EMD ejes nu af Caterpillar, som vi skal besøge onsdag.
Vi blev hentet kl. 9 af vores to B&K-folk Jack Grazia og Jason Kunio,
som skulle køre med os på to kundebesøg i omegnen af Chicago. Den ligger
GPS-logger fangede det meste af ruten - vi var ganske tæt på Chicago, og
det meste af tiden var vi i nærheden af de to herrers hjem, så de var
meget på hjemmebane. Første kunde var Electro Motive Diesel, som er en af de helt store, når det gælder lokomotiver. Således skriver dabske Wikipedia:
Electro-Motive Diesel, Inc. (EMD) er en af verdens
største producenter af
jernbanelokomotiver
og
motorer til lokomotiver. EMD har således fremstillet
mere end 70,000 lokomotivmotorer. I Danmark er motorerne til
ME-,
MX-,
MY- og
MZ-lokomotiverne leveret af EMD.
EMD ejes nu af Caterpillar, som vi skal besøge onsdag.
Vi var desværre kun i deres kontorer, men vi havde da udsigt til
rangerområder, hvor der stod en del meget store maskiner, og over alt på
væggene var der foto af disse enorme trækheste, som ses over alt i USA.
Frokosten blev indtaget i nærheden på en Thai-restaurant, hvor den rare
dame spurgte, om mini mad var for stærk, da jeg drak 5 gange så meget
vand som de andre. Stærkt? Det sved HELE vejen gennem systemet -
bogstaveligt talt! På vej til restauranten måtte vi vente i 10 minutter
på at et tog med kul passerede ... imponerende! Nu kørte vi til Blachford, som måler på lyd i store lastbiler og forsøger at dæmpe det, så chaufføren kan tale i sin radio og lytte til musik, mens han kører. De har et enormt halv-luddødt rum, hvor de kan spænde en stor lastbil fast på en "dyno", dvs. de kan starte motoren og lade hjulene rulle på store metalrulle i gulvet, som kan belaste motoren, mens de måler på lyden i kabinen. Blachford producerer selv de materialer, som benyttes til at dæmpe lyden på en fabrik lige ved siden af laboratoriet.
De kan også teste på det material, som de fremstiller. Det skal testes
for lyd-absorption, varmebestandighed osv., og til dette har de et væld
af specielle apparater. Her er billeder fra nettet af disse taget "on
location", men ligesom hos os, var der ryddet op, da de tog billederne,
og man bruger altså ikke kitler :-) Vi taler i en time med en super engageret Jennifer Shaw, og det fremmer den afslappede stemning, at Jason har arbejdet her for 7 år siden, så han er rimelig hjemmevandt, og det hele foregår mellem venner. Vi nåede lige at vende hotellet, som var et nyt i forhold til i går, da dette ligger bedre i forhold til vores to dages udflugter i dette område. Vi blev samlet op igen 18.30, og så var det afsted til en lokal restaurant FoxFire, hvor også salgschef Marty Gerold mødte op, og vi havde en god snak et par timer. Og bøffen var næsten lige så stor som dagens lokomotiver! |