Vi kunne ikke sove vildt længe, da morgenmaden igen lukker kl. 9.
Petteri og Signe ankommer to minutter før 9, og de bliver afvist, men
får at vide, at de kan gå ned i den "fine" restaurant, som har åbent til
kl. 11. Her får de serveret frisk kaffe ved bordene i stedet for det
tjære, som vi tygger os igennem. Hvorfor vidste vi ikke det? Hanne og
jeg drager nu til fods mod
Byplanlægningsmuseet, mens Petteri og Pigerne
tager direkte til Zoo. På vej til museet ser vi aftenens mad på vej ind
i en restaurant ... vi skal have Beijing Duck bedre kendt som Peking and
i aften - dog ikke i denne noget farverige og over-dekorerede
restaurant.
Det tager ca. ½ time at gå de tre kilometer til
museet, der viser sig at være en kæmpe-positiv overraskelse. Her er
næsten mennsketomt, stille, køligt, moderne, og med masser af modeller
af det gamle og nye Beijing. Modellerne varierer mellem at være store og
gigantiske. Modellen af det centrale Beijing fra Tian'anmen Pladsen til
OL Byen på anden sal er dyster og mørklagt i lokalet, så den er lidt
svær at se, så her er vi lidt skuffede, da vi har hørt om store og
flotte modeller.
Vi går op på tredje sal, og her står igen en smuk und
kineserpige ved den rullende trappe, og hun træder ud på trappen lige
foran os, så trappen starter og vi kan rulle op. Aha! Pigerne er ansat
til at starte de automatiske rullende trapper for de besøgende. Hvad
skal man mene om det? De har da et job! Oven for trappen kan vi se ud på
en væg, der rummer en enorm bronzemodel i skala 1:1000 af det gamle Beijing, hvor hvert
enkelt hus er på størrelse med en negl ... vildt imponerende. Den
Forbudte By er pudset op, så den står blank og fin.
|
På tredje sal bliver vi mødt af
en meget stor model af Den Forbudte By i farveløst træ. Det giver et
nuanceløst og ensartet indtryk af byen, hvor form og placering træder
frem i forhold til skrigende gule tage fra virkeligheden. Vi studerer
længe den ca. 25 kvadratmeter stor model og dens imponerende
mængde detaljer, inden vi bevæger os videre på tredje sal. |
|
I næste lokale
mister man totalt pusten. Som Guliver i miniputternes rige træder man ud
i det frie fald, da man vandrer ud på et luftfotografi af Beijing på
gulvet - elegant lavet af sort/hvide foto-firkanter.
Vi svæver hen over
Beijings forstæder, mens vores blik allerede er rettet mod den by, der
rejser sig i 3D-miniformat i midten af det enorme lokale. En perfekt
overgang fra sort/hvide motorveje fører videre i en 3D-model, hvor
detaljerede veje, huse, parker og træer tager over. En snor afholder os
fra at vandre videre ind over byen, så i stedet beundrer vi den
fantastiske nøjagtighed, som hver enkelt detalje er gengivet med, såvel
i form som i farver.
Vi udsætter en grundigere gennemgang af byen og i stedet går vi op på
fjerde sal, da vores ur viser, at den engelske udgave af "Beijing Future
in 4D"-filmen vil blive vist nu. Endnu en køn und kineserpige sørger
for, at vi ikke selv skal starte den rullende trappe, og vi overvejer
kortvarigt, om det er dette vi skal indføre i Danmark, for at undgå at
folk mister retten til deres dagpenge! Vi smider 10 yuan hver og får en
4D-billet, og henne ved 4D-biografen ligner endnu en køn ung pige et
stort spørgsmålstegn, da vi træder ind i den tomme biograf og fremviser
vores billetter. Hun forsøger genert at forklare os noget på engelsk,
men standser inden første stavelse er afsluttet. Derefter går hun ud til
endnu en guide, og sammen gennemgår de vha. en mobilradio nogle papirer,
som må være dagens program. Hanne og jeg havde allerede vist hende
dagens fortrykte program på væggen udenfor biografen, der tydeligt
viste, at den engelske version starte om to minutter. Vores lille
veninde kommer tilbage og siger "OK", og vi bliver som de eneste spændt
fast i to store stole foran en bredt lærred.
