Madrugada, 24. september 2019, Amager Bio,
København
Blændende norsk rock med enormt drive og
fængende intensitet
Retur
Jeg HADER koncerter,
hvor lyset er anbragt BAG kunsterne, så man står blændet og misser med øjnene
gennem flere timer. Det var derfor med stor bekymring, at vi indfandt os på
balkonen i Amager Bio med fremragende udsigt over scene og sal. Det norske
band gik på scenen med utrolig præcision, og præcision blev nok nøgleordet
for aftenens koncert. Der blev lagt støjende
ud med tre-på-stribe, hvor voldsomme og fængende guitar-riffs fra det
grånende live-medlem Cato «Salsa» Thomassen på guitar, som spillede røven ud
af læderbukserne, og det var både vildt og godt, men forsanger Sivert Høyem lignede en Controller (Ja, det vi i gamle dage
kaldte en revisor eller bogholder) i sit stramme jakkesæt. Lyset i øjnene,
det voldsomme lydtryk og numre, som ender hvor de
starter tegnede ikke godt, så i mangel på solbriller røg ørepropperne i. Nu skete der noget
nærmest magisk. Lyset på scenen gik over i rødt, og en helt anden lyd kom for
dagen. Sivert forsvandt fra scenen, mens nummeret blev bygget op, og da han
kom tilbage var det uden jakke om med åben skjorte,
og denne frihed spredte sig helt ind i min lidt frosne musikalske sjæl, og
nordmændene fra det kolde nord tøede mig op på få minutter. Det var så også
her, at Ejnar vendte sig om under det rytmiske basgange og lidt syrede
keyboards fra live-medlem Christer Knutsen og sagde: ”Det er helt som gammelt
Pink Floyd”. Nu er jeg jo et prog-rock vrag, men
resten af koncerten var én lang stigende begejstring – netop som en koncert
skal være. De to guitarister
dækkede hinanden godt af. Der var næsten hele tiden et slide-greb på én af guitarerne,
Når det var frontmanden Cato Salsa, der havde ”grebet”, så lavede hans guitar
en til tider rundsavsagtig hylen og snerren dybt
nede under de andre lag af lyde, mens Christer Knutsen foretrak at sidde ned
med sin guitar på skødet og lave den mere klassiske syngende slide-guitar – hver ting perfekt til det valgte
tidspunkt. Sivert Høyems dybe stemme drager én ind i Madrugadas
musikalske univers. Jo længere tid, han optrådte, desto mere bliver man suget
ind i stemningen på scenen, og han er da også en fængende showman med
afdæmpede, men overbevisende virkemidler. Det var f.eks. en genistreg at tage
en jakke på fuld a pailletter, som forvandlede ham til en tåge af
stjerneskud, der susede rund på vægge og lofter i Amager Bio og tryllebandt
publikum. Den sidste halvdel af
koncerten brugte Sivert sin akustiske guitar, og her blev det musikalske
udtryk endnu mere nuanceret og varieret, og specielt i de lange numre nærmede
det sig den perfekte koncertoplevelse – nu kunne man fortsætte hele natten. Bassist
Frode Jacobsen og trommeslager Jon Lauland
Pettersen bidrog også hele tiden til en perfekt rytmisk oplevelse. Heldigvis kender
Madrugada sin besøgstid og stopper på toppen (de har ikke laver ny musik
siden 2008, hvor guitarist Robert Burås døde), så
tilfredse og musik-mætte kunne vi gå ud i den kølende regn og komme ned på
jorden igen – en virkelig god musikoplevelse. Tak til Ejnar for at lokke. Og så var det
SINDSSYGT højt! Selv om jeg havde mine suveræne ørepropper på, så hylede det
lidt i ørerne, så jeg tør slet ikke tænke på resten af publikummets
høreskader. Og på trods af lyset i starten – eller måske netop derfor – EN
BLÆNDENDE GOD OPLEVELSE. Se alle foto i høj
opløsning her: LINK Setliste … igen fra www.setlist.fm 1. Vocal
2. Belladonna 3. Higher
4. Sirens
5. Shine 8. Salt 9. Norwegian Hammerworks Corp. 10. Beautyproof
11. Quite Emotional 12. Terraplane
13. Electric Encore: 17. Black Mambo 18. Majesty 19. The Kids Are on High Street Med MEGET tung vægt på
”Industrial Silence”: |