Mandag d. 10. juni 2013                            RETUR
                                                              
"A Hard Nights Day" in Detroit ... et stort Motown Hit!

Vi forsøger efter bedste evne at sove på flyet, og det lykkes da også en smule. Vi er begge temmelig friske, da vi stiger ud i Chicago kl. 04.30 lokaltid. Vi venter kun kort, da vi har trasket os igennem lufthavnen, og er kommet hen til den gate, hvor flyet venter på at flyve os videre til Detroit kl. 06.05. Da vi står ud i Detroit, er vi til gengæld smadrede, da det var et lille fly med dårlige gamle sæder. Vi tager nu en taxi til B&K-kontoret, og her møder en oplagt Gary Newton os. Vi får frisket os op og skiftet tøj, og så er det afsted til første kunde, som vi skal møde kl. 10.30 - morgenmaden må vi udskyde til bagefter. På vej ud til kunden leger Gary og Krestian med Sonoscout-målemaskinen på iPad'en - herovre tager man det ikke så tungt med at håndtere mobiltelefoner OG iPADs, mens man kører bil. Bemærk måle-hardwaren, som ligger i lommen bag Gary's sæde og styres trådløst fra iPad'en.

Gary demonstrerer som det første vidunderet for TRW, som laver komponenter til biler. De er vildt begejstrede, og Gary må køre flere ture med folk fra stedet, for at alle kan se det. Vi får en god snak med dem om deres ønsker og behov, så det var et vellykket besøg.

Nu har vi tid til morgenmad, som på bedste amerikanske vis kan bestå af lige det, som du har lyst til. Bacon, pølser og æg med Cola ... så kører det! Men OK! På det tidspunkt havde min mave også rumlet så meget, at Krestian havde bemærket det!

Nu kører Gary os igennem nogle forstæder til Detroit som er no-mans-land. Her bor stadig mennesker, men mange af husene er efterladt af flygtende arbejdsløse, som har opgivet tilværelsen her. Husene bliver rippet for værdier, nogle bliver ifølge Gary indtaget af kriminelle, der laver narkotika-laboratorier, og nogle af husene er helt overgroede. Som et desperat forsøg på at holde kriminelle og narkomaner væk, bliver nogle af ruinerne brændt ned af de få desperate, der stadig forsøger at få en tilværelse til at hænge sammen her. Tal lige om depression! Dette har nok ikke været et meget velstående kvarter, men almindelig mennesker har boet her. I dag må de tilbageboende købe æg og mælk til overpriser i den eneste overlevende type butik i området: The Liquer Store!

Gary kører ud af området, og vi ender på Telegraph Road, som er grænsen for der rigtigt "slemme". Her tilbyder han os at bo på "Victory Inn", hvor der er masser af "in-room entertainment"! Da regnen silede ned på dette tidspunkt, er nedenstående billede fundet på Google Maps, og sikkert af ældre dato. I hvert fald er adskillige af dørene og vinduerne manglende i det fashionable etablissement. "Det er politiet, der sparker dørene ind, når de anholder narkotikasælgere og prostituerede", forklarer han. Aha! Det var det, han mente, med "in-room entertainment" ... hvis man er til den slags underholdning. Vi refuserer på overnatningstilbudet og kører videre.

Klokken 13 kører vi op foran Meritors domæcil. I den meget imponerende forhal bag receptionen er der udstillet affjedringer til køretøjer, der kunne passe i en kampvogn. Der er da også en grund til, at vi skal godkendes, inden vi kommer ind i denne virksomhed, som leverer gods til den amrikanske forsvarsbranche. På flotte videoer i forhallen kan man se Meritors historie, og hvordan de blev udskilt fra gigantiske Rockwell, som en selvstændig "automotive" enhed.


Også her demonstrerer Gary de nye herligheder, og vi taler længe med om om de erfaringer, som de har med vores udstyr, og hvad de kunne ønske sig i fremtiden.

Krestian og jeg er ved at være godt trætte, efter en dag i forlængelse af en hård nat. Vi vågner dog lidt op igen, da Gary kører os ind til Downtown Detroit, og vi på vejen ser den ene enorme efterladte tomme bygning efter den anden. Vi stopper ud for én af dem, og det viser sig at det er et nationalt mindesmærke.

