Torsdag d. 13. juni 2013                         RETUR
                                                              
Detroit ... det er noget med biler ... ik?

Det er sidste dag - vi er på vej hjem.

Vores eneste aftale i dag med at besøge Chryslers Proving Grounds bliver desværre aflyst, så dagens tilbageværende opgave er at tale med vores egne Application Engineers på kontoret i Detroit.

Vi bliver hentet på hotellet af Gary Newton, der kører os direkte til B&K Kontoret, som deles med MSC, der står for "Materials Science Corporation".

MSC laver materialer til at dæmpe lyd, og der er flotte forhold på dette laboratorium, som er spækket med B&K-udstyr.

Vi ser det store halv-lyddøde rum, hvor der er en dyno, så man kan teste biler i realistiske forhold. Realistisk betyder så her, at rummet kan tempereres mht. kulde og fugt, som man har brug for. Da vi kommer ind i rummet går folk med Tesla-jakker rundt og arbejder med den velkendte Model S, som vi kørte i forleden. Bilen er dækket af dug, og rummet er meget koldt. Billedet nedenfor er taget fra MSC's hjemmeside: http://www.matsci.com/

Under dyno'en er vi på hjemmebane, så her kan jeg godt fotografere.

Til højre ses de store motorer, som driver dynoen. For at sikre mindst mulig støj i det lyddøde rum, står de ikke under rummet, men i kælderen ved siden af. De store aksler føres så gennem væggen ind til selve dyno-rullerne vist til venstre. Den bagerste enhed kan skydes frem og tilbage, så den kan tilpasses akselafstanden på den valgte bil. Gary noterer med et smil, at man sender strøm tilbage til nettet, når bilens motor driver dynoen rundt - det må passe os "europæere" godt. Thjaee ... amerikanere burde vel også glæde sig over det?
Her er også andre lyddøde og lydhårde rum, og MSC har faciliteter til at fremstille mindre mængder af de emner, som de afprøver her i samarbejde med bilfabrikanter - eller hvem der nu bruger faciliteterne.

Klokken 9 er det blevet tid til at tale med vores Application Ingeniører. Gary og Dave Bogema (som er sælgere) er med sammen med Scott Hunt, Andrea Frey , Tony Frazer og Chris Moon, der hver er specialister på forskellige områder. Vi taler om kommende produkter, og de er vældigt interesserede i at udveksle erfaringer, viden og problem-løsninger med os i Nærum. Det skal vi absolut gøre brug af fremover. Vi taler helt frem til kl. 12, hvor vi tager ud for at spise sammen.

Gary tager os dog først hen til det lokale firma Roush, der lever af at lave ... godt gættet ... noget med biler - RACERBILER!
Roush lever at at bygge "almindelige" Ford-biler om til racerbiler, og specielt med fokus på NASCAR, som er racerløb for ombyggede standardbiler. Her har Roush er par teams baseret på deres Ford-biler. I dag er det opstarten på de næste par ugers ræs - hvis vi havde været her næste week-end kunne vi have set selve løbet. I dag er der "bare" udstilling og autograf signering fra kørerne. Det starter om et par timer, så vi kan lige nå at se på herlighederne, inden det hele bliver overrendt af fans.

Her er fyldt med Ford-racere, der står side ved side, så man kun lige kan klemme sig ind imellem dem. Krestian og Gary studerer interesseret bilerne og diskuterer detaljer - jeg må nok bare konstatere, at her er noget, der ligger en anelse udenfor mine interesser. Men flotte er de da, og meget standard-bil er der ikke tilbage i disse prægtige maskiner.

Herefter spiser vi frokost med nogle af Application ingeniørerne på en sports-burger-bar, hvor vi diskuterer fremtiden, fortiden og hvordan det hele skal ende ... det var nu ikke så dybt, som det kunne lyde til!

Så er det retur til kontoret og samle bagagen op, og så er det afsted til lufthavnen, så vi kan komme hjem til Danmark efter en lang, begivenhedsrig og lærerig tur.

Retur til toppen.