|
De næste 8 minutter er som en helikoptertur gennem Beijing i
år 2025, hvor der er mere grønt, alle har frisk vand og grønne
områder, elektricitet kommer fra vind og sol, og al
infrastruktur mht. transport osv. er helt i top og gemt under
jorden. Propaganda? Muligvis, men 3D-animationerne og den
bevægelige stol, der løfter os op og ned i takt ned flyets
bevægelser er helt perfekt, og intentionerne i budskabet er
meget ambitiøst og politisk korrekt med hensyn til miljøet. Vi
forlader derfor begejstrede biografen og smiler til den søde
guide. |
Vi køber med det samme en billet til
3D-filmen om Beijings Historie (dvs. ingen rystende stole), og her er
biografen også næsten tom efter at et stort hold unge danskere,
har forladt den. Vi sætter os som de eneste midt på tredje række, da to
lokale mænd kommer ind. Vi undrer os over, at de sætter os lige bag os,
og de begynder straks at spørge os på engelsk, om hvor vi er fra. Det
viser sig, at de begge læser til bygningsingeniører. Vi fortæller dem
om, hvad vi har set i Beijing og omegn, og de er synligt glade for vores
begejstring for deres by. Filmen på det store lærred er igen
computeranimeret og flot. Den viser, hvordan Den Forbudte By blev bygget
fra grunden, og fortæller, hvordan den fik sin nuværende form omkring
centrum, og ligesom vores simulerede flyvetur viser den også, hvordan
det hele skal udvikle sig. Det er meget pompøst, men stadig OK. Da
filmen er slut, ønsker vi de to kommende bygherrer held og lykke med at
gennemføre den ambitiøse vision, og de ser faktisk lidt bekymrede ud
over de store forventninger, som man har til dem.
Nu får den store model på tredje sal en ekstra grundig
gennemgang. Den Forbudte By er nem at få øje på med de karakteriske
karrygule tage, og både Tiananmin Pladsen og Operaen stikker også ud.
Det er tydeligt, at Den Olympiske By er bygget på den centrale akse i
Beijing, der fører direkte ind på Tiananmin Pladsen og Den Forbudte By.
Det er også flot at studere de specielle højhuse, hvor TV-huset stikker
helt vildt ud ... det er virkelig flot. Lyset skifter i salen, da man
lukker for persiennerne, og der kommer lyd i alle vinduerne på
modellerne. Det er vildt godt lavet, og her burde være sort af
mennesker, men museet er næsten øde.
Nu tager vi direkte ned i metroen. På vej ned i undergrunden støder
vi på en musikant, der unægteligt optræder anderledes, end den vante
gademusikant på Strøget. Nede på stationen køber vi to billetter á
2 yuan, som kan fragte os over alt i metroen. Altså ... en billet til TO
KRONER, der gælder i hele byen. Hallo København! Hørte i det? Ingen
zonepjat Én tur = Én billet. Billetten er et plastickort med en
radiochip i sig, så vi fører den bare hen over en føler, så springer
dørene ind til perronen op.
Toget ankommer, og her er moderat med
mennesker - slet ikke det helvede, som vi har fået beskrevet. Men OK ...
klokken er 12.30 om lørdagen! Vi ser reklamer på væggene udenfor toget i
undergrunden. De må være projiceres over på væggen fra toget ... smart! Vi skifter let tog, og kommer på en bane,
som fører os direkte til Beijing Zoo. Det er let at finde rundt, da
navnene på stationerne både står på kinesisk og engelsk.
Ved Zoo kommer
vi direkte op til indgangen. Nogle meget korte køer fører hen til
kasserne. En lokal kvinde forsøger alligevel at springe køen over ved at
gå forbi den og stikke 100 yuan ind ad lugen. Ekspedienten ignorerer
hende totalt! En pudsig oplevelse af køkultur, som man aldrig ville se i
Danmark. Til gengæld ville man i Danmark ikke stille sig i kø i en linie
foran busstoppestederne, som man gør både her og i England. Det er altid
sjovt at studere nuancerne i de lokale køkulturer.
Beijing Zoo er ifølge "Turen går til" ikke noget usædvanligt, og det
viser sig at holde stik. Vi er her dog alle sammen for at se pandaer,
som både pigerne og Petteri gerne ville se. Hanne og jeg har allerede
set disse prototyper på plysdyr i San Diego's suveræne Zoo, som ikke
tåler sammenligning med noget andet (næsten), så 4-5 sovende pandaer kan
ikke rigtigt hidse os op.
Vi sms'er med pigerne og fanger dem foran
næsehornene, hvor de sidder i skyggen og slapper. Næste stop er frokost
på den "australske bistro", hvor øllet er koldt og spaghettien ligger "down
under" noget uspecificeres rødt stads, der nok forestillede kødsovs.
Ikke meget australsk! Den største oplevelse under maden var Signe og en
lille kinesisk dreng, der lavede grimasser til hinanden. Her er en del
underlige væsener udstillet. F.eks. de rødhudede med fjerdragt, som fik
stor opmærksomhed fra de besøgende.
Marie besluttede sig for at tage alene tilbage til hotellet for at
læse til eksamen, men vi gik videre til parkens højdepunkt, hvor man
særskilt betaler 120 yuan pr. næse for at komme ind i det gigantiske
akvarium.
