Terry Riley, 7. juni 2017,
Bremen Teater, København
Overraskende mainstream musikudflugt
fra en musikalsk vejviser! Retur
Valget af Sweet med ”Fox om the Run” i
højttalerne, mens vi venter på familien Riley, synes besynderligt, men det
minder mig da om, at jeg skal skrive min sædvanlige koncerthilsen til Ejnar.
Her er et overraskende ungt publikum i aften til denne 81-årige kunstner, der
har haft så stor indflydelse på moderne musik ifølge alle de begejstrede
ytringer, jeg har læst om denne kunster de sidste par dage. Indrømmet – jeg var
aldrig selv fundet herind, hvis det ikke havde været for Signe billet, som
hun ikke selv kunne bruge. De begejstrede ord bliver gentaget, da en herre byder kort velkommen og
understreger, at denne aften er noget særligt, men at han da vil undlade at
remse op, hvem Terry Riley har influeret med sin afprøvning af nye musikalske
grænser helt tilbage fra ”In C” i midten af tresserne. Terry Riley og sønnen Gyan ankommer under stor
jubel, og den aldrende herre sætter sig straks til sit elektriske klaver, og
starter uden et ord med en bøn: Syngende som en kinesisk munk og spillende på
det lille elektrisk klaver. Små finger-løkker på tangenterne får akkompagnement
fra en både rytmisk og virtuos guitar, og man sidder lidt og undrer sig over
storheden i dette – det gik ikke lige på nogen lystavle. Efter denne indledning hilser Gyan velkommen og
siger ”hej” på dansk og undskylder herefter sine manglende lokalsprogs-kundskaber.
Han er glad for at være på denne historiske venue
og mener efter lidt søgning på nettet, at salen efterlader et sexet indtryk
... Der henvises selvfølgelig til Bremens historiske fortid under ledelse af
Simon Spies, som da også troner over nedgangen til teatret. Der fnises blandt
den ældre del af publikum, som husker Hr. Spies og hans udskejelser. Næste nummer
indledes med melodica, og tankerne svinger kortvarigt
i retning af Toots Thielemans - uden at blive helt
det samme. Der følger nu længere og kortere indslag, hvor samspillet er flot, og de
to musikere viser, at de behersker deres instrumenter uden at lave opvisning –
meget afslappet og pænt. Jeg sender Tommy en venlig tanke – han ville have
kaldt noget af dette for ”Søren Brun musik” … for dem der kan huske
underlægningsmusikken til Radise-tegnefilmene. Når Terry Riley synger, lyder
det – for at være ærlig – ikke særligt pænt, så jeg nøjes med at glæde mig
over de instrumentale numre. Efter en times tid er der pause, og far & søn trisser ud af scenen
uden yderligere ord. Efter pausen tager Terry sin mobiltelefon frem og taster
lidt på den – det gik ikke helt op for mig om det var en del af
keyboard-programmeringen, eller om han havde brug for en sms-intro! Der lægges
ud med et søgende nummer, hvor det elektriske klaver viser sig at indeholde
samples, så det er et virvar af lyde med en monoton tågehorns-rytme som
underlægning. Gyan flår i strengene og kører dem ud
af kurs med stemmenøglerne uden forsøg på finde ud af tågen. (Se en kort video her!) Straks efter er vi tilbage til det sædvanlige set-up på flygel og stemt
guitar, og andet sæt bliver i modsætning til startnummeret en næsten virtuos
gennemgang af musikalske genrer uden de store udfordringer til øret. Der er
tale en reelle jazz-rundgange, og til tider kører Terrys venstre hånd i en
blues-honky-tonk-rytme,
mens Gyan trykker på pedalen og laver næsten rockagtige
anslag mod guitaren med deraf tilhørende lyd. Sættet ender med en nærmest Emersonsk solo, hvor synkronisiteten
med Gyan er skræmmende præcis, og de indlagte breaks
sidder i skabet - en meget overraskende slutning, hvor der næsten sneg sig Vangelisk storhed ind i nogle af løbene på flygelets
elfenben. Var det stilforvirring eller musikalsk improvisation – det skal jeg
ikke gøre mig til dommer over. Der klappes, og de to herrer bukker og forlader scenen. Meget kort efter
vender de tilbage, og ekstranummeret starter med en smuk guitarindledning,
der følges op af Terrys melodica, mens de sammen
rider mod solnedgangen i en scene, der er badet i rødt lys. Det er
afslappende og behageligt - så meget at en del af publikum sover tungt - helt
urimeligt efter to timer med både virtuositet og flot underholdning. De
sidste toner kommer fra Gyan’s guitar, og de
spilles så stille, at hele salen holder vejret og man kan høre den berømte
knappenål, inden jubelen bryder ud igen, hvilket tilsyneladende ikke påvirker
en del af de sovende. Måske er de under indflydelse af andet end Ole Lukøje. Vi andre har i hvert fald fået en stor dosis musikalitet og spændende
samspil, som vi ikke ville have været foruden – også selv om der reelt ikke var
tale om nogen horisont-udvidende musikalske oplevelser - så tak til Signe for at lokke mig hertil. Gyan giver da også far et
lille klap på skulderen på vej ud – godt gået du gamle. Mens jeg skriver dette, sidder jeg og lytter til ”G Song” fra
2016-albummet ”The Three Generations Live Trio Recording”
med Gyan Riley og Tracy Silverman – violinisten som
selvfølgelig ikke var med i aften – men dette nummer fik vi da. Se alle
billeder her i fuld opløsning. + flere videoer |