.
Give It Back (rewired version) 8. Fend for Yourself
9. Far Below 10. Driving Like Maniacs
11. White Mist 12. Uncovering Your
Tracks 13. Wretched Soul Encore: 14. Part Zero 15. The Final Thing on My
Mind 16. Nothing at Best Nedenfor er vist fra hvilke albums, numrene kommer fra. |