Alanis Morisette, 21. juni
2022, 3Arena, Dublin, Irland
Fantastisk energiudladning
og imponerende stemme!
Retur
Jeg havde nok ikke ventet så meget af denne koncert, som nu var udsat til
4. forsøg – vi var faktisk i Dublin sidste år, fordi vi ikke kunne aflyse
vores flybilletter – men Alanis havde udsat koncerten IGEN! Ugen før denne
koncert havde Alanis spillet i ”Royal Arena”, som vi jo havde valgt fra pga.
den ringe akustik, men anmeldelsen i Gaffa var heller ikke til 6 stjerner, så
der var ikke så meget positivt at vente … men Fru Morisette havde noget oppe
i ærmet … energi og TOTALT styr på sit publikum. 3Arena er, som navnet antyder, en arena – ikke det oplagte sted til intimt
samvær og musikalsk samspil med publikum. Det viste sig med frygtelig
tydelighed, da Beth Orton forgæves forsøgte at varme den store sal op. Engelske
Fru Orton virkede lige fra starten lidt gnaven over, at hun ikke var hovednavnet
… hallo … du har fået muligheden for at varme op til en canadisk tornado, så
kan du ikke forvente, at folk drømmer om at høre engelsk folk-rock. Det var
ikke desto mindre OK, men åbenbart ikke godt nok for Beth Orton, der
afsluttede med at takke Cleeveland for at være mødt op i aften. Idiot! Trist at
vi ikke fik mere ud af det – en akustisk bassist og dygtigt guitarist kunne have
gjort forskellen, men de fik ikke en chance!
Vi venter nu i næsten en time på … ingenting. Hvorfor skal så mange mennesker
vente på hovednavnet – det har jeg aldrig fattet. Koncerten starter med en
videokavalkade af TV-indslag og private optagelser af Alanis Morisette på
storskærmene, som måske er lige over grænsen for, hvad man bør udstille
omkring sig selv … men her har jeg nok misforstået Twitter- og Facebook-generationen. De første par numre er ikke rare at høre på – lyden i den store arena er
mudret, og jeg tager hurtigt mine obligatoriske ørepropper i. Så kom der styr
på lyden – OG publikum. Der skråles med – ikke mindst fra vores kraftigt
overvægtige kvindelige sidemand, som er her sammen med sin kæreste – eller er
han ”ledsager”? Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Alanis Morisette er - og
har været - en kæmpe inspirationskilde og forbillede som en kvinde, der ikke
finder sig i mere pis OG forsøger at holde af sig selv, som hun er. Alanis Morisette udfører et nærmest rovdyragtigt bevægelses-ritual på
scenen. Løb ud til venstre scenekant med Groucho Marx-agtig ned i knæ-løb,
bak tilbage til midten af scenen, skift retning, og fortsæt med lavt løb mod
højre scenekant. Det virkede lige til at starte med lidt fjollet, men der er
simpelthen bare så meget energi i Alanis Morisette, at hun ikke har nok i at
synge for fuld hals – hun MÅ også bevæge sig.
Der kører hele tiden billeder på storskærmen bag scenen, og mange af dem
viser en Alanis Morisette i forskellige versioner rangerende fra ”skelet” til
kugle-rund. Numrene kører over i hinanden, og der er ikke tid til den mindste
kommunikation med publikum! Men publikum er ikke kommet for at snakke – de vil
have hits, som de kan skråle med på. Selv om Alanis’ første album er hendes største succes, så kom jeg først
med på vognen senere. Det bliver hurtigt klart for mig, at Alanis Morisette
ikke ”bare” er en sanger med et par hits … hun besidder en HELT FORMIDABEL
stemme, som kan vække de døde. Og der er absolut ingen døde blandt publikum –
tværtimod. Publikum foran scenen skriger og skråler med i en sådan grad, at
et par stykker må løftes ud over barrieren af vagterne og bæres væk – her stopper
Alanis med at synge og følger med – endnu et meget positivt og menneskeligt
træk. Alanis nøjes ikke med at synge. Hun tager også både mundharmonika og akustisk
+ elektrisk guitar i brug. Midt i et nummer kommer en roadie ind med en elektrisk
guitar til Fru Morisette, som står med ryggen til ham, men hun vender sig om
og griber instrumentet – det er perfekt koreograferet og timet – intet er
overladt til tilfældighederne, men det virker super-overbevisende uden at
være stift. Så bliver der fyret op under guitarerne!
Ét af de sidste numre i hovedsættet er ”Ironic”, og her går publikum
amok. Alanis synger ikke ret meget i dette nummer – det sørger publikum for.
Det er netop her, at det glæder mig, at vi ser koncerten i et engelsksproget
land, hvor teksten er indgraveret i rygraden på de mange fans, som er kommet
her i aften – Alanis styrer slaget – og har alle i sin hule hånd. Se en kort video
via linket til foto nedenfor. ¨ Den offentlige transport til og fra 3Arena er ikke lige så overbevisende
som Alanis Morisette’s kontrol over publikum, så vi beslutter at spæne ud
lige efter sidste nummer – altså uden at høre ekstranumrene. Det viser sig at
være en meget smart beslutning. Sammen med en del andre springer vi op i den
ventende sporvogn, som er stopper til bristepunktet ligesom salen foran
scenen – men der kører kun en sporvogn hvert kvarter fra nu af, så rigtigt
mange kommer til at gå hjem og køle af efter denne fremragende koncert. Alanis Morisette er en bombe af energi – det var en herlig oplevelse, og
fremover vil jeg glæde mig endnu mere over hendes fantastiske stemme og
musik, når jeg lytter til den i rolige omgivelser – tak for det! Men OK – jeg
ville gerne have hørt afslutningsnummeret ”Thank U” … det må blive i mit næste
liv … eller på YouTube. Det sidste lyder mest sandsynligt! Foto i fuld opløsning må lige vente – er ved at flytte alle foto fra
one.com, som ikke gider hoste foto længere!!! Setliste fra setlist.fm: (”Segue” betyder ”uden afbrydelse … direkte over
i næste nummer) Video Retrospective Hands Clean (Segue 1) Everything (Segue 2) Diagnosis (Segue 3) So Unsexy (Segue 4) Nemesis (Segue 4½) Perfect (Alanis stopped the song while (Alanis stopped the song while an
unconscious fan was being lifted over the barrier) Losing the
Plot (Segue 5) Ironic (In memory of Taylor Hawkins) Sympathetic
Character (Segue 6) I Remain (Segue 7) Encore: The Wild
Rover (The
Dubliners cover) Touren hedder “Jagged Little Pill” … vi fik alle numre fra dette album. |