Tirsdag d. 31. juli + Onsdag d. 1. august 2012.              RETUR

En helv.... hjemtur!

Vi står op og pakker, og da vi hører naboerne tale dansk på altanen ved siden af får de tilbudt resterne fra køleskabet. Vi forlader vores pragtfulde lejlighede - og ikke mindst altan med udsigt, og pigerene bliver droppet af i det nærliggende shoppecenter. Jeg hentede DVD'en fra gårsdagens flyvetur, og jeg sætter mig i shoppecentret og checker på PC'en, at den er OK.

Inden det aftalte tidspunkt har vi alle fundet sammen, og så kører vi til lufthavnen, hvor rutinen med "drop bil", shuttle til lufthavnen og "check in" nu er ved at være rutine. Det store problem er de mindst 100 meter kø til Security Check, som er det mest groteske vi har oplevet. Heldigvis kommer en dame hen til os, da vi stiller og bagerst i køen, og hun fortæller, at der åbner et ekstra security check om 10 minutter, hvis vi følger hende. "De sidste skal blive de første" gælder denne gang, og i er derfor hurtigt igennem check'et - det er næsten snyd.

Flyvningen tilbage til Honolulu er hurtigt overstået, og uden at leje bil tager vi en shuttle fra lufthavnen til vores Best Western hotel, hvor vi er tilbage til midt-vest motel-stil - dog med pool lige ud til en stor motorvej i flere etager. Vi ligger lidt og nyder solen og bader.

Så går vi under de store motorvejsbroer hen til søster-hotellet, der har en restaurant. Her indhenter Hanne manglen på store bøffer på denne tur, og selv om restauranten minder meget om et cafeteria, så er maden meget fin. Og vi smager en hawaiiansk øl, der også er ganske udmærket.
Vi går tidligt i seng, da vi skal meget tidligt videre fra lufthavnen.

Vi er allerede opppe kl. 4, og kl. 5 tager vi den første shuttle til lufthavnen, som er meget fyldt - mest med lufthavnspeersonale. Vi kommer hurtigt igennem security, og vi kan heldigvis checke ind hele vejen til København, så vi skal ikke bekymre os mere om bagagen på denne tur. Til gengæld ligger to MEGET lange flyvninger nu foran os. Først 5 timer fra Honolulu til Los Angeles, hvor vi fanger luksusboligerne i bjergene ved kysten under inflyvningen til betonørkenen i selve byen, som er én af de fladeste byer vi kender. Dog er der lidt downtown med højhuse, og så er der selvfølgelig de obligatoriske ENORME motorvejsudfletninger og veje, der tilsammen har 21 spor i bredden.

I Los Angeles er der et par timers ventetid og endelig får vi 10 timers flyvning til London. Videoen virkede ikke på British Airways, vi fik nogle ordentlige rysteture, og alle var plaget af let kvalme og tiltagende jetlag, så det var alt i alt en temmelig slem tur. Det blev så fuldendt af, at der var forsinkelser i Heathrow, så vi var først helt hjemme i Birkerød kl. 20 onsdag aften. Jeg købte lidt rugbrød og leverpostej i Døgnnetto til latterligt lave priser, og så så vi ellers film og foto til kl. 24 for at forsøge at vende døgnet tilbage til dansk tid. Videoen fra Jurassic Falls var dårlig - man havde valgt et forkert kamera under klipning, men resten var meget fint - og mængden af billeder, der nu skal sorteres er enorm ... ligesom mægden af indtryk, der skal fordøjes.

-------------------------------------------------------------

Så er der kun tilbage at tilføje, at det tog tre dage at komme sig over jetlaggen, der er hård at komme sig over, når man har været 12 timer forskudt og rejst i mere end 30 timer. Og billederne og dagbogen blev skrevet færdig her på nettet præcis ét år efter hjemkomsten ... under hårdt tidspres for at blive klar inden de næste fire-fem uger i USA og Canada truer om 14 dage.