Onsdag d. 4. september 2013                                       RETUR

Fra tempereret regnskov til beton-jungle … Goldrush og en roterende restaurant

Vi burde have sovet som sten efter gårsdagens strabadser, men den lille mus, som Hanne havde set i vores værelse, rumsterede en del, og da den løb HEN OVER MIT ANSIGT kl. 3, så fik jeg ikke sovet mere den nat. Ikke at jeg er bange for mus, men jeg vågnede bare MEGET brat op! Det var derfor intet problem at stå op 6.30 og være klar med en pakket bil, da restauranten åbnede kl. 7.30. Faktisk lykkedes det os at rykke i den låste dør, FØR de åbnede. Så kunne vi fordrive tiden med at kigge på de små chipmunks, der futtede rundt ved siden af en Bambi-mor og hendes to halvstore kid - ren morgen-idyl. Og med sædvanlig amerikansk standard er der børne-parkering, mens Mor spiser! Det er også tydeligt at se dampen fra de varme bade bag bygningen, på denne kølige morgen.

IMG_9726 IMG_9729 IMG_9732

Morgenmaden var enorm med bacon, scramleæg og masser af ristede kartoffelterninger, og så gik turen tilbage mod Port Angelo, hvor vi var tæt forfulgt af enorme lastbiler tungt læssede med træstammer.

IMG_9734 IMG_9738 IMG_9739

I Port Angelo havde vi spottet en Walmart, da vi kørte ud til nationalparken. Her gjorde vi holdt i mere end 1½ time, men så havde vi også købt rent tøj til aftenens planlagte restaurantbesøg højt over Seattle.

Turen gik videre til Bainbridge Island, hvor vi kørte direkte ombord på færgen til Seattle formedes 16$, altså ca. 100 kroner. Til pinlig sammenligning koster Helsingør-Helsinborg ca. 400 kr. for en enkelt-tur.

Vejret var både gråt og diset, men alligevel dukkede Seattle-skyline op på under 20 minutter, så vi kunne køre næsten direkte fra regnskov til betonskov og snirkle os frem gennem ensrettede gader til vores "Travellodge by the Space Needle" hotel. Her fik vi lov til at checke ind næsten en time før den officielle tid kl. 15. Vi smed bilen 8 meter fra receptionen og næsten lige under byens vartegn (altså Space Needle), og kun et kvarter senere var vi på vej ud i byen.

Vi gik de ca. 300 meter over til det besynderlige EMP-center, der er bygget for Microsoft-penge. Her ender den specielle monorail metro, som tager én ind til centrum på under tre minutter i ti meters højde over Seattle's gader.

IMG_9764 IMG_9765

Vi kunne fra endestationen gå videre til National Park-udstillingen "Klondike Gold Rush" og få en folder til samlingen. En ekstra venlig (så er han MEGET venlig) parkbetjent fortalte, at han overvejede at tage til Scandinavien på ferie, og han udspurgte os om mulighederne, skattesystemet osv. i Danmark.

IMG_9784 IMG_9785x

Vi så hele udstillingen, vi fulgte de mange skæbner, som detaljeret beskrives i udstillingen, og vi så en fremragende film om "The Gold Rush" - sikken historie.

Klondike Gold Rush

Byen Seattle og resten af USA var i dyb depression i 1896, da man fandt guld på grænsen mellem Alaska og Canada hvor Klondike og Yukon-floderne mødes. Da et skib lagde an i Seattle i juli 1897 med 68 guldgravere og to tons guld, så spredte rygtet sig som en løbeild. Det var noget af et lykketræf for byen, for den lå perfekt for udskibing af de mange guldgravere, som søgte lykken.

