Tirsdag d. 17. september 2013                                   RETUR

Bjørne til højre og venstre – og nu også bjørne spray!

Der var som planlagt morgenmad på terrassen i fuld sol, og så var der afgang mod USA og ”Glacier National Park”. Hanne foreslog dog, at vi lige kørte ind og sagde farvel til bjørnene fra i går, så der blev lige brugt to timer på at køre turen igen og kigge længe på en meget stor sort hanbjørn, der mageligt lå ned i buskene og guffede bær i sig.

EOS_6563  IMG_4718 IMG_4721x

Hanne spottede også en flot stor coyote på bjergsiden, selv om den var meget langt væk. Hun har gode øjne – og hun kunne fange den med telelinsen, da den ikke var til at se blev det blotte øje … næsten.

”Prince of Wales” hotellet meldte lukket for sæsonen, da vi kørte ud – det må være lukket i går aftes. Herefter fortsatte vi mod USA. Inden vi forlod Canada tog vi et sidste blik tilbage over det smukke landskab, hvor det store ”Price of Wales” hotel nu lignede en lille prik. Både Canadas og USA's flag vejede på parkeringen til højre – nu var vi tæt på grænsen.

IMG_4726 IMG_0575

Vi ramte grænsen efter en lille times kørsel. En alvorlig, enlig grænsebetjent ved den helt biltomme grænse udspurgte os om de sædvanlige ting, og han endte med at spørge, om vi havde biologiske våben og atommateriale i bilen. Da vi grinede højt, lyste han også op i et smil og ønskede os fortsat god ferie – så har vi også prøvet det.

Waterton Lakes og Glacier National Park er jo én og samme park på hver sin side af grænsen, så der var ikke langt til vores hotel. Vi forsøgte at finde en butik med øl og vin på vejen, men eneste mulighed for at spise og drikke i området ”Many Glacier” foregår på det enorme ”Many Glacier Hotel”, hvor vi skulle bo.

IMG_4738 IMG_0592x

Det var jo tidligt, så vi cruisede frem og tilbage på den enlige vej i området sammen med horder af andre turister, til trods for at dette er absolut sidste uge i sæsonen. Et lille jordegern syntes, at vi var meget interessant – det var i hvert fald ikke bange for os.

Vi behøvede ikke at spejde efter dyr, for der stod folk på vejen, hvis der var noget at se. Således så vi adskillige bjørne tættere på vejen, end vi tidligere har set, og på toppen af bjergene – næsten uendeligt langt væk – så vi små flokke af de langhårede hvide bjerggeder, som bare var små prikker med mindre man så i kikkerten.

På et lille informationscenter købte vi de sædvanlige park-bøger, og vi investerede 47$ på en ”bear spray”, som er en peberspray designet til at skræmme angribende bjørne væk. Den kvindelige rangerforklarede, hvordan nogen havde måtte bruge den i går, da de blev angrebet af en bjørn i parken, som de havde ”omringet” for at fotografere – ”De var altså selv skyld i det”, konstaterede hun.

Vi checkede ind på det gamle hotel og fik et værelse i nederste etage, så vi kunne åbne en dør og gå direkte ud på græsset foran søen – det var flot! Alt var meget gammelt – altså originalt, men det hele virkede.

IMG_0622_stitch IMG_0625

Nu tog vi en vandreskoene på og startede ud på en kort tur på ca. en mile til et lille vandfald. Hanne var nu forsynet med vores bjørnespray – ikke at det gjorde os specielt meget mere sikre. Vi havde stadig ikke lyst til at støde på en bjørn.

Der var kun 1½ kilometer ud, men det var 250 meter op, så ruten var meget stejl. Halvvejs oppe mødte vi en enlig kvinde, der grinede, da hun blev klar over, at vi ikke var ”en bjørn”. Hun fortalte os, at der lidt længere fremme lå bjørne-bæ, som var to-tre timer gammel – hvordan ved man sådan noget? Hun sagde også, at den sidste del af turen var umulig at komme frem på, så vi fortsatte lidt modløse. Kort efter var vi fremme ved det sted, hvor hun havde anbefalet os at stoppe, men det var helt tydeligt, hvordan man kunne gå videre, så vi gik ubesværet det sidste stykke og så vandfaldet – selv om omgivelserne af klippestykker næsten var flottere.

EOS_6586x EOS_6589x

På nedturen så vi bjørne-ekskrementerne fyldt med bær, og vi var rørende enige om, at de så ud til at være 4 timer gamle nu – for det var da ikke noget helt friskt … vel?

Vi talte højt med hinanden hele vejen ned og kom tilbage til bilen helt uden problemer.

På vej tilbage fik vi lige set både mor-bjørn med to unger og et par store enlige hanner. Tilbage på hotellet nød vi Hannes sidste hvidvin på græsset foran værelset, hvor solen bagte ned på os og søen.

IMG_4770x IMG_0615

Ved 19-tiden satte vi os i kø ved restauranten, og efter en kort ventetid, blev vi lukket ind i det enorme lokale med højt til loftet og den fritliggende bjælkekonstruktion, og her bestilte vi to gange suppe og to gange ”Montana Gryde”, som var den lokale gullasch af kylling, gris og løg. Den unge pige, der betjente os, mente at vi burde dele én portion Montana Gryde, hvis vi skulle spise op, så vi fulgte hendes råd.

IMG_0616_stitch IMG_0619 IMG_0620

Herefter ankom to skåle kød med en skefuld væde, der var suppen – vi var næsten mætte efter at have indtaget det. Så landede to enorme tallerkener sammenkogt ret, og servitricen insisterede på, at vi havde fået en halv portion hver. Jeg spiste min egen portion og halvdelene af Hannes … og så var jeg SYG resten af aftenen – men det smagte godt.

Vi slæbte os ud gennem den store reception med den åbne pejs, hvor folk sad samlet, og vi fortsatte over i gangen mod vores fløj, hvor folk sad og spillede spil og hyggede sig med at lægge puslespil. Ved et tomt bord med et puslespil slog vi os ned og kastede os ud i puslespillet, dvs. Hanne lagde puslespil og jeg bøvsede og prøvede at komme i gang igen efter det overdådige (og meget billige) måltid.

Efter en times tid blev det sengetid – uden en godnat øl – det gjorde Hanne bekymret, men nogen gange må man bare erkende, at man er slået!