Patti Smith (+Annisette Trio), 18. august 2017, Sostrup
Slot, Danmark
To musikalske kvinder med meninger og stor
appetit på livet … festen stopper forhåbentlig aldrig! Retur
Hvad skal man lige
mene om en udendørs koncert, når ellers pålidelige vejrtjeneste Yr lover 51 mm regn på aftenen, hvor vi skal til sidde
ned! 51 millimeter – det er 5 cm regn – det kan de simpelthen ikke
mene! Ikke desto mindre lastede vi bagagerummet med gummistøvler, regntøj,
lommelærker med alkohol og andet overlevelsesudstyr, så vi var klar til
syndfloden af rock og regn. Vi ankom i fin tid til
Sostrup Slot & Kloster, og vi havde absolut ingen idé om, hvad der
ventede os. Køen mod indgangen var
allerede lang, men der var jo også nummererede pladser i sektioner.
Sektioner? Hvad betyder det? Det afslørede sig, da vi kom igennem køen og
blev visiteret for paraplyer og vandflasker – fuldstændigt som i
Lorte-Parken, men på en behagelig og venlig måde, som man ikke på nogen måde
kunne påvirke det gode humør – og den skyfri himmel. For enden af køen fik
vi et lille ”Sektion 7”-klistermærke på tøjet, og da vi havde passeret den
fine lille slot og de mange fristende øl- og mad-boder, kunne vi se, at hele
gårdspladsen, som var omringet af bygninger, var indrettet med sektioner af
stole, som havde udsyn i retning af scenen – ganske fiks løsning på
stormplads-problematikken. Vi var i god tid, og
da det jo var min fødselsdagsgave, tilbød Hanne at hente øl, mens jeg nød
udsigten fra den forreste stol i Sektion 7 og sendte den rituelle
koncert-sms-hilsen til Ejnar. Nu skete der så det
forunderlige, at to ældrepar (altså mindst et par år ældre end os!) kom hen
og spurgte, om vi ville bytte vore ”Sektion 7” mærker mod et par ”Sektion 3”
-mærker. Hmmm … naturlig dansk mistro! ”Det er helt
oppe foran”, forsikrede én af kvinderne i selskabet – ”og så kan vi sidde ved
siden af hinanden”. Jeg spurgte selvfølgelig, om de virkelig havde lyst til
at sidde ved siden af disse mennesker, og de forsikrede, at det havde de. Og
således kom vi til at sidde i sektionen lige foran scenen, hvor vi valgte
Række 7 lidt til venstre for midten – tal lige om at være heldig! Hanne fortsatte sin
catering-service, og der ankom meget store og lækre hot-dogs
med det hele! Koncerten blev
introduceret af den nye ejer, Kirsten Bundgaard Swift. Det er en forunderlig
historie om, hvordan man kan ændre retning i sit liv og pludselig bliver
slotsejer - men
det er en historie for sig selv. Ikke desto mindre fortalte den to år
gamle slotsejer på 60 år, at dette var den første i en forhåbentlig lang
række af koncerter. Fru Swift! Vi kommer MEGET gerne tilbage til disse
vidunderlige omgivelser og dette fortræffelige arrangement. Storskærme,
merchandise-boder, øl anlæg og det hele var på plads, og på slaget 19.00 gik
Annisette som forventet på scenen med bare fødder – alt var som det skulle
være på Djursland. Vi har oplevet
Annisette før – sidste
gang i 2012 i Radiohusets eventyrligt smukke koncertsal. Intet har ændret
sig. Annisette har stadig en stemme, hvis kraft bedst kan sammenlignes med en
vinkelsliber med diamantklinge, som kastes mod en klods af hærdet glas. Når
hun skriger, så svarer skibshornene i Skagerrak og hylder en kvinde, som i
den grad har været med til at sætte kursen for dansk rock i en menneskealder. Det skader absolut
ikke, at Annisette Trio består af kompetente Frank Hasselstrøm på klaver og
trombone og Las Nissen på guitar. Sidstnævnte formår at skabe helt særlige
stemninger med sin guitar, mens Hr. Hasselstrøm fylder godt i landskabet med
virtuose indslag. Vi ser ”Annisette Trio” med 4 personer på scenen – Amina Carsce Nissen deltager også aktivt på tromme og kor.
Frank Hasselstrøm beviser, at man sagtens kan spille klaver og trombone på én
gang. Det er en blændende musikalsk
oplevelse, som jeg ikke kan sætte track-navne på! Dog kan jeg genkende
”Freedom to Love”, som afslutter den korte optræden med en form for
fællessang under den stadig lune og blåhimmel – jeg sidder i hvert fald
stadig i T-shirt. I sin korte
farvel-hilsen, nævner Annisette, at hun er stolt over at skulle dele scenen
med denne skønne kvinde, som hun har fulgt hele sit liv – vi er helt enige!
