Det var jo søndag, så vi mødte op til morgenmad i hotellets
restaurant kl. 9 ... ligesom alle andre. Der var pakket af folk, men
både logistikken og servicen var imponerende. Vi bestilte omeletter i
køkkenet og satte os ved den brændende kamin i dybe lænestole og
betragtede postyret.
(Billederne er taget om tirsdagen, hvor vi næsten var alene. Til venstre
er køkkenet bag lænestolene, hvor vi bestiller vores omeletter, og til
højre den store spiseafdeling med et indbygget træ ... det stod her nok
før hotellet byggede spiseområdet ud!)
Efter 15 minutter fandt vi et ledigt bord, og efter at have taget juice,
kaffe og brød ankom vores lækre omeletter med skinke og ost - samt en
STOR undskyldning for forsinkelsen. Der var et imponerende
snakke-støj-niveau i lokalerne, der inkluderede muligheden for at spise
udendørs. Vi nød vores mad, og både støj- og menneske-niveauet faldt
betragteligt i løbet af måltidet.
Vi tog nu bilen og kørte nordpå for at se Santa Fe's meget omtalte
loppemarked med det officielle navn "Tesuque Pueblo Flea Market". Markedet bestyres hovedsagelig af indianere, og de havde
forbudt at fotografere på området, da man nok kan mistænke turisterne
for oftere at fotografere sælgerne end deres varer. Billederne nedenfor
er derfor hentet på Internettet, hvor folk selv har lagt deres
butiksbilleder ud ... så er der forhåbentlig ikke nogen, der er blevet
trådt over tæerne.
Loppemarkedet viste sig at
være en større samling boder med alle tænkelige former for
kunsthåndværk, men der var en overvægt af sølvsmykker og halskæder af
polerede farverige halvædelsten. Temperaturen var meget behagelig selv
om solen brølede ned over os, og i det fjerne kunne vi se sne på toppen
af de bjerge, der omkranser Santa Fe. Vi nøjedes med at købe lidt smykkesten til pigerne.
Nu kørte vi tilbage gennem byen og for at ende på de to museer, som
vi gerne ville se i det store område med museer i byens udkant. Det hele
var igen i brun lerklinet pueblo-stil, himlen var blå og klar og træene
blomstrede. Næsten synd at gå på museum en dag som i dag.
"Museum of Indian Arts and Culture" beskrev livet for
områdets indianere med deres egne ord. Man måtte heller ikke fotografer
her, men der gjorde nu intet, da det meste foregik på TV-skærme eller i
meget mørke udstillingsmontrer. I montrerne var nedskrevne beretninger
fra ældre indianere, der kunne huske de oprindelige skikke omkring
dagligdag og fest hos deres bedsteforældre.
Her var også video-interviews, hvor ældre indianere fortale om, hvordan mange af dem som
børn var blevet tvangsfjernet fra deres forældre, så de kunne lære at
tale engelsk og vælge en "rigtig/hvid" religion. Heldigvis fik de mulighed
for at konvertere én gang om året, hvis de valgte forkert, og de fleste af dem var i dag faldet
tilbage til "The Native American Church", som nu er indianernes
officielle kirke. Det havde selvfølgelig været meget traumatisk for
børnene, ligesom det havde været for de grønlandske børn, der blev udsat
for det samme. Det mest morsomme (dvs. groteske) interview, var en kvinde, der
fortalte, at de skam også legede "cowboys og indianere" som børn, og at
alle børnene helst ville være cowboys. "Det bedste var, når min bror var
indianer, for så måtte vi banke ham!" Alle de ældre indianere, vi så på
videoerne, virkede som om, at de hvilede i sig selv i dag, og de gjorde
sig mange tanker om at være "the elderly" (de ældre), dvs. dem som andre
kom til for at få råd om livet.
Vi gik ud i solen igen og traskede de 100 meter over den åbne plads
med de blomstrende træer for at komme hen til næste museum, som var verdens største samling af figurer, dukker og
dukkehuse fra hele verden samlet i "Museum of International Folk Art".
De farvestrålende udstillinger viste ved hjælp af tusindvis af store og
små dukker de forskellige nationaliteters hverdag - en helt fantastisk
samling samlet af ét ægtepar ... Susan og Alexander Girard.
