Mandag d. 20. juli 2009.                          RETUR

Buffalo Bill's rute til Yellowstone.

Der var ikke morgenmad på den ellers fine Holliday Inn i Cody, så vi kørte videre mod Yellowstone, da vi så ville passere en Wall*Mart. Her købte Hanne solkasket til vores gåtur i Yellowstone, og vi fik brød, pålæg og kaffe.

Vi holdt ind lige udenfor byen og indtog morgenmaden i solen lige ved siden af den brusende Shoshone-flod.

Kun 2 miles længere fremme dukkede et flot mål helt uventet op. Den dal, vi kører i, snæver ind, og lige før vi kører ind i en tunnel, ser vi et kort glimt af en stor dæmning længere fremme i dalen. Da vi kommer ud i solen igen på den anden side af den meget lange tunnel, ligger den store Buffalo Bill Dæmning lige ved siden af vejen. Vi kaster bilen ind på et stort parkeringsområde om begynder at gå tilbage mod dæmningen, som ligger et stykke inde i kløften. En ældre herre i golfvogn pendler mellem parkeringsområdet og selve dæmningen, og han råber til os, at han kommer tilbage efter os, da han passerer os med et læs overvægtige amerikanere, som ikke kan gå fra bilen til dæmningen. Vi går helt fint selv, tak!

Da vi nærmer os muren, ser vi store mængder at tømmer, som ligger helt op mod væggen og er fanget. Det suger i maven, når man læner sig ud over den præcis 100 meter høje dæmning og kigger ned i dybet, hvor det vand, som vi betragtede under vores morgenmad, bliver lukket ud fra dæmningens turbiner.
 Det er pragtfuldt vejr, og vi traver langsomt frem og tilbage over dæmningen og nyder den storslåede udsigt.

Her var et fint lille Visitors Centre, hvor vi studerer plancherne om bygningen af dæmningen. Det var verdens største dæmning, da den stod færdig i 1910. Jeg købte en bog om bygningen af dæmningen, da den på byggetidspunktet var USAs største cementkonstruktion, så her var ikke bare tale om endnu en dæmning, men om en utrolig præstation for den tid.

HISTORIE:
Jeg undrede mig lidt over, hvorfor dæmningen er opkaldt efter Buffalo Bill. Men som sædvanligt er der er god grund.

William Frederick Cody blev født i 1846. Som kun 11-årig oplevede William, at hans far blev dolket af slavetilhængere, fordi faderen talte til fordel for ophævelse af slaveriet. Herefter tog han job i hæren som budstikke, og som kun 13-årig blev han post-rytter for pony-expressen. På trods af sin unge alder deltog han i borgerkrigen, og i de 4 efterfølgende år var han spejder for hæren og skød bøfler. Hans tilnavn "Buffalo Bill" blev "vundet" i en intern konkurrence mellem William og Bill Comstock, som i 1867 konkurrerede om, hvem der kunne skyde flest bison som føde til hæren. William Cody vandt med 4.860 nedlagte dyr på kun 8 måneder ... ikke underligt at den amerikanske bison var meget tæt på udryddelse.

I 1872 begyndte Bill at optræde i Chicago i et slags "Wild West Circus", som "byboerne" elskede. Fra 1883 og de næste mange år stablede han sit eget show på benene, som rejste hele verden rundt. På et tidspunkt deltog Wild Bill Hickock, og selveste Sitting Bull var også en del af de optrædende. Indianerne i showet optrådte ofte med at overfalde diligencer og få publikum til at gyse!!!
 I 1895 grundlagde William Cody byen Cody, da han mente at turister skulle bruge et sted at overnatte på vej til Yellowstone. Han fattede straks interesse for at gøre landet omkring byen velegnet til landbrug, så i 1897 erhvervede han rettighederne til at lave kunstig vanding vha. vandet fra den nærliggende Shoshone-flod. Han kunne dog ikke rejse penge nok til projektet, så i stedet bidrog han til at der blev oprettet et federalt bureau, som fokuserede på kunstvanding i USA. Dæmningen blev påbegyndt i 1905, men først 30 år efter bygningen, blev dæmningen opkaldt efter Buffalo Bill.
 Selv om Buffalo Bill tit bliver fremstillet som en stereotyp western-helt, så var han én af de første til at kæmpe for indianernes rettigheder. Han var også fortaler for kvindefrigørelse, og beskyttelse af de sidste bison.
 William Frederick "Buffalo Bill" Cody døde i 1917. Jeg forsøgte at finde hans grav i bjergene i Colorado tæt på Denver i 2006, men det blev mørkt, så vi aldrig fandt den ... vi var under 400 meter fra den. Øv!

Udsigten over dalen er utrolig fra den store cementvæg, og søen, "The Buffalo Bill Reservoir", som dæmingen har skabt på den modsatte side, mangler heller ikke noget. En stor del af det oversvømmede areal har tidligere været jord, som tilhørte Buffalo Bill's ranch.

