Fredag d. 13. september 2013                                    RETUR
                                                              
Calgary, Cowboyhatte ... og meget langt mellem øllerne

Morgenmaden blev forholdsvis hurtigt overstået på terrassen, da det var lidt køligt. Vi spiste tidligt i dag, og derfor var solen endnu ikke helt fremme på terrassen. Nu gik turen direkte fra bjerge sne til flad græsprærie med køer - noget af et sceneskift.
IMG_0381 IMG_4552


Efter 1½ time over prærien og en del roderi i Calgarys snørklede motorveje, nåede vi frem til en Walmart, hvor vi shoppede tøj til den store guldmedalje - nu kan vi klare os med tøj i mange dage - og måneder, når vi kommer hjem. Vi kæmpede os nu mod centrum udelukkende ved hjælp af at pejle efter downtowns skyskrabere, da vores kort ikke var detaljeret nok til at navigere efter i byen. I nærheden af centrum overtog logikken, da byen er delt op i fire regioner - NW, NE, SW, SE, og "streets" kører nord-syd og "avenues" kører øst-vest. Da vi skulle bo på 8. Avenue SW, skulle vi altså 8 gader syd for centrum i byens vestlige del .... og bo mellem Street 8. og 9. ... det er altså ikke så let, som det lyder. Alligevel lykkedes det, og vi fik ikke bare lov til at parkere på hotellets tag, men vi kunne også komme ind på værelset allerede 14.30, så efter at have tømt bilen og taget korte bukser på, så gik vi ud i Calgarys gader for at bese den største by i provinsen Alberta.

 

Vi gik lidt gennem byen for at se de flotte, høje skyskrabere med meget glas. Calgary ligner en hver anden storby på det amerikanske kontinent, men den er lidt mere afslappet end de helt store.IMG_0386 IMG_4554

Vi boede ved den blå prik, og skulle ud til den røde prik ”for at handle”, og på vejen passerede vi forbløffende få tegn på, at byen havde været oversvømmet af smeltevand fra ”Bow River” kun få tre måneder før vi var her.

Et udstillingsvindue på hovedgaden havde dog en del billede fra oversvømmelsen, som viste hvor hårdt byen blev ramt. På kortet ovenfor ligger Prince’s Island midt i floden, og den var helt oversvømmet efter tre dages regn kombineret med smeltevand fra Rocky Mountains.
A flooded downtown Calgary is seen from a aerial view of the city Saturday, June 22, 2013. The Conservative government has tabled their spending estimates, budgeting $690 million for disaster funding, much of which will go towards flood recovery. IMG_4566

Calgary har også deres tårn med restaurant, og de praler af at være det højest beliggende udsigtsdæk i verden med 1228 meter – det må skyldes at Calgary ligger højt i forvejen. Vi valgte at springe det over i dag, da området omkring byen er ret fladt. Dette blev bekræftet hjemme, da vi så panoramabillederne fra tårnet på nettet.


Efter at have gået lidt i heden – for her var temmelig varmt i dag, så tog vi sporvognen, der er gratis, hvis vi nøjes med at benytte den i "downtown", dvs. igennem hele "7. Avenue". Herfra går vi over Bow Floden og kommer ind i et villakvarter, som er helt almindeligt – og meget hyggeligt. Her ser vi noget morsomt, som man burde kopiere flere steder. En familie har sat deres gamle bøger ud ved vejen i et ”Little Free Library”, hvor man kan stille og tage bøger … lidt ligesom ”Bogbyttedag” på Birkerød Bibliotek.

IMG_0393 IMG_0392

IMG_0392 - Copy

 

Da vi sprang af sporvognen, havde vi stadig én kilometer ud til "Old Town", som ud over villakvarteret faktisk ikke var særlig spændende eller charmerende. Det havde dog det formål at besøge "Smithbilt Hats", hvor Hanne havde planlagt at se på en RIGTIG cowboyhat - som kunne skygge ordentligt for solen hjemme i haven om sommeren.

IMG_0394 IMG_0397

Der var vildt mange hatte at vælge imellem i den sjove butik, og Hanne endte med at vælge en brun hat lavet af kanin, dvs. filten er lavet af kaninpels. De billigste hatte er uld og de dyreste er bæver, og så ligger kanin prismæssigt i midten - så lærte vi det. Hatten klemte dog lidt, så vi blev vist ud i baglokalet, der viste sig at være der, hvor hattene blev produceret. Her var masser af små maskiner og opstillinger med halvfærdige hatte, og her stod en ældre herre, der var barnebarn af en dansker, og han fortalte, at han drømte om at få "sild og akvavit".

 IMG_0402 IMG_0403

Han justerede nu hattens form med damp og trykluft, og efter et par tilpasninger erklærede Hanne sig tilfreds, og vi kunne gå tilbage til butikken og betale, og få hatten lagt i en enorm papkasse med strenge instruktioner om, hvordan den skulle opbevares - og specielt hvad den IKKE måtte udsættes for. Hallo! Hatten skal bæres i silende regn på ryggen af en hest - efterfulgt af en tur på tværs af en ørken i bagende sol ... eller er det nogle andre hatte, de bruger på film? OK! Smitbilt har ”kun” været på banen siden 1910 – Stetson har været her siden 1865 … men alligevel – en hat skal vel bruges?

 

Således belæsset med en hatteæske på størrelse med en ølkasse, gik vi "The Riverwalk" gennem Calgary langs Bow-floden, som i foråret havde skabt enorme oversvømmelser i byen. Store dele af promenaden og et par broer var derfor under genopførelse, men ellers var det umuligt at se, at her havde været meterhøje oversvømmelser for tre måneder siden. En ung mand drev ned ad floden i en gummibåd, og han lå på ryggen og fotograferede turen uden at bevæge en åre … det så misundelsesværdigt afslappet ud.

IMG_4562 IMG_4565

Måske var det netop pga. oversvømmelsen at man havde valgt at "tørlægge" The Riverwalk, for vi havde forventet at finde endeløse mængder af øl-udskænkninger langs ruten, men her var ikke så meget som en vandhane. Først da vi var helt inde i byen igen efter flere kilometers vandring, fandt vi et sted inde i byen, hvor folk sad i lag for at få en velfortjent fredags-øl i heden - det var vel omkring 30 grader i nu. Vi kastede os ikke ind i denne kamp, så vi fortsatte tilbage mod hotellet.

 

Kort før hotellet spottede vi en irsk pub, der så lovende ud, så i mangel af nærliggende bøf-steder, traskede vi over gaden til "Dickens Pub", hvor vi én etage under jorden fik tilbudt "Stella Artois"-pints og to fine bøffer med salat - lige hvad vi søgte.

IMG_0409x IMG_0408x

Til toppen


GPS-log