Dagen startede med den triste besked om at Jørgen var død i løbet af vores nat, så det var en lidt eftertænksom morgenmad, vi fik "lige ned og over gården" på The Waffle Spot. Vi fik to store omeletter med ost/grøntsager/skinke og hash-browns kartofler til. Ud over at der var kaffe ad-libitum fra de utroligt venlige serveringsdamer, så hyggesnakkede de med alle og fik det hele til at være meget "diner-agtigt". Det var et måltid, der kunne gøre det ud for aftensmad, men vi havde også en hård dag foran os - hver for sig. Inden jeg kørte Hanne til "Las Americas Outlet Center", ringede hun dog først til sin mor for at høre til tingenes tilstand. Nu susede vi sydpå, og da vi kunne se Tijuana-byen tydeligt på
bakkerne i Mexico, holdt vi ind foran Outlet Centeret. Grænsen bag
centret mindede om Berlin-muren med høje pigtrådshegn, nummererede
beton-sektioner og store bare
områder, og der var mange "Border Control" biler over alt. Man
vil IKKE have arbejdsløse mexicanere eller bander ind i USA her. Kufferterne blev smidt i bilen, Hanne blev kysset farvel med naive
formaninger om ikke at shoppe for meget, og jeg kastede mig i bilen og
kørte nordpå igen for at finde "Harbour Drive" i San Diego, hvor jeg
ville på havnerundfart - helst to-timers-turen kl. 12.30, så jeg havde
mindre end tre kvarter til at komme frem, parkere og købe billet. Jeg
endte selvfølgelig med at køre forkert i alle kaos-afkørslerne i San
Diego's motorvejs-helvede, så jeg måtte zig-zagge mig gennem byen vha.
kompaset, der er indbygget i bakspejlet. Da jeg var helt inde ved
havnevejen, holdt jeg bare mod vest - så måtte jeg ramme turisthavnen.
Jeg ramte havnen, men det viste sig at være flåde-havnen, for pludselig
stod der en maskinpistol-bevæbnet marinesoldat foran mig. Jeg fandt
hurtigt ud af, at jeg var alt for langt sydpå, så nu fulgte jeg Harbour
Drive gennem hele byen og dens meget flotte og elegante centrum med
brede fortove, slanke palmer langs vejene og smukke højhuse i jordfarver
med elegante glaspartier. Her burde vi nok have planlagt en gåtur. Jeg
sniger mig til at tage et billede, da jeg holder ved et lyssignal, men
reflekserne i forruden gør det svært, og det er nemmere at få et indtryk
af de samme huse fra søsiden lidt senere, da jeg sejler forbi. Vores kvindelig guide stod på broen ved kaptajnen, og fra bådens
soldæk kunne vi kun give hende ret i, at vi havde valgt den perfekte dag
til en havnerundfart: Ingen vind, ingen skyer og perfekt sigtbarhed. Jeg
SMS'ede begejstret Hanne om mit held, og sekunder efter tikkede svaret
ind, at hun skam allerede havde købt FEM par sko ... for under 750
kroner tilsammen. Vi var med andre ord begge to på de rigtige steder på
dette tidspunkt! San Diego højhuse er store, men de virkede små i
forhold til det skib, som stjal opmærksomheden i havnen - det gigantiske
hangarskib USS Midway. Tilbage i havnen var der 10 minutters pause, inden vi fortsatte med
den sydlige tur i havnen. Denne del af turen var næsten udelukkende
maritim og militær, da San Diego er USA's næststørste flådebase. Den er
kun overgået af Norfolk i Virginia på østkysten. Der arbejder over
100.000 mennesker på basen her i San Diego, så det er noget af en
arbejdsplads. Jeg SMS'ede Bo om dette, og jeg lovede at tage mange
billeder, så samtlige skibe i havnen blev foreviget. Vi sejlede under
den enormt flotte bro til Coronado Island, og her bemærkede vores
kvindelige guide, at der var en meget dygtig sejler ved siden af os, da
han havde to store sejl oppe - ét på hver side af båden. Tilbage i havnen satte jeg straks kursen mod hangarskibet Midway, hvor jeg løste billet og indså, at jeg kun havde tre timer, inden skibet lukkede kl. 18 ... det burde være nok. Jeg blev iført en audio-guide, som hele vejen fortalte mig om det, som jeg passerede, når jeg indtastede et nummer på den. I mangel af Bo så var audio-guiden fremragende. Skibet blev bygget i 1945, og nåede derfor ikke at være med i 2. Verdenskrig. De 12 store motorer kan drive den frem med 33 knob, hvilket svarer til 60 km/t ... for hurtigt til almindelig bykørsel for denne 300 meter lange og over 40 meter høje kæmpe. Midway var den første af sin type, og hele flåden af disse hangarskibe hedder derfor Midway-klassen. Da det blev søsat, var det som det første krigsskib i USA for stort til at sejle igennem Panama-kanalen. Skibets besætning var ikke mindre end 4.500 mand, så de store rum under dækket var en hel by, hvor der var sovepladser, køkkener til 225 kokke, kantiner, tandlæger, operationsstuer, biografer osv. Alt var enormt: Ankerkæden og det store træk
var bare ét af skibets 20 ankre, de endeløse gange med vandtætte døre,
ledninger og rør, de enorme motorer og en masse andet. De fleste
spændende steder stod der ældre herrer, som var pensionerede marinere,
der havde gjort tjeneste på skibet. De demonstrerede med glæde de mange
tekniske ting og fortalte gerne en lille historie til. Nu satte jeg kursen mod "Freeways" (motorvejen), som var tydeligt markeret gennem hele byen, men I-5 dukkede på besynderlig vis aldrig op, så endnu et lille mareridt startede nu, da jeg dels skulle finde op på den rigtige motorvej samtidigt med at bilen begyndte at vise "Low Gas" på benzin-måleren. Det lykkedes mig efter en del snørklen at komme op på I-5 i den rigtige retning mod syd, men benzin-nålen var betænkeligt langt under den røde streg, og jeg turde ikke køre fra motorvejen, før jeg kunne se en benzintank. En Shell-tank reddede mig, lige før jeg nåede Mexico, og selv med 20$ benzin kom nålen ikke ret langt op, da automaten ikke ville acceptere mit betalings-kort. Havde Hanne brugt alle pengene på kontoen? Næppe! Hanne dukkede op belæsset med poser og en bemærkning om, at hendes
VISA-kort ikke blev accepteret længere - godt at hun også havde et
Mastercard! |