Søndag d. 8. september 2013                                      RETUR

Endeløse togstammer, en milliard liter vand i minuttet og gletsjere i det fjerne.

Uret ringede 6.30, men der gik alligevel to timer med at bade, spise den gode morgenmad og pakke bilen. Vi kørte den hurtigste vej nord ud af byen, som var over "den grønne golden gate" (den hedder Lion Gate bridge) til det nordlige Vancouver, hvor man slår et stort sving og kører tilbage mod syd over en ny flot betalingsbro, selv om vi aldrig så en betalingsbod - underligt! Broen havde ufattelige mængder af stålkabler til at holde den oppe, men den hed da også ”Iron Workers Memorial Bridge”.
IMG_4280x IMG_4287x
Nu ventede en 600 kilometer køretur gennem bjerglandskaber. Vi havde egentlig tænkt os at køre via det berømte Whistler-skiområde og se en gammel mine, men vores snakkesalige sidemænd ved Eagles-koncerten havde fortalt os, at dagens tur var lang nok, og at vejen til Whistler var smal og langsom, så det ville komme til at tage for længe. Vi tog derfor en noget mere direkte rute mod øst ad ”Trans Canada Highway 1”, hvor vi det meste af dagen passerede uendelige togstammer, der sneglede sig afsted gennem de flotte landskaber.

Første mål blev nået ved middagstid, hvor vi kørte op gennem Fraser Canyon - skabt af samme flod. Her er attraktionen "Hells Gate", hvor vandet pisker gennem en "gorge". Man kan vandre den lange vej ned - eller man kan tage kabelbanen.
IMG_4292 IMG_0065
Vi havde travlt, så vi blev fløjet ned, mens den unge mand, som bestyrede kabinen, forklarede os om, at det var vores velkendte Cascades Mountains på denne side af floden, og "The Pacific Coastal Range" på den anden side. Han forklarede også, hvordan et stort klippeskred havde næsten blokeret floden, hvilket havde været katastrofalt for laksebestanden i floden. USA og Canada havde derfor skabt et fælles projekt om at lave laksetrapper op gennem floden, så de små stakler alligevel kunne komme op til deres gydepladser. Af de tre tydelige etager af trapperne, var den nederste tydeligvis i brug nu. Der var en decideret kø af laks, der ventede på at komme igennem. Da vi var helt nede, gik vi ud på broen over floden og studerede laksetrappen nærmere, men det var lidt grænseoverskridende at gå på metalristene med det fossende vand under os.
IMG_0068 IMG_4307
Komplekset nede ved floden var ikke så ophidsende, så vi tog hurtigt en gondol op igen, hvor en anden ung mand fortalte os om sin svenske mormor, samt at vandet stod halvt oppe i sidste trin af laksetrappen, når sneen smelter om foråret - SÅ må her være tryk på vandet. Ifølge den unge mand strømmer her mere vand end i Niagara Falls - ikke underligt, at stedet har fået det lidt uhyggelige navn. Jeg fandt denne video fra 2012 på Youtube, hvor der løb trekvart milliard liter vand igennem kløften … HVERT MINUT! Vanddybden var her 58 meter, og de 33 meter på tværs af kløften er det smalleste sted på Fraser-floden.
En dansk gennemsnitsfamilie bruger 170 kubikmeter vand om året, så med et minuts vand herfra, ville denne familie have vand til 4.400 år!

Resten af turen skiftede landskabet fra storslåede, tætte lodrette klipper til mere åbne, rundede bjerge, hvor der var spredt bevoksning. Fælles for det hele var, at vi kørte langs en flod, og at der var togskinner på begge sider af floden, som næsten konstant var befærdet med endeløst lange togstammer, der bevægede sig både med og imod os - nogen må have meget styr på togtrafikken på enkeltsporet her. Vores frokost foregik i selskab med gårsdagens pizza og klapperslanger! Vi så dog ikke fysisk nogen slanger, men noget raslede faretruende omkring os, og det viste sig at være store insekter - en slags græshopper eller cikader.
IMG_0088 IMG_4337
En busfuld af hollandske turister var ved at falde over hinanden for at forevige de støjende insekter - vi beundrede turisterne, udsigten og ikke mindst de endeløse togstammer, der snoede sig væk på begge sider af floden ud mod horisonten.

Landskabet ændrede sig igen til mere skarpe, lodrette klipper, og i det fjerne kunne vi nu se sne på toppene. Vejsiderne begyndte at ”true” med forskellige dyr, som man kunne støde på – vi ville dog gerne se dem.
IMG_4338 IMG_4340

Så var vi fremme i byen Revelstoke ved 17.30-tiden efter 650 kilometers kørsel.
Hotellet lå med udsigt til bjerge og gletsjere, og satte vi os det rigtige sted på den lange terrasse, der gik ned forbi alle værelserne på første sal, så kunne vi se sneen på bjergene mellem to høje træer - træer som vi for øvrigt undrede os over, at man ikke havde fjernet på hotellet for at forbedre udsigten.
Måske skabte træerne læ? Vi havde til gengæld frit udsyn fra terrassen foran hotellets restaurant, hvor Hanne fik en stor bøf, og jeg fik en side laks fra én af de små stakler, som ikke nåede frem til gydepladsen. Her nød vi at solen gik ned bag de snedækkede bjerge, mens vi spiste.

Foran receptionen med frit udsyn til gletsjeren var en hot-tub, hvor de fleste af Seouls midaldrende kvinder sad og forhørte sig om mulighederne for at besøge Copenhagen, da vi sænkede vores mætte legemer ned i det meget varme vand. De kiggede lidt mærkeligt på os, da vi brød ind i deres selskab, men efter kort tid snakkede de lystigt og nysgerrigt med os. Godt stegte og med røde ører og opløste hænder trak vi os tilbage efter endnu en lang dag ... således nu klar til at indtage de canadiske nationalparker.