Det er ikke bare et akvarium, men også en regnskov, en
afdeling for delfiner og et område for søløver ud over de meget flotte
og farverige akvarier med små og meget store fisk. Nogle fisk cirkler
rundt bag de enorme glasruder, og det er vildt fascinerende at stå tæt
på disse store dyr, der med ét enkelt slag med halen skifter retning i
mylderet af andre fisk.
Problemet med dette akvaruim er dog, at det sætter
sig mellem to stole. Dem, der har indrettet bygningen, har ikke kunnet
beslutte sig, om det er en forlystelsespark med små babyhelikoptere,
karruseller og blinkende små biler eller et enormt akvarium med
gigantiske bassiner, hvor der er lidt for mange 2-3 meter store fisk pr.
kubikmeter vand. Over alt er der billeder af hvaler, spækhuggere, hajer
og andre levende væsener, som vi aldrig så - hallo - det er falsk
reklame. Hos delfinerne er vinduerne helt tilkalkede i det alt for lille
bassin, hvor to delfiner nærmest panisk formår at svømme i firkanter, og
afdelingen med sæler er afspærret, da her kun er to shows om lørdagen.
Hvis man ved, hvad man går ind til, så er det helt sikkert en fin
oplevelse at være her, da rigtigt mange af de store akvarier er flotte
og lækre, men helheden - specielt horderne af skrigende og forkælede
unger kan nok tage fornøjelsen fra én. Mere end én gang er vi fristet
til at give en irriterende unge, der balancerer på kanten af et bassin
og generer dyrene, et lille puf. Desværre er her ingen deciderede
haj-bassiner på trods af de mange illustrationer af dette prægtige dyr -
det kunne nok have lagt en dæmper på et barn eller to med en lille
svømmetur her.
Vi går lidt skuffede ud i solen, som nu er kommet bedre gennem dagens
smog. Signe og Petteri vil tilbage til hotellet, mens Hanne og jeg gerne
vil se dinosauer-skeletterne på Paleozoologisk Museum, som ligger lige
overfor Zoo. Der er totalt kaos overfor zoo, da her ligger et stort
discount varehus, og her er sort af unge, checkede mennesker i smart tøj
- mest unge piger. Vi får slidt os forbi menneskehavet, der trods alt er
tættere pakket end bassinerne på den anden side af gaden. Lidt efter 16
er vi ved indgangen til museet, hvor to fuldskala modeller af dinosaurer
vogter udenfor.
Desværre lukkede de for indgangen for 5 minutter siden -
øv, for vi ville egentlig bare lige se det store skelet i forhallen, men
det lykkedes altså ikke. Dagens officielle program er slut, og vi følger
dino-fodaftrykkene i cementfortover rundt om bygningen og finder en
betonkant, som vi kan sætte os og puste ud på.
Det kræver lidt overtalelse at kaste sig tilbage i metroen, som nu er
MEGET fyldt. Det kræver en strategi at komme i position foran dørene,
for at komme ud på den rigtige station, men hurtigt går det. Vi ser igen
på
reklamerme på væggene i tunnelrørene.
Det har vi aldrig set før andre steder, men Beijings metro er også foran på mange
andre måder. Det er meningen, at alle steder i Beijing skal kunne nås
pr. metro, så man højest har 5 minutters gang til en station. Ambitiøst! Nu har vi ca. 3 kilometer fra stationen tilbage til hotellet, og de
første 500 meter er forbi et område med cykel-, knallert- og el-scooter
butikker. Vi har ALDRIG set så mange tohjulede køretøjer samlet
på ét område, men der er selvfølgelig mange kunder til disse
miljøvenlige og billige transportmidler, hvis man er modig nok til at
bruge dem i dette trafik-inferno. PÅ vejen falder vi ind i en tebutik og
køber te til os selv - det er absolut ikke billigt, så forhåbentlig er
det godt. |
|
Tilbage på hotellet har vi lige tid til at bade og puste ud, inden vi
står nypudsede og med ømme fødder i receptionen kl. 19, hvor "den sidste
fælles spisning" løber af stablen. Lars Ulrik dukker op med vores
obligatoriske kinesiske guide Wang Ling May, og samlet kører vi i bussen
til et lokalt hotel, hvor vi skal have Peking And, der omtales som
"Beijing Duck" på alle restauranter her. Først får vi dog
"det sædvanlige" ind på den roterende glasskivepå det store bord, og det
er lige en tand mere luksuriøst og lækkert end tidligere. LU er helt
oppe i gear på denne sidste aften, og han har svært ved at sidde stille.
