Mandag d. 23. juli 2012.                                                    RETUR

Surfing, Sushi og udspring.

Der var ikke mange svinkærinder til morgen. Pigerne skulle indfinde sig hos Hawaii Wave Riders kl. 9.30, og da vi havde smidt dem af og de var blevet indskrevet, traskede Hanne og jeg ned til vandet og fandt en bænk og nød de hundredevis af unge surfere, der trænede. Mange af lærerne ude i vandet havde kun én elev - eller måske var det en forælder? Signe og Marie dukkede op i turkise langærmede surfer-trøjer, og kort efter var de oppe på brædderne og kæmpede med at holde balancen. De kom begge hurtigt i gang - herunder støder de sammen og Signe ryger i baljen.

Efter fem minutter kom Marie strygende ind på en lille bølge med hænderne straks over hovedet. Hun spejdede efter os. Bare rolig! Vi fangede det med teleobjektivet, og efterfølgende fik vi en del serier af dem, da kameraet kan tage mange billeder i sekundet.

Kort efter surfede de begge på de lave "øve-bølger", og vi vinkede til dem og grinede. Ifølge pigerne var deres instruktør lidt speciel. Marie udtalte bagefter, at han vist holdt en meget morsom fest inden i sit eget hoved! Mens de øvede, kom jeg i tanke om en artikel fra et blad i flyet på vej til Maui. Det var en temmelig imponerende surf-historie med bølger af noget anderledes dimensioner:

Garrett McNamara og de store bølger

D. 7. november 2011 er Garrett McNamara igen taget ud for at surfe med sin hjælper. Garrett er professionel surfer, dvs. han lever af at deltage i konkurrencer og sælge videoer af sine præstationer.

Denne morgen er der store bølger ud for portugals kyst. Hans hjælper trækker ham ud i bølgen og fortsætter så meget til siden, at han ikke bliver fanget i bølgen. Fra land sidder en anden medhjælper og fotograferer optrinnet.

Det viser sig, at Garrett har taget kampen op med en 100 fod høj bølge, som er dén højeste registrede surfer-bølge. Man kan også se dette som video på YouTube. Skræmmende!
Nu har Garrett rekorden i Guiness Book of Records.

Garrett har også sin egen hjemmeside, hvor han promoverer sig selv ... noget af en He-man!

Pigerne kunne blive ved med at surfe indtil kl. 13, men allerede ved 11.30-tiden holdt de små bølger siesta, så alle kom ind og på ingen tid var stranden forvandlet fra en myretue til en stribe ørken med vand i baggrunden.

Vi gik hjem på terrassen, hvor der var meget varmt. Efter en kort siesta, hvor jeg prøvede at fixe Marie's døde PC uden held, gik pigerne ned i centret for at shoppe, og Hanne og jeg sprang i bilen og kørte ca. en halv time til "Iao Valley State Park", hvor højdepunktet bogstaveligt talt er en 370 meter høj klippespids ... "The Needle". Det første, der tiltrak opmærksomheden, var dog børn og unge mænd, der sprang ud fra en bro over en MEGET smal og klippefyldt flod. De skulle ramme meget præcist, så de steppede lidt frem og tilbage på broen, inden de slap og tog turen på de 8-10 meter ned i dybet. En kødrand af turister stod og kiggede på. Der er snydt lidt her, da billedet til højre er samlet af 4 billeder af den samme dreng, der springer.

Vi tog den korte gåtur under trækronerne langs den lille flod, som adskillige steder var dæmmet op i små pools af store klippestykker, så man kunne soppe rundt i de fine basinner. Alle huller var fyldt i dag - dette er et oplagt familieudflugtsmål. For enden af den korte rute kommer man højt op, så man kan se nålen, der i krigstider blev brugt som udkigspost. Hvordan hulen kom man derop for at spejde?

Vi får taget de obligatoriske billeder, og et par venlige turister foreviger os også sammen.

Så suser vi tilbage til terrassen for at nye et glas vin til solnedgangen.

Solen forsvinder over øen Lanai, men farverne er stadig flotte på de omkringliggende skyer over bjergene.

Vi drager mod shoppe-centret og møder pigerne. præcis kl. 19.30 foran den japanske sushi-restaurant. (Bemærk de små lokale drenge, der studerer et-eller-andet)

I restauranten er der fyldt med japanere, der betjenes med hjemligt øl og sprog af indfødte japanere, hvis engelsk-kundskaber er overskuelige.

Vi bestiller fem store sushi-anretninger, som indtages med stor nydelse, mens vi griner af den lille japanske baby-pige ved nabobordet, der vel dårligt er 1½ år! Aligevel håndterer hun moderens iPhone med sikre fingre og skifter indhold på skærmen uden problemer, mens hun ligger ned i sin høje stol med det ene ben oppe på bordet. Vi overvejede at spørge, om vi måtte tage et billede af scenen - men vi turde ikke. Vi bliver alle fint mætte og afslutter som sædvanligt dagen med en hurtig øl på terrassen. Vi skal meget tidligt op i morgen.