Det er sidste dag - vi er på vej hjem.
Vores eneste aftale i dag med at besøge Chryslers Proving Grounds
bliver desværre aflyst, så dagens tilbageværende opgave er at tale med
vores egne Application Engineers på kontoret i Detroit.
Vi bliver hentet på hotellet af Gary Newton, der kører os direkte til
B&K Kontoret, som deles med MSC, der står for "Materials
Science Corporation".
MSC laver materialer til at dæmpe lyd, og der er flotte forhold på dette
laboratorium, som er spækket med B&K-udstyr.
Vi ser det store halv-lyddøde rum, hvor der er en dyno, så man kan teste
biler i realistiske forhold. Realistisk betyder så her, at rummet kan
tempereres mht. kulde og fugt, som man har brug for. Da vi kommer ind i
rummet går folk med Tesla-jakker rundt og arbejder med den velkendte
Model S, som vi kørte i forleden. Bilen er dækket af dug, og rummet er
meget koldt. Billedet nedenfor er taget fra MSC's hjemmeside:
http://www.matsci.com/
Under dyno'en er vi på hjemmebane, så her kan jeg godt fotografere.
Til højre ses de store motorer, som driver dynoen. For at sikre mindst
mulig støj i det lyddøde rum, står de ikke under rummet, men i kælderen
ved siden af. De store aksler føres så gennem væggen ind til selve
dyno-rullerne vist til venstre. Den bagerste enhed kan skydes frem og
tilbage, så den kan tilpasses akselafstanden på den valgte bil. Gary
noterer med et smil, at man sender strøm tilbage til nettet, når bilens
motor driver dynoen rundt - det må passe os "europæere" godt. Thjaee ...
amerikanere burde vel også glæde sig over det?
Her er også andre lyddøde og lydhårde rum, og MSC har faciliteter til at
fremstille mindre mængder af de emner, som de afprøver her i samarbejde
med bilfabrikanter - eller hvem der nu bruger faciliteterne.
Klokken 9 er det blevet tid til at tale med vores Application
Ingeniører. Gary og Dave Bogema (som er sælgere) er med sammen med Scott
Hunt, Andrea Frey , Tony Frazer og Chris Moon, der hver er specialister
på forskellige områder. Vi taler om kommende produkter, og de er vældigt
interesserede i at udveksle erfaringer, viden og problem-løsninger med
os i Nærum. Det skal vi absolut gøre brug af fremover. Vi taler helt
frem til kl. 12, hvor vi tager ud for at spise sammen.
Gary tager os dog først hen til det lokale firma Roush, der lever af
at lave ... godt gættet ... noget med biler - RACERBILER!
Roush lever at at bygge "almindelige" Ford-biler om til racerbiler, og
specielt med fokus på NASCAR, som er racerløb for ombyggede
standardbiler. Her har Roush er par teams baseret på deres Ford-biler. I
dag er det opstarten på de næste par ugers ræs - hvis vi havde været her
næste week-end kunne vi have set selve løbet. I dag er der "bare"
udstilling og autograf signering fra kørerne. Det starter om et par
timer, så vi kan lige nå at se på herlighederne, inden det hele bliver
overrendt af fans.
Her er fyldt med Ford-racere, der står side ved side, så man kun lige
kan klemme sig ind imellem dem. Krestian og Gary studerer interesseret
bilerne og diskuterer detaljer - jeg må nok bare konstatere, at her er
noget, der ligger en anelse udenfor mine interesser. Men flotte er de
da, og meget standard-bil er der ikke tilbage i disse prægtige maskiner.
Herefter spiser vi frokost med nogle af Application ingeniørerne på
en sports-burger-bar, hvor vi diskuterer fremtiden, fortiden og hvordan
det hele skal ende ... det var nu ikke så dybt, som det kunne lyde til!
Så er det retur til kontoret og samle bagagen op, og så er det afsted
til lufthavnen, så vi kan komme hjem til Danmark efter en lang,
begivenhedsrig og lærerig tur.
Retur til toppen.