Steven Wilson, 28. marts
2018, Royal Albert Hall, London
Prog (pop) når det er bedst i
yndlings-koncertsalen
Retur
Vi er endnu en gang klar i Royal Albert Hall, og denne gang er Hanne med for
at se Steven Wilson for første gang. Jeg har tårnhøje forventninger, så det
er næsten svært ikke at blive skuffet. Vi sidder i den smukke sal og venter på en opvarmning, da en spinkel,
langhåret herre under stor jubel kommer barfodet ind på scenen med en guitar. Det er en meget lidt prog-intro til en Steven
Wilson koncert, men det sætter med det samme tonen for en super-afslappet og
fantastisk musikalsk oplevelse. Steven Wilson forklarer, at der jo står
”opvarmning” på billetten, og at de ikke havde noget til den første koncert i
går, og da de fleste af tilskuerne i dag jo nok også var her i går (vi var
ikke), så skulle vi ikke snydes igen i dag – derfor vil Mr. Wilson lige
forsøge at spille lidt akustisk selv … hallo … det tager vi med. Lige så storladent og prog’et som han musik er
med band, lige så fantastisk er han solo med sin guitar. Vi får et par gamle
numre fra Porcuine Tree-tiden, og efter tre numre
dukker Adam Holzman op og akkompagnerer på klaveret
– uha, det er godt. Steven Wilson er jo altid meget snakkesalig, og da vi ved, at dette
akustiske set er sprit-nyt, så er det dejligt at
sidde og høre på noget, som ikke er indstuderet og gentaget til hundredvis af
optrædener. Steven begynder at forklare om sine gamle sange, og han
konstaterer, at nogle af han tekster ikke bare er triste … de er ”fucking depressing”. Ikke desto mindre vil han gerne synge én af
de ”værste”, da den trods alt er meget smuk … og til alles begejstring får vi
”Postcards”, som han jo selv ved tidligere
lejlighed har omtalt med stolthed som et godt nummer – og det er det. Sikke en herlig opvarmning … vi læner os tilbage i den korte pause, der
er indlagt indtil første set … som jo er blevet til andet set. Nu starter koncerten på en mere forventelig måde. Vi ser en kort Lasse Hoile-film, og så kører man på med ”To the Bone” fra
nyeste skive af samme navn – det er jo det rene pop,
men det fungere fint på scenen, og jeg glæder mig over, at de ikke lægger ud
med f.eks. ”Luminol” … så var Hanne gået med det
samme. Allerede i andet nummer er jeg ved at besvime at begejstring. Vi er jo
vant til at se Ninet Tayebs smukke ansigt på
bagtæppet, da Steven Wilson jo tidligere har forklaret, at de får lidt hjælp
til hendes stemme via en Apple Computer … men i dag træder hun selv i egen
person ind på scenen, og vi får det utroligt smukke ”Pariah”
fra den nye skive – det er så godt … jeg er allerede klar til at gå hjem – vi
har næsten fået, hvad vi kom for at høre. Ah OK … de må da godt lige spille
hele ”Hand Cannot Erase”,
men den er jo ikke så setlisten. Ikke desto mindre er de sidste toner fra ”Pariah”
kun lige døet hen, da Steven Wilson introducerer Dave Kilminster,
som kortvarigt har fået fri fra turne med Roger Waters. Kilminster
har spillet alle Dave Gilmours stykker med Waters,
og på ”Hand Cannot Erase”-skiven
er der netop et nummer, hvor jeg altid i guitar-soloen tænker: ”Nu står Gilmour på toppen af muren” … og det er netop ”Regret#9”
de kaster sig ud i … det er så stort. Bassisten Nick Beggs går op til pedaler og
keyboards og støtter op om Adam Holzmans efter min
mening ikoniske synth-solo, der bygger op til den
monumentale eksplosion, da Dave Kilminster trykker
pedalen i bund og prog-raketten suser mod
stjernerne i en Gilmore’sk dunder-solo på guitaren. Øj! Hvis det var dagens uddrag af ”Hand Cannot Erase”, så var det godt. Men det stopper ikke her.
