Scenen er sat til en tårnhøj oplevelse ...
forestillingen kan umuligt leve op til mine forventninger. Hvordan kan man
efterfølge "Phantom of the Opera", som er fantastisk skruet sammen både
visuelt og musikalsk ... nok det bedste Andrew Lloyd-Webber har lavet. Ikke desto mindre har en demokratisk afstemning blandt Hanne, pigerne og mig selv givet resultatet 3-0 ... Hanne ville nok hellere se noget andet. Derfor sad vi nu i Adelphi Theatre i London, en teatertur som egentlig var finansieret af Jens sidste år, men som blev udskudt til denne passende lejlighed. Det starter dystert med en scene af en mole, hvor en forlystelsespark kan skimtes i baggrunden. Vi er i New York ved Coney Island omkring år 1900, som den dag i dag stadig er en forlystelsespark - men her danner rammen for teatret "Phantasma", som er skabt og ledet af den mystiske ukendte komponist ... hvem kan det mon være? Og hvorfor ligger Phantsma nu i ruiner? Tiden spoles elegant tilbage ved hjælp af projektere der spoler tiden tilbage på et transparent net, hvor skuespillerne kan ses bagved - flot lavet. Hvor Webber i "Phantom" bruger opera-temaer til at
fylde musikalsk ud mellem de handlings-drivende sange, er der her brugt
cirkus/dansehall-optrin med fart, farver og musikalsk lethed, som er aldeles
underholdende. Stjernen i disse shows er Meg, som jo var Christines veninde
tilbage i Paris. Hendes mor, Madame Giry er skam også med, og er den skrappe
tante, som faktisk fik smuglet Phantomet til USA for 10 år siden og startet
ham op her. Både Meg (Summer Strallen) og Madame Giry (Liz Robertson) synger
perfekt. Nu dukker Phantomet og og vrænger ud i salen, at det har været 10 lange år, hvor han stadig hører sange i sit hoved - men han mangler den rigtige stemme til dem ... og straks begynder han han at synge om Christine. Allerede her begynder de små hår på armene at stritte. Ramin Karimloo, som også synger på CD-versionen, lægger ben-hårdt ud og leverer en pragt-præstation - der er ikke et øje tørt - det tegner godt.
Et andet højdepunkt i forestillingen er Phantomets og Raoul's duel "Devil Take the Hindmost". Det er herrernes aften - de er helt i top. Til gengæld er aftenens højdepunkt, som det hele er bygget op til, nemlig Christines optræden med "Love Never Dies" tæt på rædsomt ... trommehinderne efterlades i laser. Hov! Én gang i løbet af forestillingen er Christine i tvivl om, hvad hun skal gøre i Phantomets spil ... og kortvarigt synger de et tema fra "etteren". Det er elegant lavet. Man sidder indimellem og mangler de to
opera-direktører, som bidrog med så mange muntre indslag, men helt generelt
er der ikke meget humor i forestillingen. Der er til gengæld rigeligt med
god musik, og opsætningen, kostumer og den mandlige indsats efterlader et
indtryk af en forestilling, der godt kunne gå hen og blive en stor succes.
Dog er handlingen tynd, og Christines skingre indsats trækker ned, men man
kan godt få en mistanke om, at Webber ønsker hende sådan. |