Steven Wilson, 13. april 2015, Amager Bio, Copenhagen
Et studie i kvalitet med indlagte pusterum …
studiekvalitet … Næsten FOR perfekt?
Allerede inden koncerten er i gang,
er vi klar over, at vi skal til at høre den nye skive ”Hand.
Cannot. Erase”, da Lasse Hoile’s videoer starter med billeder af lidt trøstesløse
husblokke, hvor den unge pige, der er koncept-pladens hovedperson, levede og
døde … baseret på den virkelige og tragiske historie om Joyce Carol Vincent,
der lå død i sin lejlighed i flere år, før hun blev fundet. Første mand på scenen er Adam
Holzmann, der lægger fingre til pladens spinkle start i nummeret ”First Regret”. Ligheden med Rick Wakeman
er slående … keyboard-spillere er ikke verdens kønneste folkefærd! Langsomt
bygges musikken op i takt med at alle musikerne kommer på scenen. Mr. Wilson
kommer på scenen og spiller den melotron-lignende
intro til ”3 Years Older” … vi er i fuld gang. Uh … det er højt … jeg kravler i mine
”lineære ørepropper” … så står lyden skarpt og uden risiko for hylen i ørerne i morgen. Under hele denne koncept-skive følger
live-film på den store skærm bag scenen – den unge pige dukker nu op – nogle
gange i animeret dukkeform – men det meste af tiden i form af en smuk und
kvinde. Få minutter inde i koncerten fatter
Steven Wilson allerede gutaren, og kort efter har vi trestemmig sang og smuk,
smuk musik, der i vanlig Wilson-stil går fra 0-til-100 på langt under de 4
sekunder, som en top-tunet Ferrari kan klare, og han har en dynamik i dette ene
nummer, som få kunstnere kan presse ind på et helt album – Wilson ER Prog-Rock Konge og han er omgivet af kompetente riddere i
aften. Inden den kronologiske gennemspilning
af albummet fortsætter, stopper Mr. Wilson op og byder velkommen og fortæller
lidt og albummets baggrund og dets skabelse … og vi får meget passende tiltelnummeret ”Hand. Cannot. Erase”, som kører
direkte over i ”Perfect Life”, hvor Nick Beggs
flotte, lyse andenstemme løfter nummeret højt op. Musikken er en perfekt gengivelse af
skiven … næsten for perfekt! Der er ikke plads til mange omveje eller
improvisationer, og dette understreges inden vi får nummeret ”Routine”, da Mr. Wilson stiller sig op og fortæller, at
det er hans yndlingsnummer på pladen, men at den israelske pop-idol-vinder
Ninet Tayeb må være til stede via en ”Apple-dims”
bag scenen … altså play-back. Det er en smuk indledning med akustisk klaver
og Steven Wilsons stemme, men jeg har det bare svært med playback … det
ødelægger illusionen af levende musik selv om de resterende 95% af lyden er
smuk og perfekt … og det ER pladens smukkeste nummer og noget af flotteste,
som vi har hørt fra Steven Wilson. Men lad os være oprigtige … hvis
Ninet Tayeb havde været med på scenen og givet
dette nummer, så var jeg død af begejstring her midt i koncerten … det havde
været lidt trist. Og efter dette musikalske klimaks trænger vi til et
pusterum. Pusterummet kommer overraskende som
et tilbageblik til ”Grace For Drowning”-albummet,
hvor nummeret ”Index” lige bliver puttet ind her. Det giver anledning til en
lille knipse-seance, hvor alle på scenen bidrager med finger-knips, inden det
bryder løs, og fingrene skal tilbage til strengene. Vi kommer tilbage på hovedsporet med
nummeret ”Home Invasion”, som kræver en del typisk Steven-Wilson’sk
hånd-vridning, der er hans helt egen specielle måde at lege kapelmester på og
dirigere sine tropper. Trommeslager Marco Minnemann
gør ved flere lejligheder grin med Wilson ved at sidde og med-dirigere, når
hans hænder ikke er fuldt optaget af trommestikkerne – så der er ikke tid til
parodier i dette high-speed-nummer. Jeg elsker den direkte overgang til
”Regret#9”, der er ren Wakeman-mini-moog-synth-solo fra Adam
Holzmann (med ryggen til publikum) direkte efterfulgt af Gilmour-på-toppen-af-Muren
solo fra Guthrie Govan …
de kan både deres håndværk og deres referencer – og her var der heldigvis
plads til lidt ekstra improvisationer. Endnu et højdepunkt … som kræver endnu
et pusterum. Det næste pusterum er lidt
overraskende. Steven Wilson bruger et stykke tid på at forklare sin høje
alder (47 år!!!), og han forklarer om hvilken musik, han lyttede til som ung
– bla. Cocteau Twins og INXS, som inspirerede ham til at lave flere
numre. Han peger på ”Sir Nick Beggs”, som herefter
synger MEGET flot på Lazarus-nummeret, som er et af de gamle fra Porcipine Tree. Beggs’ høje andenstemme ligger
perfekt under hele koncerten, men specielt på dette down-tempo
nummer får han så meget luft, at man kan høre ham alene – en meget flottere andenstemme end på originalen. Vi er ikke færdige med afstikkere, så
nu følger ”Harmonie Korine”,
der også får et par ord med på vejen, inden vejrmølle-guitaren får en tur og
Nick Beggs ”som sædvanligt” løfter sin basguitar i
luften i slut-sekvensen … alt er som det skal være. Nu køres ”Hand.Cannot.Erase”
i mål med tre-på-stribe ”Ancestral” (total King
Crimson), ”Happy Returns” og slutnummeret
”Ascendant Here on …”, hvor musikerne ligesom under
introen langsomt spiller sig ud af scenen for til sidst at efterlade Adam
Holzmann alene tilbage med sine mange tangenter, og da han går ud falder ”det
sædvanlige” netlærred ned foran scenen. Vi puster ud – det er jo tydeligvis
en pause, når nettet er nede og lyset er på, så der klappes kun sporadisk
under hele pausen. Efter den lille pause starter en video med en urmager på
det transparente lærred … det må være oplægget til ”The Watchmaker”,
som starter med at Mr. Wilson sidder og kaster dramatiske skygger på nettet
foran sig. Hallo … endnu et ”Porcupine Tree”-nummer, hvor der specielt i slutningen af ”Sleep Together” er så mange
møllesving på guitaren, at det skaber turbulens omkring Steven Wilsons højre
arm … og så er det slut, og der klappes for at få et ekstranummer. Det slutter af som håbet – vi får
”The Raven that refused to Sing”, som er ét af
mine mange yndlings-SW-numre, og det er en lækker og flot afslutning på
aftenen, som må betegnes som en perfekt musik-oplevelse … men alt andet havde
jo også været en skuffelse, fra manden som styrer for vildt bag
mixer-knapperne til Yes, Jethro Tull mfl., og i den
grad også selv kan lave musik. Se alle foto
her i fuld opløsning! Setliste fra www.setlist.fm
Lazarus (Porcupine
Tree song) Encore: Watchmaker Intro Video Sleep
Together (Porcupine
Tree song) Encore: The Raven That Refused
to Sing |