Sting, 24. september 2017, Royal Arena,
København
”The Sting” – Man følte sig næsten ”bedraget”
efter denne
Retur
Hvad i hele hule He…
vi er i sidste øjeblik, og ét minut efter 20 ankommer vi til et kulsort sal, hvor Sting & Søn allerede er startet
på at varme op, mens vi forgæves forsøger at findes den rigtige række. I
gamle dage havde de noget mega-smart i Falkoner og
Tivoli … lys i numrene på stolerækkerne, men det er nok for avanceret til
Royal Arena. Vi er hastet igennem en kropsvisitaion
i indgangen, hvor en smuk ung kvinde tømte mine lommer, og jeg med noget
bekymring tog mit lille Canon GX7 med igennem på trods af advarslen om, at
intet fotoudstyr måtte medbringes, men det bekymrede hende tilsyneladende
ikke. Tilbage til række 17 i sektion 103! OK1 vi havde misset alle
indringningerne til koncerten ved at komme for sent, men det lykedes da med hjælp fra mobilen at oplyse den rigtige
række og finde på plads. Med rumpen i sædet,
kunne jeg begynde at kigge rundt – jeg havde glædet mig vildt til at se ”min”
nye koncertsal og multiarena i København, som vi har sukket efter i … 40 år? Nu overtog den unge
man, som varmede op scenen alene – vi grinede vildt over, hvor meget han
ligner Sting – hvilket jo ikke er underligt, når man ligesom Sting’s borgelige navn, hedder
Sumner til efternavn. Joe, som sønnen hedder, sang guddommeligt, og han
håndterede sin guitar med stor sikkerhed og fremstod i det hele taget som en
kunstner, som man godt kunne lytte til en hel aften – ærlig, oprigtig og mega-dygtig. Publikum var da også
meget med, og det var en fremragende opvarmning til Sting. Det eneste, der
bekymrede mig var, at Joe’s bror stod i den
modsatte ende af den nye Royal Arena og sang ude af takt. Hvert ”done” og ”gone” blev efterfulgt af et ”one”
fra hans usynlige bror i den modsatte ende. Hallo! Er dette Brøndby Hallen,
som vi var tvunget til at gå til koncert i tilbage i 70’erne. Det kan
simpelthen ikke være rigtigt, at man kan bygge en ny multi-arena
og have så lidt styr på akustikken – pinligt og fuldstændigt uacceptabelt …
og ikke til at bære. Jeg havde hørt den samme kommentar fra
Metallica-åbningen af Royal Arena, men jeg slog det hen som opstartsproblemer
… suk! ”Lille Joe” forlod
scenen til et velfortjent bifald, og lyset blev tændt, så vi rigtigt kunne
studere den flotte nye bygning. Der var stadig lys i noget, der lignede en
restaurant i højderne, hvorfra man sikkert kunne spise og nyde musikken. Salen var ikke helt
fyldt, men en del af de tomme sæder blev da fyldt op, da man slukkede lyset i
det, som vi mente måtte være en restaurant og bar. Dog var hele den øverste
sektion også dækket til med et klæde, så her kan være mange flere tilskuere
end i aften. Hanne konstaterede med glæde, at der var tomme køer til baren,
så i modsætning til i Lorte-Parken kunne man købe en øl på få minutter. 1-0
til Royal Arena. Hov! Lyset slukkede
helt uden varsel … hvad skete der lige med et-to-tre indringninger til
forestillingen. Royal Arena synes at have glemt nogle af de gamle takter fra en
velafprøvet fortid? Sting vender tilbage med Co. i form af to guitarister,
trommeslager og to på kor hvoraf den ene spillede harmonika … og den anden
selvfølgelig var sønnike. Uden den store
velkomst kaster de sig straks ud i et Police-nummer, som jeg havde svært ved
at bestemme, da lyden buldrede en del – skuffende. Jeg overgav mig straks og tog
ørepropperne i – selv om de røg under alle stille passager. Den sprøde
Police-lyd var der dog ikke meget af – øv! Næste nummer If I Ever
Loose My Faith in You” var ikke meget bedre … det
rykkede desværre ikke en meter og alle detaljer forsvandt. Så kom der til gengæld
gang i publikum da ”Englishman in New Your” blev
lanceret, og her lykkedes det at få publikum til at synge med efter en del fægten med armene fra scenen. Hmmm … jeg hader,
når publikum skal tvinges til at synge med – det skal komme helt af sig selv,
men indrømmet … det var lidt svært at få stemningen i vejret på trods af
nogle få hardcore-fans helt nede foran scenen, som
viftede vildt med armene og dansede på gulvet. Armene blev oppe, da
Police-nummeret ”Every Little Thing She Does is Magic”, men hvorfor
skal det hele hænge sammen uden den mindste pause. Jeg har store problemer
med koncerter, hvor der absolut ikke er nogen kommunikation og kontakt med
publikum – så kunne vi lige så godt se musikken på TV. Og her havde vi
problemet. Vi overværede en forestilling, som var fuldstændigt upersonlig og
