Vi bliver hentet allerede kl. 7, men vi mødes først i restauranten
kl. 06.30, og der er lidt kaos, da noget af personalet ikke er dukket
op. Kokken går derfor rundt og modtager ordrer, og køen af sure kunder
vokser hurtigt. Vi får først vores mad lidt i 7, og Krestian har bestilt
"beef & eggs" ... USAs svar på bacon & eggs. Vejene i dag er temmelig meget ligeud ... vi drejer højest et par gange i
løbet af dagens meget lange køretur. Når man ser turen på GPS-loggeren, så er det tydeligt, at sving ikke
er højt prioriteret i det amerikanske vejsystem. Men hvorfor svinge, når
den korteste vej mellem to punkter er ligeud? Dagens første holdt er Preoria, hvor Caterpillar's Test-områder ligger. Caterpillar laver ALT i store maskiner til at grave og flytte jord. Her er en del maskiner, som kunne gøre havearbejdet nemmere ... faktisk kunne de flytte alt ukrudt (inkl. jorden i 3 meters dybde) i løbet af et par sekunder. På deres store område ser vi en del spændende maskiner, som efterfølgende er blevet fundet på nettet, da vi igen ikke har kameraet fremme i løbet af dagen. Ser man på området fra Google Earth, så kan man nok få et indtryk af,
at dette er en stor virksomhed. Dette er KUN test-området. Udvikling,
produktion mm. ligger en masse andre steder. Inde i deres enorne halv-lyddøde rum står en D10 maskine, som ser
lille ud i rummet ... men går man tæt på den, så er den grotesk stor i
forhold til de bulldozere, som man ser i lille Danmark. (Alle billeder
af CAT-maskiner er hentet fra nettet - vi tog ingen billeder on
location!) Prøv at lokalisere førersædet ... det giver et indtryk af
størrelsen. Storebror D11, som er deres største maskine, den vejer det
samme som en Boeing 747!!!!! Kigger man i Caterpillar's katalog, så er variationen i udvalget enormt - og ingen af mulighederne er små tingester.
Caterpillar-drengene er meget B&K-positive, og vi skal klart arbejde sammen med dem om at udvikle nye løsninger. Til sidst ser vi deres store område, hvor de graver og afprøver maskinerne i praksis. Som de siger: "Hvis vi vil af med nogen, så er det her - vi har ikke problemer med at få gravet hullet!" Herefter kører vi til en lokal mexikansk diner og spiser med tre af fyrene, og de er mega-positive at tale med. Nu fortsætter vi til Caterpillars "Research Enhed", hvor vi møder David, der er mere grøn end en frø. Der er B&K-udstyr over det hele og vi får en masse input om mulige forbedringer. Her har de også lyd-hårde og halv-lyddøde rum til deres målinger, men de er mindre, da de måler på "komponenter" her - ikke samlede maskiner. <indsæt billeder fra nettet og udleverede magasiner> På vej til bage fra Caterpillar til Chicago er der tradition for at
købe is i den lokale is-shop, så her ser jeg mit snit til at forevige
Krestian, Jason Kunio i midten og Jack Grazia til højre. Meget flinke og
dygtige fyre. Så er det ligeud 200 km. tilbage til hotellet, hvor vi er tilbage
efter en 11-timers dag. Det giver os lige en time til at puste, inden vi
igen mødes med Jack på sports-baren lige overfor hotellet, hvor der
vises ishockey på gigantiske skærme. Chicago versus LA, så der råbes en
del, og støjniveauet er helt enormt i det store rum. Og så er det i seng. Uret stilles til 04.45 ... Jason henter os
allerede kl. 05.30, og så skal vi igen køre langt ... og flyve.
|