Vi fortsætter og landskabet bliver smukkere og mere bjergrigt. Vi gør ganske få holdt for at fotografere , men kører ellers direkte de sidste 100 km til Yellowstone Parken.

Lige udenfor parkens indgang gik et par unge rygsæk-folk og tomlede, og inden vi fik tænkt os rigtigt om, stoppede vi og tilbød dem et lift. Vores bagagerum var jo fyldt, og bagsædet var ikke meget bedre, men det lykkedes alligevel at få presset Tatiana og Serge ind i bilen. De var fætter/kusine og kom fra Rusland. De studerede begge i USA, så deres engelske var meget fint, og nu var de ved at ture rundt i landet på tommel. De var meget berejste, så vi havde en fin snak om rejser og verden i al almindelighed. Serge foreslog, at vi skulle besøge Tjernobyl, som nu var en spøgelsesby, men helt ufarlig og meget spændende at besøge. (Det er så nok ikke helt ufarligt, konstaterede vi i Berlingeren, da vi kom hjem.) De unge mennesker skulle videre til Grand Teton National Parken syd for Yellowstone, så vi sagde pænt farvel ved den østlige indgang, hvor vi fik tanket både benzin og kaffe. Mens jeg ventede på Hanne, splittede jeg loftsbelysningen ad, så vi ikke længere har lys i bilen hele tiden. Vi har en lygte liggende, hvis vi skal bruge lys - det er en noget bedre løsning.

Ikke ret langt inde i parken standsede trafikken, da her var et glimt af en sort bjørn, som Hanne ikke fik fotograferet, da hun faldt på de små glatte sten, som lå i vejkanten - ikke godt. Forhåbentlig har hun ingen skader ud over hudafskrabninger, og det er godt at sandalerne nu skal udskiftes med vores vandresko.

Vi gik en kort tur ved Mudvolcano, som vi jo kendte fra vores besøg med pigerne i 2006. Lige midt i den stinkende damp fra en svovl-pøl ligger en stor bison og daser. På et træfortov bliver vi ledt hele vejen rundt om de sydende og boblende vandhuller, hvor der visse steder er mere mudder end vand.

Vi kommer forbi den geyser, hvor pigerne for et par år siden løb forbi pga. varmen, stanken og det sprudlende vand. Oplevelsen er mindst lige så herlig denne gang.

Vi forsøger at "køre igennem" uden for mange holdt, men det lykkes selvfølgelig ikke. På et stort åbent areal stod en stor mængde bisoner og poserede. Nogle af dyrene sloges lidt og stangede hinanden, mens andre fredeligt åd græs og væltede rundt i vandet.

Der er bison over alt. De ligger og ruller sig i vejsiden, går på vejen og blokerer for trafikken eller kommer op fra floderne indsyltet i mudder. Det er herligt.

Yellowstone bærer stadig præg af den store brand i 1998. Der er masser af afsvedne træer på vejen, og bevoksningen er ikke kommet op endnu.

Pludselig standser trafikken foran os, og vi hører, at der er en grizzly i nærheden. En ranger vinker bilerne frem, så man ikke kan stoppe. Heldigvis løber bjørnen lige ved siden af vejen, så Hanne når lige at se ryggen af den, inden det store dyr forsvinder.

Det er en lang tur gennem parken, så vi var først fremme ved Mammoth Hot Springs Hotel kl. 18, hvor de ventede os med program, spisebilletter og et værelse. Værelset er gammelt, uden TV og anden "luksus", men det vidste vi godt. Her er det vigtigste parken og dyrene - ikke værelset. At dyrene er vigtige her, ser vi på badeværelset, hvor der ligger et lille stykke sæbe formet som en bjørn. Vi pakkede hurtigt ud og fortsatte op på første sal til info-møde med vores guide - Ashea - der virker vældig god og entusiastisk. De to andre på holdet kender alle hinanden, og er på én eller anden måde i familie eller er arbejdskollegaer.

Efter mødet gik vi over og købte telefonkort, myggespray og vådservietter til turen i morgen, og vi nåede som sædvanligt lige at kaste lidt junk-food i hovedet, inden de lukkede kl. 21. Vi gik en kort tur over til de nærliggende Mammoth Hot Springs, som stedet er opkaldt efter. Det er store hvide flader og terrasser, som er skabt af det varme vands aflejringer gennem tusindvis af år, og det fremstår næsten  selvlysende i det svage lys.

Tilbage på hotellet pakkede vi alt grejet i rygsække og stillede uret til 6.30. Ashea havde PÅBUDT os, at vi skulle drikke en HEL liter vand hver, så vi ikke udtørrede i morgen ... vi nøjedes med én øl!

Nu venter 4 dage med vandretur og forhåbentlig fantastiske oplevelser i Yellowstone ... Naturparkernes Konge.