Opeth, 9. november 2014, Vega, København

Næsten for perfekt rock                                                                                                          Retur

Efter gårsdagens koncert med Sanne ventede helt klart en anderledes oplevelse. Starten var dog en skuffelse. Her skal vi ind og høre ”Death Metal”, og så er publikum gamle mænd i slidte jeans. Hvor er det sorte læder, nitterne, de enorme tatoveringer og de kronragende isser. Der var ikke skyggen af dette, men til gengæld talte en stor del af publikum svensk, hvilket vel ikke er så underligt, når Opeth næsten er på hjemmebane., selv om der er over 600 km til Stockholm

 

Opvarmningen ”Alcest” bør glemmes. Det var ensformigt, uden nuancer, og man måtte smile, når sangeren lavede ”death growls”. Når de tre guitarister lavede ”den store hårsvinger” i takt, kom det brede smil frem, men til gengæld var der ikke meget at grine af, over trommeslagerens dødkedelige trumme-rum. Vi bringer lige et billede af højdepunktet … hårsvingeriet og et death-growl!

IMG_0584 IMG_0586

 

Exit Alcest – enter Opeth.

 

Nu fik piben unægteligt en anden lyd. Fra let overbærenhed med opvarmningen må man overgive sig totalt til Opeth og deres musikalske perfektionisme. Rytmen, temposkift og præcisionen er lige i øjet. Det er stort og pompøst – tungt og forholdsvist ligetil.

IMG_0589 IMG_0595 

 

Mikael Åkerfeldt starter med at diskutere med publikum, om vi skal tale svensk eller engelsk i aften, og han foretager en afstemning pr. håndsoprækning. Udfaldet er tvivlsomt, og det meste af aftenen foregår på engelsk. Mikael fortæller, at de kommer fra Stockholm og elsker at være i Danmark pga. … lang pause … ”Pølse”. Han taler en del, og det er med til at tage pusten en anelse ud af koncerten på trods af de meget lange numre.

IMG_0618 IMG_0600

 

Vi får skuffende få numre fra den nye fremragende nye skive ”Pale Communion”, og med tiden begynder mængden af ”death growls” at være irriterende for mig som nyere fan. De bratte overgange fra ”Stemmen-fra-Helvede” til Åkerfeldts bløde men unuancerede stemme bliver ensformig i længden. Gruppen ville hæve sig fra det vokale gennemsnit ved at bruge flere aktive stemmer meget mere, specielt når man hører hvor fremragende de spiller og kan synge. Nuancerne og variationen fra soft til bulder er flot, og skiftene er perfekt udført, men det ændrer ikke på, at det blliver for ensformigt at lytte til i 2½ time – specielt når man som mig ikke er ekspert i bagkataloget – og det er selvfølgelig min egen fejl.

 

IMG_0664 IMG_0667

 

Det er klart Akerfeldt’s show, men de andre musikere på scenen er også dygtige, selv om de ikke fører sig meget frem på scenen. Trommeslager Martin Axenrot ydmyger sin forgænger fra opvarmingen med varieret og flot spil, og guitarist Fredrik Åkeson er ud over at spille fremragende den mest bevægelige på scenen. Keyboardmand Joakim Svalberg er den, der gør mindst væsen af sig, hvilket ellers godt kunne have giver koncerten flere nuancer. Bassist Martin Mendéz lægger en solid bund i den tunge musik med sin varierede teknik, men han virkede mut og utilfreds med at skulle bruge en aften i København – ikke fremmende for en koncertoplevelse. Jeg var faktisk også lidt overrasket over at se de vage reaktioner foran scenen på musikken fra scenen – der var ikke megen energi mellem publikum og band – lidt skuffende.

 

Hvad skal man sige som helhed? Flot musik, flot samspil – men lidt for langt og ensformigt – eller måske forstår jeg bare ikke denne rock-genre – eller har hørt hele deres bagkatalog for lidt … det kan man jo heldigvis rette op på.

Opeth kan sagtens få en chance til om et par år.

 

IMG_0607 IMG_0672

 

 

En sætliste … igen fra setlist.fm:

 

1.     Eternal Rains Will Come

2.     Cusp of Eternity

3.     Bleak

4.     The Moor

5.     Advent

6.     Elysian Woes

7.     Windowpane

8.     The Devil's Orchard

9.     April Ethereal

10. The Lotus Eater

11. The Grand Conjuration

Extranummer:

12. Deliverance


Se alle foto i fuld opløsning her!

Retur