Underlig nok springer vi et par numre tilbage på skiven, og Ninet Tayeb kommer nu tilbage på scenen og giver ”Routine” i duet med Steven Wilson – deres vokaler står
skarpt og perfekt – dette er en magtdemonstration i lyd og musikalsk
perfektionisme fra en scene – ikke underligt at alverdens bands står i kø for
at få Steven Wilson til at fixe lyden på deres gamle albums. At opleve Ninet Tayeb ude af computeren og i egen person på scenen sammen
dette band – det troede jeg aldrig, at jeg skulle opleve, så hver eneste
tones suges ind i min musikalske hukommelse til bevaring som et kostbart
minde for eftertiden. I underlig baglæns rækkefølge kører vi nu tilbage til titelnummeret ”Hand
Cannot Erase”. Herefter
vender skuden, og vi springer frem til de sidste tre numre på albummet med ”Ancestral”, ”Happy Returns” og ”Ascendant Here On” Den store overraskelse er, at Ninet Tayeb
synger lead-vokalen på Ancestral
i stedet for Steven Wilson – det gør absolut ikke nummeret dårligere. Den
nærmest maniske afslutning på nummeret er – ikke mindre manisk, end den
plejer at være, og der er del selvironi på scenen, da Nick Beggs, Steven Wilson og guitarist Alex Hutchings slider sig selv ned til sokkeholderne under
duellen … og ender med at ligge ned på scenen og spille. Så kan man vist ikke ønske sig mere fra ”Hand Cannot
Erase”, og det er da heldigvis også slutningen på
dette set, så alle kan få et velfortjent pusterum til at sunde sig på denne
kæmpe musikalske oplevelse. Tak for det – men jeg er helt udmattet - hvordan
skal vi klare et sæt til? Tredje sæt lægger hårdt ud med rockeren fra nyeste ”To the Bone” albummet
med ”People who eat Darkness” i duel med Ninet Tayeb. Jeg har lidt svært ved at holde den intense koncentration, som forrige
set krævede, men dette set er også en blanding af de nye ”pop”-numre og gamle
Porcupine Tree skæringer i skøn forening, så man kan godt logge lidt ind og
ud uden at miste fodfæstet. ”Permanating” er det absolutte pop-højdepunkt,
som Steven Wilson introducerer ved at bede alle om at stå op, da vi nu skal
disko danse. Lyset tændes, og vi får en lille snak om pop, Beatles, Abba, som Wilson
respekterer for deres kvalitet. Dette kaster en længere tale af sig (se den på Youtube) hvor Mr. Wilson kræver at man skal accepterer alle slags musik – hvis det menes alvorligt, og
så får vi dette morsomme dansenummer – og det fungerer godt på dette
tidspunkt, hvor vi er ved at være lidt udkørte. Vi får et par numre fra den nye skive, og på nummeret ”Refugee” introducerer Steven Wilson Mark Feltham på
mundharmonika – det er godt. Jeg er kørt træt, og resten af koncerten er intet mindre end udfordrende,
da volumen skrues i bund med Porcupine Tree numre og det meget støjende ”Vermillioncore” fra 4½-skiven. Dette bliver ikke bedre i
ekstranummeret, som IKKE er ”The Raven that refused …”
men endnu et langt Porcupine Tree nummer – Steven Wilson undskylder, og lover
at det vil komme igen i morgen – men der er jeg her jo ikke. For at få os helt ned i ”gå hjem-tempo” får vi det smukke
afslutningsnummer fra ”To the Bone” med ”Song of Unborn”
… og så er det pænt farvel. Hold da op en musikalsk oplevelse … den vil jeg forhåbentlig aldrig
glemme. Se alle billeder her i
fuld opløsning. Nu valgte jeg jo at se Sort Sol d. 3. marts, da Steven Wilson spillede i
Vega i København. Havde jeg vidst, at setlisterne i
hhv. København og London var SÅ forskellige, så havde jeg nok været til begge
koncerter. Eller måske de to sidste i London, som også var ret forskellige! Her er i hvert fald setlisten fra den anden
koncert i London, som vi overværede – og det akustisk første set ar KUN med denne ene aften – TAK FOR
DET!: Set 1 (solo acoustic): 1. The Sky Moves Sideways (Phase One) (Porcupine Tree song) 2. Trains (Porcupine Tree song) (tour debut) 3. Even Less
(Porcupine Tree song) 4. How Is Your Life Today? (Porcupine Tree song) (with Adam Holzman) 5. Blackfield
(Blackfield song) (with Adam Holzman) 6. Postcard
(with Adam Holzman) (tour debut) Intro ("Truth" short film) Set 2: 7. To the Bone (with Mark Feltham)
8. Pariah
(with Ninet Tayeb) 9. Home Invasion
(with Dave Kilminster) 10. Regret #9
(with Dave Kilminster) 11. Routine
(with Ninet Tayeb) 12. Hand Cannot Erase (with Ninet Tayeb) 13. Ancestral
(with Ninet Tayeb) (Ninet on lead vocals) 14. Happy Returns 15. Ascendant Here On... (Adam Holzman
solo on piano) Set 3: 16. People Who Eat Darkness
(with Ninet Tayeb) 17. Don't Hate Me (Porcupine Tree song) (with Ninet Tayeb) 18. Permanating
19. Song of I 20. Refuge
(with Mark Feltham)
22. Heartattack in a Layby (Porcupine Tree song) 23. Vermillioncore
24. Sleep Together (Porcupine Tree song)
Encore: 25. The Sound of
Muzak (Porcupine Tree song) 26. Song of Unborn |