Sanne Salomonsen, 8. november 2014, Mantziusgården,
Birkerød
Stadig dejlig Rock Mama … nu
tilbagelænet!
Retur
Der er en dejlig rolig stemning i Mantziussalen, da Sanne og hendes lille 3-mandsband
kommer ind på scenen til stående bifald. Publikum er meget opsatte på at høre
noget god musik, og det får vi så rigeligt af. Der lægges bogstaveligt talt
tilbagelænet ud, da Kapelmester Nikolaj Steen lige skal stemme en tromme.
Imens læner Sanne sig tilbage og siger: ”Tag det roligt, skat! Vi har masser
af tid … vi sidder ned!” Hun drejer rundt på sin
barstol, som hun næsten formår at ligge ned på – vi taler fysisk
tilbagelænet. Sanne giver sig god tid mellem hvert
nummer – det bidrager til den afslappede og hyggelige stemning. Vi er her
ikke for at rocke – vi er her for at nyde musikken. Efter nummeret ”Hjem”
fortsætter Sanne med at sige, at nu skal vi have noget musik, der er Gammelt
og dejligt … ”Ligesom mig”! ”G-ordet” bliver nævnt en del gange i løbet af
aftenen, men intet af det, vi ser eller hører, bærer præg af at være gammelt
– tværtimod. Det er modent og velovervejet, og en langt større fornøjelse,
end vi har oplevet til mange andre koncerter, der forsøger at leve op til
fordums storhed – og musikken er ikke slidt op. Aftenens første musikalske højdepunkt
er ”I Cant’t Make You
Love Me” fra favoritpladen ”In a New York Minute”.
Guitaristen Morten Woods er ikke bare dygtig på både bas og guitar, men han
synger også godt, og der er plads til soli og improvisation – og det er
tydeligt af Fru Salomonsen nyder dette, for hun drejer ofte rundt på sin
barstol og betragter indsatsen fra både Morten Woods og lige så dygtige
Annika Askman på klaveret, der også lægger flotte
vokaler som baggrund. Da Nikolaj Steen heller ikke holder
mund, får vi ofte gange smukke flerstemmige vokaler, der sidder lige i
skabet. Efter et nummer med flere flotte indsatser fra Morten Woods, konstaterer
Sanne, at han skam både spiller og synger godt, og han er en god komponist.
”Og så er han pæn”, fniser hun. Aaah! Fru Saomonsen lytter ikke kun, når hun drejer sin barstol mod
den nydelige unge mand J Ikke ret lang tid efter får Annika Askman samme ros, og det bliver fulgt op af et ”.. og hun er også pæn!” Der er
tydeligvis ikke kun et godt samspil på scenen, og det smitter ud i salen –
netop det, som Sanne ønskede med disse intim-koncerter. Nikolaj Steen starter mange numre med
at slå rytmen ind på sine elektroniske trommer, og denne rytme bærer så hele
nummeret, hvor han i stedet for sine trommer kan spille keyboard, bas eller
akustisk guitar. Lydbilledet er afdæmpet, men alligevel varieret. Efter pausen får vi endnu et suverænt
nummer - nemlig titelnummeret fra ”In a New York Minute”. Det er … lækkert –
intet mindre. Og der er plads til både soli og improvisering. Endnu et
højdepunkt. Sanne koketterer flere gange med sin
alder og det faktum, at hun sidder ned. Alligevel må hun op og stå et par
gange i løbet af koncerten, og det får straks pigeklubben foran os
til at rejse sig op og danse med. Det løfter selvfølgelig stemningen. Sanne
KAN rocke endnu og få stemningen til at koge, og pigeklubben er tydeligvis
kommet for at genoplive de gode tider fra deres ungdom, men Sanne beder
faktisk alle om at sætte sig ned, da vi skal høre ”Overgiver sig Langsomt”, som
er en refleksion over hendes sygdom og mirakuløse tilbagevenden til livet. Også til slutnummeret bliver vi bedt
om at sætte os ned. Der er bragende bifald efter de fleste numre, og ikke
mindst før ekstra-ekstranummeret, hvor vi lige får en hilsen til Anne Linnet
og Lis Sørensen med nummeret ”Det’ ikke det du siger”. Det er modent,
velovervejet, og Sanne forsøger ikke at synge som en 20-årig – og det klæder
hende. I det hele taget mener jeg, at hun har en stor fremtid i denne
branche, hvis hun vælger denne nye vej, hvor der er tid til at reflektere og
nyde hver tone – selv om pigeklubben nok ikke er enig. En fantastisk dejlig, smuk og lækker
aften! Det gør vi gerne igen. En sikkert ikke helt perfekt
sætliste: ·
Hjem ·
"Ned Ad
Natten" ·
"I Can't Make You Love Me" ·
"Uden
Dig" (Rugsted/Kreutzfeldt) ·
“Jeg I live”
(Morten Woods vocal) ·
"Øde
Ø" ·
"Lille
Løgn" (Nikolaj Steen synger) ·
"Der
Hvor Du Er" (Morten Woods mundharmonikasolo) ·
"Vis Mig
Hvem Du Er" Pause. ·
"In A
New York Minute" ·
"Natten
Går Til Ro" ·
"Where Blue Begins" ·
"Alt
Hvad Vi Gir" (synges af Annika Askman) ·
"Efter
Festen" (Sneakers) ·
"Den
Sidste Nat" (Sidste sang komponeret af Salomonsen og Morten Kærså) ·
"As The Night Comes On" ·
"Overgiver
Mig Langsomt" EXTRA ·
"When You Walk
In The Room" ·
"Det'
Ikke Det Du Siger" |