Mandag d. 04. august 2014                                         RETUR

Sydney til lands, vands og i … langs kysten

Vi mødtes allerede kl. 8 til morgenmad – ikke fordi vi havde travlt, men fordi vi regnede med ikke at kunne sove længere. Der var avis udenfor døren hver morgen, og aftenens TV-program afslørede, at redaktørens favorit var Borgen.

Pigerne ville gå i byen, mens Hanne og jeg ville øst for byen og gå ”The Coastal Walk”, så vi forlod hotellet i to hold. Hanne og jeg gik deb sædvanlige stejle vej ned til havnen i centrum af Sydney, hvor alle de små færger går i rutefart til mål langs kystbyer omkring centrum. Havnen kaldes ”Cirkular Quay” … det sidste udtales ligesom ”Key” (nøgle). Damen i billetlugen anbefalede os at købe løse billetter i stedet for et dagspas til 23$, så for 2*6$ købte vi enkeltture til ”Watson’s Bay”, som ville bringe os mød øst ad vandvejen – absolut ikke den hurtigste rute, men vi ville gerne have sejlturen ud af Sydney centrum.

EOS_7023IMG_1229_1

Vi ventede på en let duvende platform med udsigt til ”Harbour Bridge” og operaen, og solen skinnede igen smukt fra en skyfri himmel. Vinter i Sydney kan absolut anbefales på en dag som denne. Vi satte os på soldækket af den flotte katamaranfærge, der var noget mere elegant end den hjemlige linje 2A, og så nød vi den smukke tur i fuld fart ud af havnen forbi operaen, hvor vi hurtigt lagde Sydney skyline bag os.

EOS_7091x

EOS_7095x

Turen til Watson Bay tog kun 15 minutter, og vi lokaliserede hurtigt busstoppestedet et stykke fra havnen. Man kunne købe billetter til bussen i kiosken ved siden af stoppestedet, men manden bag disken kunne ikke forstå, at vi ville GÅ fra ”Bondi Beach” til ”Cogee Beach” … jamen … det er jo det, som alle turister gør! Med fire billetter i hånden nåede vi nu op på 21$, så det var ca. halv pris i forhold til dagsbilletterne, så vi sendte damen i færgekiosken en venlig tanke. Bussen kom, men billetmaskinen var ikke varmet op, forklarede chaufføren med et smil, så vi gik ind uden at klippe de to billetter – hvilket i den sidste ende betød, at vi havde to ubrugte billetter med tilbage til Danmark! Meget kort efter start var der et helt utroligt view tilbage over Sydney med skyline og det hele – vi burde være stået af og have nydt synet, men vi ventede og stod først af på den berømte Bondi Beach, hvor alle skal bade eller surfe. (Billedet er derfor hugget fra nettet!)

Bondi Beach må være Sydneys svar på Copa Cabana eller Waikiki Beach på Honoloulu, men i dag var her ikke fluepapir – det er jo vinter. Folks beklædning var igen helt til yderlighederne: Solende i badetøj og gående med store frakker, halstørklæder og hætten slået op! Vi var nok et sted midt imellem. Her var mange surfere i vandet, og med mellemrum var bølgerne tilstrækkeligt store til at de kunne tage en flot tur med hvidt skum under brædderne.

EOS_7106 IMG_1225x

Kystlinjen var smuk med kunstnerisk buede og abstrakte former i de glatte, mangefarvede og gennemhullede sandstensklipper. Der blev sprøjtet sand ud fra nogen af hullerne, og et nærmere eftersyn viste, at hullerne var beboede.

EOS_7120x IMG_1234

EOS_7121 IMG_1237

Her var en del vandrere på de luksuriøse stier, der var både bræddeklædte og til tider i rustfri stål. Her var også mange motionsløbere, der prustede op og ned ad de mange trapper. De fleste bøger anbefaler gåturen fra Bondi til Bronte Beach, Men ”Turen går til” mente, at man skulle gå videre til Cogee Beach, da dette var den smukkeste del. Det er nu ikke helt rigtigt, men vi passerede en enorm stor, gammel kirkegård, der lå smukt på kanten af afgrunden mod havet og var et orgie i monumenter – ikke nødvendigvis smukt, men meget anderledes.

Der var mange små klippefyldte indhak, hvor maleriske fiskerbåde var lagt op på det lille hvide stykke sand.

IMG_1256 EOS_7133

Vi spiste den medbragte frokost med udsigt til havet, og kort efter var vi i Cogee. Her undrede vi os over, at nogen havde efterladt deres mobiltelefon i en blomsterbusk, men det var selvfølgelig én af de frække, mangefarvede papegøjer, der kopierede ringe-tonen perfekt og grinede ned på os, da vi stirrede op på den.

EOS_7137x

Nu løb vi direkte op i en bus – denne gang virkede billetautomaten. Vi susede tilbage mod Sydney og pigerne, og vi aftalte at mødes på Circular Quay, men vi havde tid til at springe af bussen for at gå gennem en del af byen fra Hyde Park. Ja! Mange steder hedder det samme som i London. Vi stilede mod ”The Victoria Building”, og på vejen passerede vi meget billig sushi, men det var desværre for tidligt at købe aftensmad.

EOS_7142x EOS_7148 EOS_7145

Victoria-bygningen var virkelig så flot, som beskrevet i alle brochurer. Vi fandt en café på øverste dæk, som er overdækket som en botanisk have. Her var udsigt ned gennem alle etager i den gamle bygning – det var rart at strække ud.

Pigerne ventede ved færgeterminalen, og her fandt vi dem ved 16-tiden, udmattede efter en hel dag på benene i den store by. Efter en kop kaffe kom de dog så meget til overfladen, at de gerne ville købe sushi med hjem, så vi gik tilbage og fik fremvist nye områder af meget stedsikre Marie. Her er det området ved Woolloomooloo – hvordan kan man have 8 O’er i et stednavn?

EOS_7153 EOS_7160

Vi købte vildt meget sushi for kun 70 kroner – det må blive turens billigste aftensmad. Der var et stykke hjem, så turen fra færgeterminalen via sushikiosken og til hotellet var ”lige” 7 kilometer ekstra gennem denne flotte by. Har Sydney ingen bagsider og slum? Vi stødte i hvert fald ikke på det.

Vi sank alle ned med et glas vin på hotellet, mens det blev helt mørkt over operaen og havnen i det fjerne, og sushien blev indtaget i meget udmattet stilhed – og så var det tidligt i seng. Vi skal op kl. 3 i nat for at komme til lufthavnen og videre til ”Det Røde Centrum” af Australien via Alice Springs.

EOS_7161x

Til toppen

Den lille GPS-logger kom på overarbejde i dag – det var en fin rundtur i og omkring Sydney: