Nu vi lige havde hørt Styx på Sweden Rock, så var
Bo og jeg næsten nødt til at følge op med Saga, da jeg jo så disse to bands
første gang tilbage i 1980, da Saga varmede op for Styx, og vi TOTALT tabte
vores hjerter (og ører) til dette band, der med energi og entusiame langt
overgik oplevelsen med Styx. Jeg var dog lidt bekymret dagen før koncerten, da jeg "lige" skulle varme lidt op med den nyeste Saga Live CD fra München, som jeg havde hentet fra BibZoom. Hallo! Sangeren var ikke god ... faktisk pisse-irriterende at høre på mellem numrene. Men nu var koncerten jo annonceret som "THE RETURN OF MICHAEL SADLER", så med den gamle stemme tilbage i front havde lov til at håbe på en god oplevelse. Opvarmningen var
Ama'rkanske Fate, men selv min Amagerkanske opvækst kunne ikke engagere mig
til andet end at forlade Amager Bio for at stille mig i kø i baren for at
købe ørepropper, i håb om at min hørelse ikke var helt smadret inden
aftenens hovednavn. Fate startede ellers godt, og alle undrede sig
vist over: Hvor hulen kommer stemmen fra. Sangeren havde en trådløs
mikrofon, og havde vist startet koncerten nede blandt publikum, inden han
entrerede scenen et par riff inde i første nummer. I køen til hørepropperne
overvejede jeg, om det ikke havde været bedre, hvis han bare havde
forladt salen, så bandet kunne spille uden ham. Det var derfor med en vis nervøsitet og ørerpropper i lommen, at vi
indtog en kold øl i pausen i den efterhånden meget varme Amager Bio. Ville
Saga være lige så elendige? Bo og jeg beslutter os for at blive stående
bagerst ved mixer-pulten, så vi ikke faldt igennem oppe foran, hvis publikum
skulle synge med. Nu vi taler om publikum, så var der tale om det, man
kalder et modent publikum ... eller også havde alle i aften valgt enten at
barbere sig skaldede eller farve de sidste rester af hår grå. Præcis kl. 21.10 går Saga på scenen uden sangeren og kaster sig
straks ud i den kendte lidt pompøse og rockede stil ... ind kommer Michael
Sadler ... taget løfter sig ... han starter på at synge, og herefter tager
publikum over. Jeg kan ikke mindes at have set en tilsvarende start på en
koncert, hvor publikum og band fra første sekund var i perfekt kontakt med
hinanden. Michael Sadler er da også tydeligt overvældet over modtagelsen, og
da han rækker mikrofonen ud til kor-sang med salen, bliver han væltet
tilbage af stemme-stormen fra en proppet Amager Bio. Det var absolut godt,
at vi holdt os i baggrunden, for det var en sand fornøjelse at se de mange
disciple foran, der tiljublede Mr. Sadler.
Jeg er ikke stærk ud i Saga's titler på numrene, men jeg kendte langt de fleste numre i aften, så der må have været en stor overvægt fra de første 4-5 skiver, som jeg kender. Men "Don't Be Late" skal man vist være tonedøv for ikke at genkende, og fællessangen i Amager Bio nåede nye højder. Endnu en stor styrke ved Saga er, at alle kan synge på scenen. Det giver en utrolig fylde, og Sadler løber også til tangenterne ved enhver lejlighed, så det er ikke keyboards, man mangler i musikken. Det skulle dog lige være i to instrumentale numre, hvor noget af dynamikken forsvandt, da den karismatiske Sadler pustede ud bag sit keyboard.
Trommeslageren kunne jeg ikke genkende, men et kig på nettet afslører også, at Brian Doerner først kom med i bandet i 2005. Han var intet mindre end fremragende, og så også ud til at hygge sig fælt godt bag sine trommer.
På et tidspunkt opfordrer Michael Sadler alle med HD-kameraer til at optage et nummer og sende det til bandet, så filmen kan komme med på en kommende DVD. Det er der mange, der straks gør. Herligt! Jeg mindes en Mike Oldfield koncert, hvor man nærmest blev slået ihjel for at tage et kamera frem.
Efter to gange ud og ind med ekstranumre, er det slut. Der er ikke mere ilt i amager Bio, og det er ufatteligt at både band og publikum stadig kan bevæge sig i denne ovn. Men sikken en herlig aften ... det var absolut en gensyn, som jeg vil glæde mig over i lang tid. |