Canada krævede, at man havde forsyninger med til et halvt år til vildmarken, så det skulle købes i Seattle – det blev der skabt mange formuer på – helt uden at man skulle grave efter guld. Af de godt 100.000 guldgravere, som søgte lykken, tog kun ca. 3.000 den nemme men meget kostbare sejlrute til St. Michael og videre op ad Yukon-floden. 2.000 forsøgte sig med ruten fra Edmonton i Alberta, Canada, men de få, der nåede frem efter to års strabadser, fandt ingen ledige jordlodder tilbage. Den tredje rute, The Skagway Route, som de fleste tog, krævede, at man besteg et stejlt bjerg mellem 20 og 40 gange, hvis man skulle have al sit udstyr med. De mange guldgravere lignede ”myrer på vej op af en frossen myretue” ifølge øjenvidner.

Nedefor: Standard udstyr for en guldgraver.

Klondike-01

Klondike-02

Historien er fremragende beskrevet i Jack London’s bog og ”Ulvehunden” – filmen kan varmt anbefales.

Mange, der nåede frem til Dawson City var så udmattede, at de hurtigt solgte alt deres grej, blot for at få til sejlturen tilbage til civilisationen. Mange skabte sig dog også formuer i Dawson, og der er adskillige gode historier på museet om både kvinder og mænd, der lagde grunden til deres imperier og formuer i denne ødemark – blot ved hjælp af flid og dygtig købmandskab.

Frokosten i dag blev en enorm is nede ved havnen, hvor der er masser af liv til ære for turisterne. Mange af bygningerne er gamle og refererer til guld-tiden.
IMG_9789 IMG_9791
Vi gik videre til ”Pike Street Market”, hvor vi så de flotte blomster, frugter og fiskeudstillinger - og et enkelt fiske-kast til ære for turisterne.
IMG_9795 IMG_9796
Sælges en fisk, så skal den kastes fra udstillingen og ca. 5 meter ind bag disken, så alle får noget for pengene. Ud over dette så er Seattle en rodebutik af alt for mange tidsperioder og stilarter til at man kan synes om den - og her er uhyggeligt mange hjemløse, der ligger på gader og stræder. Den to-etagers motorvej, som man har lagt lige hen over havnepromenaden pynter heller ikke.

Vi tog monorailen tilbage igen, så vi lige kunne slappe af ½ time og stryge en skjorte, inden vi igen gik de 300 meter over til Space Needle, hvor vi for flere måneder siden havde reserveret bord til 19.30, så det passede med at se mørkningen og solnedgangen over Seattle i den roterende restaurant i 500 fods højde. (Dvs. 152 meter) En elevator susede os på 41 sekunder op til udsigtsdækket. Lige under os lå det mystiske musik-museum med det besynderlige tag, som ifølge arkitekten skulle ligne en smadret guitar. Der skal megen god vilje til at se denne lighed.
IMG_9802 IMG_9804

Vi havde en "bipper" i brystlommen, så vi kunne nyde udsigten og den milde brise, indtil bipperen meldte, at vores bord var klar én etage nede.

Her ventede et bord ved vinduet, og vi nåede at rotere mere end to omgange a 47 minutter i selskab først med to drinks, så med en 6 ounce bøf garneret med en hummehale og en god flaske rødvin. Så bliver et restaurant-besøg vist ikke meget bedre. Specielt fordi Farmor havde betalt middagen som tak for hjælpen med at tømme deres hus.
IMG_4094 IMG_9817
IMG_9822 SkyCity-2

Den eneste lille-bitte ærgrelse var, at et lidt yngre par på metrostationen havde fortalt os, at der var Eagles-koncert 500 fod under os ... men nu kan man altså kun være ét sted ad gangen, og vi sad ret godt her i restauranten.

Vi tog lige en tur til på dækket for at se om man kunne være ”Søvnløs i Seattle” … det kunne vi ikke, så i stedet så vi Seattle falde til ro og lysene blive tændt i de mange vinduer. Og så var der kommet lys på den store roterende flyvende tallerken.
IMG_9824_stitch IMG_4130
Vi nåede da en del i Seattle, selv om vi kun havde én dag.