Lørdag d. 7. september 2013                                              RETUR

Vancouver fra sin bedste side … vandsiden!

Der var små blå huller i det lette skydække, så det var supervejr til at vandre i byen Vancouver. Vi mæskede os først i hotellets lækre morgenmad, og ligesom i går blev den indtaget på terrassen under fri himmel på 2. sal.

Vi gik mod syd fra hotellet, indtil vi stødte på vandet, hvor der allerede var meget liv med små både og havnerundfarter.

Vi gik nu mod uret rundt langs vandet på Vancouver Downtown-halvøen, og der er nemt, da man har gjort rigtigt meget ud af havnefronten med stier og masser af grønne områder - her kunne Seattle lære noget. Her var allerede sort af joggere, hundeluftere og cyklister, men stierne er brede og adskilte, så det er ikke noget problem. Vi passerede Rogers Arena, hvor de store trucks med Eagles gear stadig holdt til aftenens koncert. Her skød vi ind i byen, og vi var hurtigt oppe i Chinatown, som reelt kun er et område på 2*2 blokke.

Midt i dette ligger ”Dr. Sun Yat Sen Classical Chinese Garden”, som jeg undrede mig over, at man skulle betale for at komme ind i, da jeg huskede det som en offentlig park, da jeg var her i 2008. Vi ankom få minutter i 12, og det var perfekt, da dagens fodring af de store karper i bassinerne var udskudt pga. et kinesisk bryllup i den store sal ved receptionen. En lille kineser kom ud med en stor gong-gong, og han fortalte, at fiskene kommer, når de hører gong-lyden i vandet. Den ældste karpe er en pige på 40 år, der hedder Madonna. Fiskene går i hi om vinteren, når vandet liver koldt, da deres metabolisme stopper.
IMG_4211 IMG_4214
Karperne må derfor ikke fodres om vinteren - de dør simpelthen af det. Det var tæt på 25 grader i dag, så alle 10-12 store fisk spiste lystigt. Herren fortalte også, at der er fundet karper, som er blevet over 200 år. Man kan tælle "årringene" på deres skæl (selv om det kræver en ekspert), så der kan ikke snydes med alderen, hvis man vil prale af sine gamle fisk. Det var dog mest normalt, at karperne bliver omkring 70 år. Vi gik kort rundt i det lille område, som er små gårdspladser med bevoksning og bonsai træer i krukker. På den anden side af den lille sø, gik folk også rundt, men vi kunne ikke finde vejen derover.
IMG_4219 IMG_4222_stitch
Aah! Der ER en offentlig del af parken, som vi kunne være kommet gratis ind i, men OK … så havde vi jo misset fodringen af Madonna! Det er sjovt at se de gamle originale kinesiske bygninger med højhusene i baggrunden – noget af en kontrast!

Vi gik videre fra Chinatown og kom direkte over i Gas Town, som er Vancouvers gamle bydel, og her ligger masser af små butikker. Her står også et fint ur, hvor urværket drives af DAMP. Hvert femte minut slipper uret damp ud, men klokken skal være "hel", for at man også får en lille serenade for damp-fløjter.
IMG_4230 IMG_0038
Vi havde sat det lange ben foran, så vi ankom perfekt et par minutter i et, så vi fik den lille damp-koncert i det nu flotte solskin. Tak for det!

Nu er der kun få skridt ned til "cruise ship"-terminalen, hvor der i dag lå to enorme skibe til kaj. Vi købte to sandwiches og noget vand, inden vi gik ud på spidsen af kajen og satte os i den bagende sol med udsigt over containerhavnen og det nordlige Vancouver på den anden side af Vancouver Harbour.
Med 20 minutters mellemrum kom pendlerfærgerne ind, og de nord/sydlige Vancouver-beboere myldrede fra borde. Runder man hjørnet af kajen, kommer man rundt om det ikoniske "Canada Place", der unægteligt minder om Sydneys opera. På denne side er der top-underholdning i form af vandflyver lufthavnen. Her starter og lander de små fly i ét væk, så vi stod længe her i mylderet af turister og cruise-gæster på vej til og fra deres store skibe.
IMG_0047 IMG_4248

Næste del af turen bringer os forbi endnu flere dyre hvide sejl- og motorskibe i havnen foran eksklusive lejligheder med havneudsigt. Det hele er nydeligt lavet og tydeligvis med hård styring af arkitekturen, så intet stikker ud. Rigdommen står også i skarp kontrast til de mange hjemløse, som har samlet sig i midten af bykernen.

Nu når vi frem til Stanley Park, som er et stort grønt område på den nordlige del af downtown-halvøen. Her myldrede det med cyklister og folk på rulleskøjter i det pragtfulde vejr, men de har også deres egne vejbaner, så man undgår sammenstød med fodgængere, og bilerne kører midt gennem parken langt fra vandkanten - igen flot planlægning.

Fremme ved det lille fyr på parkens østside beslutter vi, at nu er det nok med vandringen. Vi har gået i 5 timer, og fødderne begynder at værke. Vi ser lige lidt på totempælene, og så går vi tilbage gennem parken i skyggen, for nu bager solen.
IMG_4273 IMG_4275
Da vi er inde i byen igen, finder vi nu alle de supermarkeder, som vi har savnet de sidste to dage, så nu ved vi, hvor de gemmer sig. Vi passerede en lækker bøfrestaurant, men det tog os yderligere en halv time at komme tilbage til hotellet, så efter at have hvilet en times tid, traskede vi 5 minutter tilbage til en italiensk restaurant, hvor øllet var i top, og pizzaen var fremragende. Vi havde således både ømme fødder og fyldte maver, da vi kravlede tilbage til hotellet efter 20 kilometer på benene i dag. Det var intet problem at gå tidligt i seng - vi skal helst tidligt op i morgen og gennemføre feriens længste køretur.