I disse faldefærdige bygninger startede Henry Ford sin produktion af den berømte Ford T i 1913. Bemærk teksten: "I 1925 lykkedes det at producere over 9.000 biler på ÉN enkelt dag" - det kan man da kalde masseproduktion. Det er sørgeligt, at man ikke har omdannet dette sted til et museum og mindesmærke over denne storhedstid for den moderne industri og den tekniske revolution, som den medførte.

Med sin entusiasme for biler skal Krestian selvfølgelig foreviges her.
 

Gary fortsætter ind i "den rige afdeling" af Detroit, som ligger få gader væk. Her er enorme huse faldet til lattterlige priser, så hvis man kan leve med naboerne, så er her muligheder for er "røverkøb". "Man skal nok have et par skydevåben, hvis man bor her", konstaterer Gary ... det er vist ikke kun røverkøb, man risikerer i området.

Til gengæld man erhverve disse paladser for omkring 100.000$, mener Gary. Og de mennesker, som bor her, holder dem i fin stand.

Hele vejen ind mod centrum fortsætter forfaldet. Den ene gigantiske tomme fabriksbygning følger den anden. Knuste eller barrikaderede vinduer og store tomme parkeringspladser. Det er uhyggeligt men fascinerende at se bagsiden af medaljen over den amerikanske drøm, og den silende regn gør det ikke mindre deprimerende.
 
Gary forklarer, hvordan Detroit havde sin storhedstid fra 1930 og frem til 1950'erne. I slutning af 60'erne begyndte alt at gå galt i Detroit pga. raceoptøjer og ikke mindst korruktion. Raceoptøjerne er ophørt, men korruktionen lever stadig i bedste velgående. Så sent som i marts 2013 blev en tidligere borgmester i Detroit sendt i fængsel for korruption! Vi diskuterer muligheden for, at Silicon Valley ser ud på samme måde om 30 år, når Kina har overtaget al produktion i verden. En skræmmende tanke!

Vi er nu helt inde i centrum, og her troner to majestætiske bygninger: Det gamle hovedkvarter for GM General Motors, og det store "Henry Ford Hospital".

Lige overfor ligger nogle lige så ikoniske bygninger. Jeg bliver belært om, at Detroit var "The Motor Town" ... eller forkortet til Motown. Derfor er det selvfølgelig her, at man finder de berømte Motown studier fra 1959 i to små almindeligt udseende huse, der nu er omdannet til museum. Jeg spejder til højre og venstre, men hverken Diana Ross & the Supremes, Jackson Five, Stevie Wonder eller Marvin Gaye er lige i nærheden.

Og med min entusiasme for musik, er det selvfølgelig min tur til at blive foreviget her. (Klik på billedet for at se det i fuld størrelse, så man kan læse teksten) Og så var det holdt op med at regne, og det hele lysnede lidt.

Gary fortæller med stor entusiame om Detroit, som han er født og opvokset i, og hans holdning til Detroit kommer meget godt til udtryk i to skilte, som vi ser helt inde i Downtown i henholdsvis et butiksvindue og foran en byggeplads.

Regnen vælter igen ned, da Gary kører ind og parkerer i det enorme nye GM Hovedkvarter, der ligger helt ned til Detroit floden. I den store forhal, kan man gennem glasfacaden skimte bygningerne i Canada på den anden side af floden.

"Vi skal lige se den nye Corvette", griner Gary. Og det gør vi så sammen med alle de andre nye modeller fra General Motors.


Det er et meget imponerende hovedkvarter, som bilgiganten har her.

Nu kører vi et godt stykke ud af byen til forstaden Livonia, hvor Gary også bor. Her checker vi ind på vores hotel - desværre kun for to dage, så vi skal skifte sidste aften for én nat - surt. Krestian og jeg er ved at være godt bombede efter en lang dag efter en hård nat, så vi går allerede klokken 18 over til den nærliggende italienske familie-restaurant "Buca di Beppo". Her forklarer den kvindelige tjener, at familie restaurant betyder, at en lille portion er til to, mens en stor portion er til 3-4 personer. Vi bestiller en æble-gorgonzola salat og pasta med kylling i SMÅ portioner.

Da vi er stop-mætte og det meste af maden er tilbage, forstår vi, hvorfor nogle italienere bliver meget store. Vi kravler tilbage til hotellet, så vi har muligheden for at få sovet ud inden morgendagens tre kunde-møder.

Retur til toppen.