totalt forprogrammeret ned til mindste detalje – det var meget skuffende at
både se og høre. Ikke desto mindre så alle på scenen ud til at nyde det, og
der var der også en del indlagte soloer, som var flot udført. Men jeg troede, at
Sting var meget mere professionel end dette – han er åbenbart kun lige
professionel nok til at give folk, hvad de forventer – ikke hvad de håber på. Nu fulgte en del
Sting-solo-numre … og jeg må desværre indrømme, at jeg kedede mig bravt, men
på trods af forkølelse og ondt i halsen, så gik vi ikke – når man har betalt
1.500 kroner for to billetter. Endnu en Police-sang i
form a ”Mesage in a Bottle”,
der var rimelig vellykket. Nu skete noget
overraskende. Sønnike listede frem til midten af scenen og skubbede Far væk,
og så begyndet han på Bowie-nummeret ”Ashes to Ashes” … endelig skete
der noget lidt overraskende, som også var en stor musikalsk oplevelse. Der var en spændende
skævhed i det, og … Netop som det var ved at lette, kommer Sting tilbage og
fortsætter nummeret i ”50.000”, så magien forsvandt straks – hvad var lige
idéen med det? Nu begyndte et par
Police-numre med reggae-rytmer og plads til at Sting kunne improvisere med
sin fremragende vokal i lidt jazzet stil, men det tændte tydeligvis ikke
publikum. Det var som om, at Sting og hans band optrådte i en boble på scenen
uden at opfatte, hvad dette publikum var kommet for at høre. Mand, hvor jeg savnede
et personligt indslag med et akustisk indslag fra f.eks. ”The Last Ship”-albummet, der er så utroligt fremragende … men
Sting hænger åbenbart fast i de glade Police-dage, nu hvor alderen begynder
at presse på. Det hjalp selvfølgelig
ikke på mit humør, at sidste nummer i den ordinære koncert var ”Roxanne”, da
jeg aldrig har set noget specielt i dette nummer – øv! Også her blev der
leget med stemmen i forsøg på at skabe noget specielt, men det virkede som
om, at jeg ikke var den eneste, der missede pointen. Jeg synes så ikke, at
det var specielt genialt, at indlægge et stykke af nummeret, som bliver
spillet i filmen ”Notting Hill” under den geniale scene, hvor fire årstider
går over lærredet under en vandring langs et marked – det var da fint igen,
og publikum kan også godt lide denne feel-good
film, men jeg ville have foretrukket at få lidt feel-good
stemning fra Mr. Stings eget bagkatalog. Uden et ord forsvandt
bandet ud, og vi klappede pligtskyldigt – jeg havde snydt fra de andre dage
og checket, at ”Fragile” var ekstranummer. Til min overraskelse
kom bandet hurtigt ind og gik på uden et ord med en heavy-rocker, som jeg
ikke genkendte og uden pause ind i næste nummer for til sidst at slå ”Every Breath You Take” an med tvangsindlagt fællessang, som folk
absolut ikke gad deltage i – ikke godt.
Bandet gik frem og
bukkede, og det var så det – havde man dropper ekstra-ekstra-nummeret? Nix! Sting kom
tilbage og takkede pænt, og her kom aftenens første kommentar til et nummer,
nemlig at det var godt at gå hjem til et nummer med lidt eftertanke … og så
fik vi en smuk udgave af nummeret ”Fragile” med den akustiske guitar, som vi
havde hørt alt for lidt til. Folk stod nu op og nød
musikken – det var reelt første gang, at der var tale om lidt stemning i
Royal Arena, der nu uden ørepropper igen sang med fra endevæggen. Alt i alt en trist
musikalsk oplevelse. Sting kan vi springe over næste gang, men Royal Arena må
godt overveje, hvad der skal til at lave en tidssvarende koncertsal med en
lydoplevelse, der forsøger at nå op til DRs
Koncerthus, hvor vi sprang af Metroen på vej hjem og samlede vores bil op –
ærgerligt at koncerten ikke var der – det kunne måske have været en hel anden
oplevelse? Se alle billeder her i fuld
opløsning. Setliste fra setlist.fm: (Den er muligvis tom – men Gaffa og setlist.fm
fra dagen før er enige) Heading South on the Great North Road (Joe Sumner)
(Sting sang med sin søn, før Joe lavede sin opvarmning) 1.
Synchronicity II (The Police song) 2.
If I Ever Lose My Faith in You 3.
Spirits in the Material World (The Police song) 5.
Every Little Thing She Does Is Magic (The Police song) 9.
Petrol Head 11. Message in a Bottle (The Police song) 12. Ashes to Ashes (David Bowie cover) (with Joe Sumner) (with
"50,000" by Sting snippet) 13. Walking on the Moon (The Police song) 14. So Lonely (The Police song) 15. Desert Rose 16. Roxanne (The Police song) (with "Ain't No Sunshine" by Bill
Withers snippet)
Encore: 17. Next to You (The Police song) 18. I Can't Stop Thinking About You 19. Every Breath You Take (The Police song) Encore 2: 20. Fragile |