Lørdag d. 31. august 2013                                               RETUR
                                                              
København - Seattle ... med lidt bil-problemer i begge ender

Vi skal med SAS til Washington kl. 12.20, så vi har rimelig god tid til at komme i orden og efterlade et slikket hus til fire ugers fuglepasning af naboen, da alt er pakket og klar. Køleskabet og drivhuset er tømt, og indholdet skal afleveres hos pigerne efter aftale, og Marie skal låne bilen i ferien.
Lidt i 10 forsøger Hanne flere gange at få fat i Signe, da vi nærmer os hendes bopæl, men der er intet svar på mobilen. To minutter før ETA kommer en søvndrukken stemme i røret, og det er en noget klatøjet ung dame, der får sin pose med tomater og æbler samt hendes kødædende plante, der har holdt ferie i Mors drivhus. Seancen gentager sig et kvarter senere, da der kommer et "fuck-det-havde-jeg-glemt" ud af telefonen, der netop har vækket Marie. Igen dukker en tømmermænds plaget ung dame op i gadedøren og modtager indholdet af køleskabet samt diverse frugt & grønt. Marie er ikke i stand til at køre bil som aftalt, så hvordan kommer vi videre med vores bagage? Heldigvis kan en morgenfrisk Christoffer springe til og køre os til Svanemøllen Station, hvor vi uden problemer kommer til Kastrup Lufthavn med S-tog og Metro.
Vi får morgenmad i ro og mag, og SAS flyver som altid til tiden og ankommer efter 8½ time til Washington.

I Washington starter balladen! Her er som sædvanligt en KÆMPE-kø ved indrejse-checket, så det tager over en time at komme igennem. Nu har vi kun tre kvarter til at nå næste fly til Seattle. Det lyder OK, men køen til Security for at checke ind igen er lige så lang - altså køen for at komme ind i de tre baner af kø frem til selve checket. Vi vælger midterbanen, men konstaterer hurtigt, at inderbanen suser igennem. Da et hold højttalende danskere overhaler os indenom i denne bane, flytter vi spærringen og hægter os på denne gruppe - de skal også til Seattle. Vi nærmest løber igennem HELE vejen gennem Terminal C og D for at komme ud til den sidste gate D32, hvor boarding allerede er startet. Vi er svedte - men vi nåede frem, og Hanne kommer uden problemer gennem indcheckningen og ind i flyet, men pludselig er min billet ikke i orden, så jeg må vente fem minutter ekstra på at tumpen giver mig adgang - til et for øvrigt halvtomt fly, der venter en time længere på at få flere strandede passagerer med - hvilket viser sig kun at være fem personer i alt, som alle steg på tre kvarter før at kaptajnen opgav at vente længere og kastede fortøjningerne. Vi havde derfor god plads i flyet og fik hermed pulsen ned i et normalt leje - VI HADER AT REJSE IND I USA OG SKULLE SKIFTE FLY. Hvis man har mulighed for det, så skal man altid overnatte det første sted, man lander, så der ikke er stress på i Immigrationen.

Flyvningen på tværs af USA var som altid flot. Her ligger sne mange steder, og vi tager en del billeder ud ad vinduerne af de mange floder, søer og snedækkede bjerge.
 
Indflyvningen til Seattle var fantastisk i solnedgangslyset, hvor Mount Rainier-bjerget tårnede sig op OVER flyet til venstre med sine 14.411 fod, dvs. 4.392 meter. Det er lidt skræmmende at flyve UNDER bjergtops-højde i så stor en flyvemaskine. Billedet er lidt snyd, da vi ikke nåede at tage et selv, så det er fundet på nettet - derfor mangler de flotte røde solnedgangsfarve også.

