Lørdag d. 24. juli 2010.                         RETUR

Farligt fodfæste for flotte udsigter

Det var brølende solskin, da vi vågnede kl. 8, og udsigten til bjerge og gletsjere var fantastisk. Vi spiste morgenmad på dækket, og posen med 20 liter sol-opvarmet brusevand, blev fyldt, så den var klar til et eftermiddagsbad.

Vi havde nu lært at stille bilen halvt oppe ad grusvejen, så den ikke løb varm, og vi satte nu kursen mod Skei Centrum, som er en overskuelig by. Et Joker-supermarked, hvor vi handlede i går, en Coop-brugs, en frisør, en Esso-tank og en turistinformation. Første stop var tankstationen, hvor vi efter lidt søgen spottede den vandhane, som sommerhusets info-mappe varmt anbefalede. Her fyldte vi to små og en meget stor vanddunk. Herefter tog vi turistinformationen, hvor en helt ung pige solgte os en beskrivelse af vandreture i området, og vi fik lidt råd om brævandringer i området i form af en folder. Den unge pige kunne også via sin Internet-skærm fortælle os, at vejret ville blive flot i dag og mandag, men at der nok ville komme lidt skyer i morgen søndag.

Vandreturene blev grundigt studeret hjemme på dækket over en kop te. Vi besluttede os for en 3-4 timers tur til Haugabreen. Vi kørte over 10 km. ind i Stordalen af en ufattelig lang og lige vej, som er noget usædvanlig i det bakkede Norge, hvor man hele tiden snor sig frem. For enden af vejen kunne vi slippe 50 kr. for at kravle de sidste 3 km. op ad bjerget i bilen på en udmærket privat grusvej med betænkeligt mange hårnålesving, og dette sparede os for en anstrengende gåtur og 300 meters stigning.

Man ønsker IKKE at møde modgående biler her, og vi er da også heldige at komme helt op uden denne unødige ekstra udfordring. Fremme ved den lille parkeringsplads kunne vi i ro og mag påføre os vandresko, rygsække og solcreme - det sidste var tvingende nødvendigt med det flotte vejr, som Hanne havde arrangeret i dag.

Nu gik det stejlt op ad mod gletsjeren, som lå og ventede på os i horisonten, men først var der en times vandretur langs gletsjer-fossen, hvor man med 10 meters mellemrum måtte springe fra sten til sten for at passere et utal af små bække, der nogen steder nærmest flød ud af klipperne, men langt de fleste steder simrede af sted under de små blåbærbuske i den tundralignende bevoksning. I det fjerne tårnede bjerget sig op, og der var til sidst ingen anden mulighed end at klatre op ad bjerget og de mange løse klippestykker, hvor af mange lå bekymrende løst, så det var svært at finde fodfæste. Den største udfordring var den brusende fos af smeltevand, som skulle forceres. Hele ruten var fint markeret af små rødmalede sten, så kunne man ikke lige se stien, måtte man kigge op og lokalisere det næste røde holdepunkt.

En venlig norsk herre havde advaret os om denne "bæk", som var i baggrunden, da han fotograferede os på en smal bro bestående af to jerndragere over den brusende fos. Manden havde anbefalet os at søge 50 meter længere op, når vi skulle krydse "bækken" på bjerget, som han kaldte den. Denne rivende fos kunne tage livet af enhver, så det var med enorm forsigtighed, at vi halede hinanden over det skummende hvide vand på de store klippestykker. Belønningen var helt glatpolerede stenflader på den modsatte side - et tegn på at gletsjeren selv har poleret disse sten - men det gør dem næsten umulige at stå fast på.

Det lykkedes dog at komme videre, og kort efter var vi fremme ved gletsjerporten og kunne se, hvor det blå-grå vand væltede ud under den store blå-hvide istunge, der strakte sig ned fra fjeldet. Vi satte os ned og nød udsigten, mens vi spiste det medbragte rugbrød og den obligatoriske dåsemakrel og dåseleverpostej, der altid smager fantastisk i disse smukke omgivelser.

Jeg gik de sidste 100 meter ned for at røre ved isen, da nogle fæle grå skyer begyndte at vise sig over fjeldet. Jeg nåede ikke helt frem til isen, men vi får forhåbentlig rørt ved gletsjeren senere, når vi skal ud og bræ-vandre. I stedet kastede vi os ud i den store nedstigning, som igen var lidt af en udfordring.

Specielt den skummende "bæk" var ved at få sveden frem på panden. Det var svært at finde et sted, hvor der var så kort mellem tørre sten, at man med rimelighed kunne springe over. Det lykkedes til sidst, men det bragte os ud på en ekstra lang vej, hvor vi måtte kure på enden ned gennem slagger, sand og løse klippestykker langs den brusende fos. Hanne så lidt bleg ud bagefter. Herefter fulgte en lang nedstigning i løst grus og usikre klipper, inden vi nåede bunden med de mange små vandløb, der nu var "det rene vand" at passere. Vi nåede sikkert tilbage til bilen efter 4 timer, og den stejle nedtur ad grusvejen forløb endnu en gang uden modkørende biler. For enden af vejen ligger Høyseth Camping, der ser ud til at have hytter lige under den brusende fos, så det må vi overveje ... næste gang!

Vi kørte nu tilbage i Stardalen langs den voldsomme fos, der nu har samlet vand fra så mange vandløb, at den er temmelig voldsom. Vi fangede et glimt af en gummibåd i fossen, så vi holdt ind ved ét af de store fald. Efter to minutter dukkede to gummibåde op med 6 personer iført våddragter og hjelme samt en guide. De grinede til os, og vi vinkede til dem, inden de tordnede igennem de voldsomme strøm-hvirvler. De har garanteret betalt for denne frivillige tortur!

Kort efter sad vi på hjemme dækket, hvor vi nåede at få den sidste sol til et glas hvidvin, inden de grå skyer dækkede for solen. Det var dog ikke værre, end at et par joggebukser og en fleezejakke kunne klare det, så de sidste to dages dagbogsnotater blev udfyldt på dækket. Middagen stod igen på stegt torskerogn, men det blev suppleret med tomatsuppe med nudler. Vi nåede lige at se billeder, inden sofaen indfangede Hanne, og kort efter sov hun tungt.

Og så skal vi lige have billedet fra vandreguiden med ... det er trods alt et flot luftfoto, som vi ikke selv kunne tage. Her kan man både se "den lange lige vej", Høyset Camping, Parkeringspladsen for enden af betalingsvejen og så selvfølgelig Haugabreen for enden af rute B.