Mellemblond, 25. maj 2019, Radar, Aarhus
Dansk digter-rock af bedte skuffe
Retur
Jeg har aldrig hørt
noget af Mellemblond – og så måske alligevel. Jeg mener, at min radio-mentor
og musikalske underviser Ander Nyborg-Madsen har spillet det en enkelt gang –
og det er ALT for lidt. Vi var mødt op helt uforberedte til denne koncert en
kølig aften i Aarhus, hvor vi ankom så sent, at vi missede det første band –
som Signe ikke gad høre. Yep, Signe havde lokket os
med hen i den hyggelige Radar-hule, hvor man på afslappet og meget intim måde
kan komme helt ind under huden på den musik, som bliver fremført på den lille
scene – hvis I ikke har oplevet dette, så gør det … snarest! På scenen står Kristoffer
Much Mortensen og suger publikum ind i sine intelligente og fine tekster. Det
fremføres skarpt og så perfekt, at undertekster ikke er nødvendigt – her kunne
DRs TV-serier lære noget –
lyrikken er interessant, og musikken er letforståelig, selv om den er både
nuanceret og spændende. Jeg elsker de tonespring, som tit kommer mellem
verselinjerne – dette er ikke bare simpel pop. Selvfølgelig er der
referencer til C.V Jørgensen i Kristoffers tekstunivers, men han fremstår som
sin helt egen, og han er også en meget habil guitarist, hvilket vi flere
gange får flotte eksempler på. Både som spinkelt fingerspil og helt op til
monumentale slutninger, hvor hele bandet går op i en højere enhed af rytmer i
en solid lydmur. Dette er dog ikke det gennemgående lydbillede, da der gennem
hele koncerten er mange fine detaljer fra både trommeslager og bassisten, som
også synger fint med på kor. Mellem numrene kommenterer
Hr. Munch Mortensen lidt på numrene, og vi lærer at der er ”Gladsaxe” og ”Gentofte”-slutninger på numrene … det henviser vist til
musikernes bopæl. På et tidspunkt roder Kristoffer sig også ud i en snak om
Amager og Zimbabwe – skulle have spurgt ham, hvad han egentlig mente med
dette – hans tekster er noget mere forståelige end hans kommentarer mellem
numrene. På trods af hans store musikalske fremtoning virker han næsten sky,
når han ikke skal spille sin musik. Det er fantastisk at
kunne slentre rundt til en koncert uden at skulle kæmpe for livet, eller
frygte at ens ølglas bliver spildt ud over det hele. Tilsvarende dejligt er
det, når lydstyrken er perfekt, så man får alle detaljerne med, uden at det
kommer til at koste hørelsen. I det hele taget var dette nok én de bedste (og
billigste) musikoplevelser, jeg har haft i meget lang tid – jeg kommer til at
følge Mellemblond til mit sidste hår er gråt … eller faldet helt af. Og så er
det jo fedt, når man kan få signeret sin nye LP af kunstneren selv under
oprydningen – og det var så her jeg glemte at spørge om Amager og Zimbabwe. Jeg er ikke god til at
huske navne i kampens hede, så jeg fandt aldrig ud af, hvem Kristoffer havde
med sig i Mellemblond. Det var i hvert fald kompetente musikere.
Trommeslageren var meget høj klasse ligesom bassisten, og deres rytmiske
underlæg til den spændende musik fangede virkelig én – det er sjældent, at
det bare er fedt at stå og iagttage netop trommer og
bas, når det bare spiller. Og keyboard-herren, som jeg mistænker, er Mads
Brinch, der også medvirker på Mellemblonds plader,
formår på en afdæmpet måde at fylde lækre lag af space
og stemning på musikken, uden at det bliver til lagkage. Digter-rock af bedste
skuffe – den overskrift har jeg hugget fra Radars omtale af koncerten – men jeg
er mere end enig. Se alle foto i høj
opløsning her: LINK Setliste … den lå på
scenen: |