I Seattle fik vi meget hurtigt vores bagage, og vi gik direkte op i en bus-shuttle, der kørte os til "Budget"-biludlejningen. En lidt for smart ung mand opgraderede vores normale bil til en "Jeep Cherokee" SUV, som viste sig at være en kampvogn, som man skulle klatre op i. Hanne sad så lavt, at hun ikke kunne se ud af forruden, og jeg havde hele højre del af min forrude dækket af bakspejlet. Bilen var enorm, men den kørte godt. Vi fandt uden problemer vores overnatning ved lufthavnen, som var prototypen på et amerikansk motel med parkering lige foran døren til værelset.

Efter at have hentet lidt frossen mikroonvsmad på en tankstation, tog jeg en hurtig beslutning om, at vi IKKE kunne køre i denne kampvogn i fire uger, så jeg kørte tilbage til lufthavnen og afleverede bilen og kunne hurtigt få en anden her ... hvis jeg ikke var stødt på søde Patricia, der var en ældre uerfaren afløser i den kombinerede Avis-Budget servicebod i den store parkeringskælder. Jeg kunne sagtens få en mindre "SUV", sagde Patricia. (Jeg fandt senere ud af, at SUV betyder "Sport Utility Vehicle" og at de er store 4-hjuls-trukne stationcars!) Jeg fortalte Patricia, at jeg havde bestilt "A CAR" ... ikke en SUV. Patricia så let undrende på mig og lignede én der tænkte: ”Ingen kører da rundt i biler længere!”

Søde Patricia kæmpede i 25 minutter med at finde en bil til mig, og da det lykkedes viste hun mig en kopi af kontrakten, hvor det gik op for mig, at "den smarte unge mand" havde opgraderet os for 20$ om dagen - hvilket løber op i 3.500 kroner på en måned. Patricia kunne godt se problemet og kæmpede videre. På dette tidspunkt var jeg nødt til at forevige Patricia og én af hendes chefer.

Hun gik ind til sin chef og fik lavet en ny kontrakt, og da den var klar nævnte hun henkastet, at bilen skulle afleveres HER.  "Nej, Patricia. Den skal afleveres i Denver i Colorado." UHA! Den bil, som Patricia havde valgt, måtte ikke forlade staten Washington. Hun fik igen hjælp fra sin chef med at finde en fin blå Ford Fusion, men chefen gik desværre. Nu startede kampen mellem mennesket og maskinerne for at få den ikke-udlejede bil tilbage i systemet, så den blå Ford kunne forlade lufthavnen. Efter 15 minutter SMS'ede jeg til Hanne, at alt var vel, og jeg ikke var hverken slået ned eller faret vild. Efter yderligere 15 minutter stod TRE personer foran computeren, og til sidst lykkedes det. Jeg var lykkelig, for det var en super-lækker bil, som vi ville elske. Jeg vidste jo heller ikke på dette tidspunkt, at jeg ville blive berøvet de ekstra 3.500 kroner af henholdsvis Budget og Rentalcars.com ... det er faren ved at leje en bil gennem et web-firma.

Senere på vores tur parkerede vi tilfældigvis mellem to Jeep Cherokee"s, og her var jeg nødt til at have et billede af de tre biler sammen - med vores "lille" bil i midten. Jeep'en er en halv gang højere end Ford'en ... og en del bredere, så jeg var lykkelig for, at vi skiftede den.

Efter en time var jeg tilbage på motellet, hvor endnu et drama havde udspillet sig. Hanne's shampoo var eksploderet i kufferten, og en plasticpose havde ikke holdt shampoen inden, så her foregik den store afvaskning af tøj og kuffert, og det var endnu ikke afsluttet, da den blå Ford landede. Nu måtte bil og shampoo passe sig selv, og vi varmede vores frosne mikroovns-burgere. Vi var fra butikken blevet udstyret med et overvældende udvalg af små sennep-, ketchup- og dressing-poser, som en ung ekspedient med talegaver som en stand-up komiker havde udleveret til os. Det fik maden langt op over McDonalds-niveau - specielt fordi to store kolde øl nu fik en velfortjent tur gennem halsen. Vi holdt den gående til over midnat - svarende til kl. 9 søndag morgen i Danmark, og så var det godnat.

Til toppen