Alexander Girard levede fra 1907 til 1993. Han
var uddannet arkitekt, men er bedst kendt for sit store bidrag
til amerikansk tekstil design. Ud over dette hat han også
designet bygninger, restauranter og ikke mindst The Girard
Foundation, som huser han omfattende kunstsamling. Alexander
rejste meget med sin hustru Susan, og de må have shoppet
temmelig vildt. De samlede nemlig 135.000 stykker legetøj,
dukker, ikoner og anden farverig kunst, der afbilder folkeslag
og etniske kulturer.
I 1993 blev hele deres samling overdraget til "Museum of
International Folk Art" i Santa Fe, hvor de fik deres helt egen
bygning, som Alexander designede. Når man ser udstillingen og Alexander Girard's
eget udtryk, så er der en klar parallel. Rene linier og klare
farver præger hans designs, og det er et lidt naivistisk udtryk,
der minder om mange af de dukker, som vi ser på udstillingen. |
|
Udstillingen er ikke bare et kedeligt museum med
lange montre af udstillede genstande. De fleste dukker og
legetøj er opstillet i store panoramaer, så man ser hele byer
fra utallige steder i verden. Denne udstilling er kolossalt
populær, men den taler også til både kunstinteresserede og
barnlige sjæle. |
Her kunne man for 5 dollar købe sig lov til at fotografere, og det
gjorde vi, hvilket vi absolut ikke fortrød. Farverige markeder, byer,
tyrefægtninger, dagligdag og fest fra hele verden kunne nu komme med
hjem i kameraet.
Vi kunne godt unde Hanne Lund-H at se denne udstilling, da hun jo elsker
at lave sådanne optrin med sine kreationer, så vi sendte hende venlige
tanker.
Mætte af indtryk forlod vi museerne og tog tilbage til byen.
På vej tilbage til hotellet stoppede vi lige for at beundre den
enorme "Santa Fe Trail" skulptur, som er en hyldest til de vogntog, der
forsynede Santa Fe med varer. Den er rigtig flot og meget stor - hvis
man kigger rigtig godt efter, kan man lige ane Hanne over hunden på
billedet til venstre.
Denne karavane to turen fra Missouri til Santa Fe gennem
Commanche-område, og det var tilsyneladende en bedre forretning at
handle med indianerne end folkene i Santa Fe. Disse vogntog kørte helt
frem til 1880, hvor jernbanen nåede Santa Fe.
Nu var der dømt gåtur i byen. Vi forelskede os straks i byens mange
lave brune "lerklinede" bygninger. Selv det store parkeringshus var
bygget i denne stil.
For enden af hovedgaden lå "The Cathedral Basilica of St. Francis of
Assisi", og foran den står den smukke statue af indianeren Kateri
Tekakwitha, som var datter af en Mohawk-høwding og en katolsk kvinde.
Kateri blev forældreløs som 4-årig, da hendes forældre døde af kopper,
og hun blev kristent døbt som 20-årig ... kun 4 år før hun døde. Tæt på
finder vi "Capitol of New Mexico", som står smukt bag ved de blomstrende
træer.
Skulle man bo en sted i USA "langt fra alt", så
ville Santa Fe absolut være en mulighed. Det bedste ved byen er, at her aldrig bliver mere
end 30 grader.
Hanne havde talt med pigerne om at tage indianske
sølvsmykker med hjem, og vi så på en del i de mange butikker, der
udelukkende solgte smykker. Vi endte med at tage billeder af
mulighederne og sende dem til Signe på mailen ... så må hun selv vælge.
(Hun valgte det til højre, som vi købte dagen efter.) |
|
Vi gik lidt rundt, inden vi fandt en restaurant,
hvor vi havde mulighed for at spise ude. Her fik vi rigtig
lækker mad i moderate portioner til fantastiske priser. (Fyldt
peber og bøf med peber-kartoffelmos)
Meget mætte forlod vi restauranten, og jeg sov tungt på sofaen ½ time,
mens Hanne checkede mails på PC'en. Herefter så vi en herlig film med
Meryl Streep på PC'en, som blev stillet op på sofabordet foran sofaen.
Og så var det pludselig blevet midnat. |
|
Retur til toppen. |