Han pisker rundt og sørger for øl, almindelige oplysninger om maden, og
han sikrer, at alle får en top-oplevelse, som han har gjort på hele
turen. Det absolutte højdepunkt fra hans side er et one-man show, hvor
han opfører en skrøne/historie, hvor en dansk minister besøgte Formand
Mao i 1974. Indledningen går på, om det var K.B. Andersen eller Poul
Hartling, og det kræver en meget lang udredning, som går via DR
journalister i gamle Horisont-udsendelser på DR-arkivet, hans mors
hukommelse, og sikkert en del mere inden han efter fem minutter
konkluderer: "Det var alså Poul Hartling, og nu er vi fremme ved selve
historien." Dette fremkalder endeløs jubel fra hele holdet, da vi alle
troede, at vi netop havde hørt historien, som blev foretaget i åben kamp
med adskillige støjende kinesere, der var ved at dække op til bryllup i
det store lokale, hvor vi ellers var de eneste gæster. Da en lille
kinesisk pige stiller sig op på scenen og giver sig til at synge for os
gennem lokalets højttalersystem, bliver det for meget for LU, og hun får
en balle på flydende kinesisk. Dette afføder endnu et bifald fra os.
Nu følger så en opførelse af "Hartling møder
Mao", hvor der indgår ballet, mimik og en fremragende gengivelse
af den aldrende og desillusionerede Mao, der taler med Hartling
via adskillige tolke - med et tilsvarende antal morsomme
misforståelser til følge. Da det endelig går op for Mao, at
Hartling repræsenterer en befolkning på kun 5 millioner
mennesker svarende til en mindre kinesisk by, beder Mao ham om
at passe godt på den lille flok ... som om danskerne var en
truet dyreart. LU modtager endnu et stort bifald for denne
kraftpræstation, og han synker sammen ved bordet igen. |
|
Anden bliver nu skåret ud med stor kunstfærdighed af kokke ved
bordene, og en tjener forklarer os, hvordan hvert stykke and skal dyppes
i sovs og pakkes ind i en lille pandekage med et stykke løg eller agurk.
Det smager himmelsk. Kort efter sidder vi igen i bussen, og alle er
påfaldende stille - en lang uge og et overflødighedshorn af oplevelser
er først så småt ved at snige sig ind på lystavlen. Det vil tage endnu
længere tid at fordøje det, end den netop indtagne and.
|
Beijing And: Skal man lave Peking And, skal man have en
and, der er ca. 60 dage gammel. Når den er slagtet, renses den
grundigt, og der blæses luft ind under huden på den, så huden
løsner sig fra kroppen. Herefter marineres den med honning,
sesamolie og risvin, og den hænges til tørre i 24 timer. Nu
steges den i en meget varm ovn ved 270 grader, og dette gør både
kødet mørt, og skindet meget sprødt. Kødet skæres i små stykker
ved bordet af en kok, og det serveres med små stykker agurk
eller forårsløg samt en tyk sød sovs af soya, sukker og lidt
risvin. Det er super-lækkert.
|
Tilbage på hotellet kaster vi ting i kufferten, mens vi drikker en
øl. Hanne hæver lidt ekstra yuan, så vi har drikkepenge til chaufføren
og vores kinesiske guide. Hold da op! Vi er slidte! Vi havde nok ikke
klaret en hel dag til ... det er næsten godt, at vi kun har en halv dag
på programmet i morgen.
TRAFIK REGLER i Beijing: OK! Ulykkesstatistikken for trafikken i Beijing er overraskende lav
ifølge Lars Ulrik. Det kan skyldes, at folk kender de uofficielle trafikregler,
som følger her:
Rød Mand: Gå og du er død. Grøn Mand: Gå på eget ansvar.
Fodgængerovergang: Et stribet område på vejen, hvor det er nemmere
for bilerne at ramme flere fodgængere på én gang.
Højresving: Kør frem uden hensyntagen til fodgængere og cyklister.
Fortov: Område, hvor du kan få en fod ned til jorden.
Kørebane: Område hvor du kan få to fødder ned på jorden.
Vejbaner: Område med fri leg. Her bevæger man sig uden noget logisk mønster.
Lyskryds: To vejes mødes og her er pyntet op med kasser, der lyser i
tre farver. Betydningen af farverne står hen i det uvisse.
Overhaling: Benyt hele vejen - det er lige godt at køre indenom og
udenom. Har du dårligt overblik, så dyt i hornet, mens du passerer.
Busser: Køretøjer, der har forkørselsret over for alle andre.
Biler: Køretøjer, der har forkørselsret for cyklister og fodgængere.
Cykler: Vildtfarende objekter hvis baner er fuldstændigt
uforudsigelige. Køretøjerne har forkørselsret for fodgængere.
Horn og Speeder: To mekaniske kontakter, der hjælper køretøjet
frem. Speederen sidder midt på rattet, og hornet er en pedal på gulvet.
Eller også er det omvendt?
Køreretning: Som regel højre siden af vejen for bilisterne. Der er
højre i begge sider for cyklister. |
Retur til toppen. |