Et fantastisk valg at sætte Annisette og Patti Smith sammen på denne aften –
bare trist at de ikke synger en sang sammen – det ville have været
fantastisk. I pausen fortæller den
rare fyr på rækken foran hele historien om Sostrup Slot, den nye ejer,
relationen til Familien de Mylius og den DR-medarbejder, som har banket både
dette om Bonderøven Frank op – en forunderlig historie. Klokken 20.15 –
hverken mere eller mindre – gør Fru Smith og hendes band deres entre på
scenen. Vejret holder stadig, selv om jeg har taget trøjen på, men det bliver
ikke nødvendigt med den varme og energi, der nu strømmer ud fra scenen. Det er et meget
velspillende hold, der bakker op om Fru Smith, og den musikalske oplevelse er
i top. Patti Smith’s stemme er stadig lige
fremragende. Allerede i andet nummer får jeg en af skæringerne fra min
favorit-skive ”Wave” i form af ”Dancing
Barefoot”, og folk er helt med foran scenen.
Vagterne foran scenen har meget travlt med at holde folk væk fra det åbne område
netop foran scenen, hvor de samme personer gentagne gange bliver ved med at
provokere ved at stille sig der – det virker som om et hold tumper er lukket
ind i dag, hvor både gennemsnitsalderen og den pæne opførsel ellers er højt
oppe på skalaen – hvilket både fremgår af hårfarven blandt publikum og holdet
på scenen. Patti Smith fremstår
ikke som en ældre kvinde – allerhøjest som en moden kunstner, der nu giver
den fuld gas og fokuserer på at levere en musikalsk oplevelse frem for at
protestere mod hele verden. Det afholder hende dog ikke fra at kommentere på
verdens både aktuelle og historiske uretfærdigheder eller ondskabsfulde
magthavere. ”Mothers of the disappeared”
får en bitter kommentar med på vejen om de mødre, der oplevede at deres børn
blev fjernet fra dem af dødspatruljer midt om natten – et nummer fra U2. Med på scenen er Lenny
Kaye på guitar, som har været med hele vejen. Tony Shanahan
på bas og keyboard er også en meget kompetent herre, og hans stemme er ved
flere lejligheder helt i front. Der er også numre,
hvor Fru Smith forlader scenen og overlader den til de meget skrappe
musikere. På et tidspunkt får vi et slags medley, og jeg tænker ”Beatles” –
men det er først på vej hjem, at jeg nynnende kommer i tanke om, at det var ”A
Day in Life” – morsomt. Til venstre på scenen er det unge indslag på holdet,
og der er voldsomt samspil mellem ham og bassisten ved flere lejligheder – en
ren bass-battle der afsluttes med en dommedagsvokal
af et skrig fra Tony Shanahan. Nu skal der være fest!
Patti Smith opfordrer til ulydighed, og folk stormer op mod scenen på
sekunder. Vi får ”Because the Night”, hvor Patti
Smith mindes hendes mand ”Fred Sonic” – som også er far til den unge
guitarist med hatten, som nu introduceres som ”my
son” Jackson Smith. Folk danser og er vildt med foran scenen, og det løfter
stemningen til nye højder. Kemien fungerer i
aften – og det bliver også så varmt på scenen, at jakken forsvinder. Bandet forsvinder
efter en kort tak, og vi klapper og jubler – vi vil have mere. Der er
heldigvis kun en kort pause, og da bandet kommer tilbage, varer det lidt før
Fru Smith dukker op – og forklarer, at hun lige måtte tisse på græsset bag
scenen – frisk dame. Vi får nu at vide, at det er præcist 40 år (+2 dage)
siden at Elvis Presley døde, og Patti Smith holder en vinyl-single op med ”The
King” … Og sør’me om vi ikke også skal have fællessang
– hvem havde lige forestillet sig det – Patti Smith smiler, så hun er ved at
revne – der er lige så stor glæde på scenen som blandt publikum. Det er ”Can’t Help Falling in Love” … den havde jeg ikke set
komme … … jubel over hele
linjen. Og så slutter vi af
med ”People have the Power”, som får fuld damp både på scenen og blandt det
aldrende publikum, der alle opfører sig som teenagere igen. Så er det farvel og
tak. Var det sidste gang, vi ser Patti Smith i Danmark? – i så fald var det
en fantastisk afslutning. Vejret holdt – og det gjorde
Patti Smith og hendes band også – og alle andre fik tørt på: Diktatorerne,
miljøsvinene og dem, der ikke vil os noget godt. Patti Smith er stadig en
kvinde med holdninger, men hun er også en kunstner og et menneske, som formår
at få varmen til at brede sig ud over scenen og smile, så man virkelig deler
hendes glæde over at kunne opleve denne stund. Det var endnu en musikalsk
fest – tak for det! Se alle billeder her i fuld
opløsning. Setliste fra setlist.fm: (Dog d. 16. august i
Hamburg) 1.
Wing 3.
Ghost Dance 5.
Mothers of the Disappeared (U2 cover) 6.
Tarkovsky (The Second Stop Is Jupiter) 8.
Rockin’ in the Free World
(Neil Young cover) / A Day in the Life (The Beatles cover) (Vocals by Lenny Kaye and Tony Shanahan) 9.
Peaceable Kingdom / People Have the Power (first verse spoken as outro) 10. Summer Cannibals Encore: 13. Can't Help Falling in Love (Elvis Presley cover) |