Onsdag d. 5. juni 2013                          RETUR
                                                              
Bådmotorer og Vindmølle-gearkasser i Milwaukee

I dag er det VILDT tidligt. Vi bæiver hentet af Jason allerede 05.30, så restauranten er ikke åben endu for morgenmad. Det kan vi heldigvis rette op på på vej til Milwaukee, som ligger nord for Chicago, så vi forlader Illinois og kører ind i Madison. Efter en times kørsel holder vi ind ved et sted, hvor Jason er specielt begejstret for deres omeletter, der minder ham om hans farmor's køkken. Det er et af disse steder, som der bare er så mange af i USA, men dette er lige en klasse over de andre. Brødet er helt klart hjemmebagt, så selv Jason's farmor ville nok billige kvaliteten.

I Milwaukee holder vi ind på parkeringen hos Briggs & Stratton, der jo leverer motorer til hele verdens bestand af græsslåmaskiner. Vi skal desværre ikke besøge dem, men i stedet møder vi Stephen Kiss, der er B&K-sælger i dette område.

Stephen er en noget anden type end Jason og Jack. Jason holdt kortvarigt op som sælger hos B&K for at sælge forsikringer - det siger vist alt. Stephen udspørger os straks om, hvor meget vi kan hjælpe ham med at sælge. Han er konstant på sin mobil, mens han kører, så det fremmer ikke tilliden.

Stephen er meget opsat på at sælge vores nye system hos den anden kunde, som vi besøger i dag, så han beder os allerede nu om at øve os på sætningen: "I think this is the right solution for you." Kunderne har tilsyneladende stor respekt for besøgende fra hovedkvarteret i Danmark.

Første kunde er dog "Mercury Marine" der vist er kendt verden over for at lave de flotte sorte motorer til speed-både. Vi taler med et par udviklingsfolk om deres behov for nye løsnninger, og det er meget konstruktivt. De er meget åbne, selv om de lige nu bruger udstyr fra konkurrenter.

På vej ud bliver i ført gennem en anden udgang, hvor de har udstillet en del motorer. Det lugter lidt af benzin, ,så Krestian har en masse spørgsmål, som han villigt får besvaret. Vi ser også et par af de detaljer, som vi diskuterede under mødet. Nogle kunder sætter helt op til fire af disse motorer på én båd. Fyrene her ryster lidt på hovedet over dette. Deres kraftigste motor leverer 1.650 hestekræfter!

 

Stephen mener ikke, at vi behøver frokost, men dette passer tydeligvis ikke Jason, så vi holder ind ved en sandwich-bar, og spiser i bilen på vej ud til "Gearbox Express", der lever af at inspicere og vedligeholde gearkasser til vindmøller. Her møder vi en ældre gubbe, der er lige så grøn som os selv - der er mange B&K-fans i verden.

GE måler på gearboxen direkte i vindmøllen, og viser den tegn på slitage, så får de en kran til at pille gearet ud, og erstatter det med et renoveret gear. GE lover garanti på deres gearboxe, så de er MEGET opsatte på at måle på dem, og fange slitage inden møllen stopper. Det koster tæt på en bondegård at leje kranen, så de vil være helt sikre på, at gearet ER slidt, før de skal renovere det. Til dette formål har de tre LAN-XI Moduler i en Frame, som de bruger til at måle på gearene i værkstedet, inden de sender dem retur. Nu vil de så gerne måle med det samme udstyr i selve vindmøllen, inden de beslutter sig for at pille gearet ud.
Vi viser dem derfor den nye iPad-kontrol til LAN-XI, og da gubben selv har en iPad, så henter han lige App'en, og det ender med at ham overtager demonstrationen, da direktørerne (og ejerne) kommer for at se en demo. De er begejstrede, og Krestian springer til og siger: "I think this is the right solution for you!". Jeg må bide mig selv i kinden for ikke at grine højt. Ikke desto mindre, så ville de vildt gerne have systemet, og de beordrede det næsten på stedet.
Og det er ikke småt isenkram de har i dette værksted. Store kraner under loftet kører de tunge gearboxe rundt i den store hal. De kan også sætte gearboxene ned på deres test-stand, hvor en stor motor i den ene ende driver geraboxen, og endnu en gearbox og endnu en motor fungerer som belastning, mens man måler på den renoverede box. Det er lige en lille sag på 12-13 meter i bredden, og slangerne og kabler til monstret er enorme.

Det er IKKE her, sin arm kommer ind i maskinen - og sikkerheden er BETYDELIG mindre end hos Caterpillar.

Vi spæner nu ud af døren med Jason og efterlader Stephen. Jason kører os til Milwaukee-lufthavnen, hvor vi siger tak for god behandling og hyggeligt samvær. Turen til Denver, Colorado er temmelig begivenhedsløs, men vi har lige tid til at få lidt mad kl. 18, inden turen går videre mod San Jose.

Denne tur er til gengæld VILDT smuk, da vi flyver hen over Rocky Mountains og passerer Colorado, Utah, Nevada og kommer ind i Californien. De smukke klipper bliver afløst af buet asfalt- kunst, da vi lægger an til landing i San Jose.

Vi tager en taxi til hotellet, hvilket var lidt tosset, da det var meget tæt på - men hvordan ved man lige det? Efter at have checket ind, gik vi en runde for at inspicere området, og det grundige check afslørede heldigvis en bar, hvor man kunne nye en øl under den åbne himmel. Man er vel kommet til Californien.

Retur til toppen.